May 31, 2010

Award dari zaidah

satu lagi award yg terlewat ambil....kali ni award dari spiderlily-zaidah..org lain dah tepek kat blog masing2..aku baru t'kial2 nak pikul bawa balik...hehehehe....

apa2 pun terima kasih yer zai atas kesudian menganugerahkan award ini.....



Award dari Ibu Aqil

sebenarnya dah lama nak ambik award ni...tp disebabkan ada perkara2 lain yang perlu di dahulukan...award ni lambat nak ambik dari umah Ibu Aqil.....

apa pun terima kasih sgt2...utk award yang sgt comel ini......

HAPPY ANNIVERSARY 8th....

Syukur alhamdulillah....hari ini genap 8 tahun aku bergelar isteri kepada en.suami tersayang...semoga jodoh yg di anugerahkan olehNya ini akan kekal abadi hingga ke akhir hayat....

aku kenal dgn en.suami ni x lama...lbh kurang 9 bulan jer sblm kami mendirikan r/tangga...kenal 3 bulan pastu bertunang 6 bulan & terus nikah....

sempena anniversary arini sajer aku nak share citer dulu2 dgn kawan2...kalau di kenang kembali kadang2 aku tersenyum sendiri...kita org tinggal sekampung...sek ren di sekolah yg sama...tapi aku x penah kenal lansung dgn en.suami w'pun 2 org kawan baiknya jiran terdekat aku....

bila sek men aku pindah ke batu pahat....& dia terus bersekolah di kampung...setiap kali balik ke kampung bila musin cuti sekolah pun x pernah sekali aku terserempak dgn dia...sampai lah aku sambung blaja kat UiTM Segamat & dia bekerja sbgi tentera di Kem Kuala Kubu Bharu,Selangor....masa ni masing2 dah ada pilihan hati....

tapi takdir Tuhan x siapa yg tahu...slps habis blaja aku balik ke kampung & kerja sebagai kerani di sebuah kilang kat Kota Tinggi...masa ni aku selalu jumpa dgn abah (bapa mertua) sbb abah kerja kat pam minyak petronas...& setiap hari dia akan tumpang naik bas kilang yg aku naik....abah mmg peramah orangnya...so,selalu la sembang2 dgn dia....yg aku x perasan..dalam masa bersembang tu rupanya dia tgh cuba m'risik2 khabar samada aku dah ada pilihan hati @ belum....sepanjang bersembang dgn abah..semua soalan yg dia tanya aku jawab sejujurnya...dia ada citer juga ttg en.suami ni...tp aku plak dah tersalah sangka...aku ingat abah cerita ttg angah (adik ipor aku) sbb angah ni sebaya dgn adik aku yg no.2...selama ni aku ingat angah tu lah anak sulung abah....aku mmg lansung x tau angah ada abang.......

org kata klu dah jodoh mmg x kan lari ke mana....kebetulan slps 2 hari aku break-up dgn kekasih lama (stlh berkawan hampir 8 tahun....tp x der jodoh...)

abah tiba2 tanya aku " kak long...ko dah ada yg punyer ker?"..

aku jawab " xder wak..kenapa?" kat kampung orang panggil abah "wak lambak"..huhuhu...glamor abah ni...semua org kenal....

"klu x der ko nak jadi menantu aku x?" huhuhu...aku mmg gelak jer masa tu...x jawab apa2 pun...sbb abah tanya aku masa kat pasar malam...tu yg aku ingat dia main2..sbb abah mmg suka bergurau....pastu dia tanya balik.

"eh...orang tanya btl2 ni" serius jer muka dia masa tu...

aku pun dah rasa lain macam...."biar btl ni.....suspen jer..x kan dia nak aku kawin dgn faizal (angah) dah tentulah aku lbh tua dr dia...." (dalam hati lah....)

"dtg umah la wak...tanya mak dgn ayah" aku dah x tau nak jawab apa.....

balik jer umah aku ckp dgn mak ttg hajat abah tadi, "mcmana ni mak? x kan la kak long nak kawin dgn faizal tu...dia kan baya adik?"

mak aku pun gelak2..."bukan lah...faizal tu ada abg...dulu mak penah keje kilang sama2 dgn dia sblm dia masuk askar,kawan baik abg M tu.."

abg M tu jiran aku depan umah...aku selalu gak jumpa abg M..kadang2 ada gak sekali sekala main sama2...masa tgh kanak2 riang lah....tp x penah pun aku jumpa dia...yang mana satu ni orangnya....

lps tu isu tu berlalu mcm tu jer...sbb bila aku jumpa abah dia dah xder tanya2 lagi....

seminggu lps tu...ayah b'tau " wak lambak nak datang umah long...camana ni?"

haihhh....aku pun x tau nak jawab apa, aku tanya balik pada ayah.."ayah mcmana?",

" x per lah,biarlah dia datang dulu...tgk mcmana nnti...kenal2 dulu ker...." jawab ayah,

"kak long ikut jer mana yang baik...",dah tentulah aku serahkan pada org tua krn dia org tau apa yg terbaik utk aku....

esoknya bila aku balik keje...adik2 aku sasa & azie..dah gelak2 sambil pegang 3 kpg gambar...k'btlan plak mlm tu black-out..so,gelap gulita lah...cuma di terangi cahaya lampu minyak tanah...huhuhu....cam zaman 60-an jerk...hehehe...aku tgk gambar tu pun x brp nak jelas..sbb gambat tu backgraoundnya pun suram jer.... mak kata masa abah dtg ptg tu..mak ada bagi gambar aku sekeping & no.hp...mlam tu lbh kurang pukul 11 malam dia call...aku pun dah nak tido masa tu....x sangka pulak dia call dah lewat2 malam mcm tu....

katanya masa tu ada latihan kat kelantan...baru habis trainning..& tadi x sempat nak tepon.. mlm tu sembang lbh kurang jer...senang citer introduction ler....cakap pun 10 minit jer...

next week dia kata mungkin balik kampung sbb dia kene kursus kat Kem Sg.Udang,Melaka.. so,dr melaka nak blk ke kampung xla jauh sgt.....masa dia b'tau tu aku x rasa apa2 pun..biasa2 jer...tp bila dah dekat harinya...baru lah rasa gelabah puyuh...serba serbi x kene....seram..berdebar...takut..segan...semua ada....maklum lah x penah jumpa...ntah mcamana orgnya...dah ler askar...kompom serius giler orgnya.....

hari yang di tunggu2 pun tiba....masa tu aku sempat buat kek coklat batik biskut marie...tu lah kek yang paling terror aku buat masa tuh...yang lain2 mmg x reti lah.....mmg hura hara rasa masa tuh...dah tu jiran2 terdekat pun datang juga...tambah la gundah gulana di hati....hanya Tuhan yang tahu mcmana yang aku rasa mcm tue...muka rasa panas jer.....habis segala mcm doa aku baca utk m'tenteramkan jiwa....huhuhu...mmg kelakar giler klu di kenang balik situasi tu...dia datang sekali dgn mak/abah masa tu....masa nak bawa air ke depan...hampir2 jer dulang tu t'lepas dari tangan sbb aku menggelatar giler masa tu...b'laga2 segala cawan & piring....ya! Allah...malunya.....hadoiiii....rasa mcm aku nak lari masuk bilik jer masa tu...

pastu elok jer aku dok sblh mak...dia org semua pakat2 tinggalkan aku b'dua dgn dia....kononnya bagi chance aku kenal2 la...sudahnya kita org x b'ckp sepatah haram pun....dia pandang lantai...aku lak pandang dinding.....huahuahua...kelakar kan....

last2 dia kata "tolong panggil la mak/abah....dah lewat ni...mlm nak kene balik melaka"....itu lah satu2nya ayat yg kuar dr mulut dia aritu...kek yang aku hidang pun lansung dia x makan..... (sampai hati kan...ekekekeke)

lps dia balik...aku t'tanya2...blh ke aku kawan dgn dia ni? serius jer orgnye.....tp semua tu b'ubah bila dia semakin rajin call aku...dr x der apa nak cerita sampai la b'gayut b'jam2 kat telefon....btl lah org kata... "bila x kenal...maka x cinta",s'minggu kenal dgn dia aku rasa ada keserasian antara aku & dia...(ecehhhhh....ayat power tuh...kikikikiki....) dia kelakar sbnrnya...ada2 ajer citer dia buat aku gelak....cerita ttg pengalaman dia....

sbnrnya dulu aku x suka dgn tentera ni...bukan benci tp sbb aku tgk citer "darah satria" klu x silap aku masa tu heronya aman shah & heroinnya lidyawati....masa tgk citer tu lah..aku kata.."hei..jgn lah aku kawin askar...takut.." tapi kuasa Allah x siapa yang blh menafikannya....kerana "ajal maut...jodoh pertemuan adalah di tanganNya..."

maka,di pendekkan citer...kita org kenal selama 3 bulan sblm bertunang pada 21hb dec 2001... selama 6 bulan bertunang kita org x penah dating2 mcm pasangan2 yg lain....cuma telefon jer lah b'ubat rindu.. cuma s'bln s'blm nikah dia ada balik utk uruskan segala dokumen & beli barang2 hantaran....

alhamdulillah...itu semua kenangan 8 tahun yang lalu....kenangan mengusik jiwa...hehehehe...semoga kami akan terus bahagia dan tabah menghadapi segala dugaan & cabaran di hari2 yang mendatang.....amin....

~ majlis bersanding~

~malam berinai~

~ permata hati.... (opssss....gambar damya seksi sikit la....sori ea.....jgn tgk lama2 huhuhuhu....) ~


p/s : gambar kawin x byk sbb dulu x der CD mcm skrg....nie je la yg blh di kongsi bersama....


May 30, 2010

bonda tersayang.....

huihhhh....lama sungguh x buat apa2 n3 kat sini...hati tue rasa nak buat n3 tp kesihatan makin merundum skrg....sabar jer lah... dugaan nak tambah ahli keluarga kan,kene terima dgn hati yg redha..mmg ini doa aku...alhamdulillah Allah dah makbulkan.....

kali ni sajer nak share gambar kenangan mak masa kat hospital....masa aku suruh adik bluetooth gambar mak ni kat hp aku..sajer dia bagi gmbr yg ada muka dia...nak tumpang glamor katanyer...hehehehe...apa2 ajer lah cu nie.....

~ mak yang ku sayang.....~

~ nasib baik la masa ni adik tgh cuti...dia lah yg sentiasa di sisi mak sepanjang mak dok kat wad...terima kasih adik ~

~ nenek & cu manis ~


May 27, 2010

hari ni mak keluar wad.....

~ HOSPITAL SULTANAH AMNIANAH JOHOR BAHRU~

selamat pagi..... alhamdulillah...tenang jer cuaca pagi ni....

aku baru lps telefon mak...katanya arini mak dah blh blk..tp ari isnin kene ke hospital semula...doktor bagi peluang mak berehat kat umah sbb esok hari cuti umum...sempena hari wesak...

ari selasa (25/5) t'hari mak di pindahkan dari Hospital Kota Tinggi...sbb kes mak urgent & kritikal... doktor Pakar nak mak dirawat segera.....buat masa sekarang mak di tempatkan di Wad Perubatan Perempuan Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru....

masa mak di rawat kat Hospital Kota Tinggi,doktor beritahu paru2 mak b'air...tp sbnrnya dua2 buah pinggang mak dah x blh berfungsi....dah rosak teruk... itu yang menyebabkan air dalam badan mak penuh & menyebabkan paru2nya berair dan mengakibatkan mak jadi sesak nafas....

aku sbnrnya rasa agak terkilan sbb hampir setiap tahun mak masuk wad...tp kenapa x der doktor yg beritahu mak ada masalah buah pinggang??? bila keadaan dah teruk n buah pinggangnya gagal berfungsi baru lah kami di beritahu.....selama ni bila mak di masukkan ke wad hanya krn masalah diabetis..sedangkan setiap kali masuk wad b'botol2 picagari darah mak di ambil.....x kan doktor x blh kesan ttg kerosakkan buah pinggang mak.....

w'pun aku akui rasa terkilan tu tp aku x blh utk terus menyalahkan ketentuan dariNya...pada aku semua ini adalah takdir utk kami sekeluarga....dan yang penting sekarang membantu mak utk kembali sihat...bagi mak kata2 semangat supaya dia jangan sentiasa meratapi nasib dirinya....

smlm aku dah buatkan appoinment utk mak buat plate kat tgn...sbb slps ni mak akan menjalani rawatan hemodalisis 3 kali seminggu...insya'allah klu x der apa2 masalah 3hb jun ni mak akan dapat buat plate kat tangannya....

doktor bagi 2 pilihan...samada nak buat plate kat tangan dgn kos RM800 atau nak buat 1 tebukan di bahagian perut tp x perlu apa2 bayaran.... klu mak buat plate kat tangan dia cuma perlu buat hemodalisis 3 kali seminggu dgn kos setiap kali rawatan RM200,bermakna seminggu RM600 manakala 1 lagi choice...tebuk di bahagian perut,tiada apa2 bayaran sbb mak blh cuci sendiri kt umah 4 kali sehari... pagi...t'hari..ptg & malam.. setiap hari & x blh tinggal w'pun apa pun keadaannya... x kira lah raya ker...atau klu di murahkan rezeki mak menunaikan fardu haji ker....kene cuci sentiasa....

so,setelah meminta nasihat dr doktor...kami semua sepakat buat plate kat tangan mak...rasanya lbh selamat dah memudahkan pergerakan mak....soalan pertama yg keluar dari mulut mak masa doktor terangkan ttg kebaikkan dah keburukan buat plate or tebuk di bahagian perut....

"mak x nak sshkan anak2 utk keluarkan modal...tp klu mak tebuk kat perut mcmana mak dukung & jaga cucu2 mak..nak jaga anak2 & menantu mak?" sedih sgt bila mak ckp mcm tu....tp aku x nak airmata ni tumpah kat depan mak....

klu la mak tahu...aku sanggup bagi buah pinggang ni utk mak klu smlm doktor kata blh buat pemindahan buah pinggang....masalahnya skrg doktor x suggest utk buat semua tu.....org kata duit blh di cari....tp mak cuma ada 1 jer kat dunia ni....klu nak di hitung segala susah payah mak membesarkan aku dan 4 lagi adik2 yg lain...pengorbanan yg anak2 mak buat ni baru sebesar kuman rasanya.....

~ anak2 & menantu mak... ~

dari kiri (belakang): lokman (menantu),mohd.ismafazrul akmal,sheikh ali (menantu),norhasma (menantu) dan mohd.ismazuwairi.

dari kiri (depan): norliza (menantu), ismaliana,ismazarith zulaika dan ismasasafiza.



May 25, 2010

Doakan yg terbaik utk kami......

salam & selamat pagi semua..!!! terima kasih pada sahabat2 yg sudi dtg singgah ke sini w'pun tiada n3 sejak ari jumaat yg lps...kesibukkan yg teramat....

mcm2 hal berlaku sejak akhir2 ni...dan aku menerimanya dgn redha krn bagi aku apa yg berlaku semua ini adalah dugaan dr yg Maha Esa.....cuma kdg2 aku tewas juga dgn airmata apabila melihat org yg paling aku sayang semakin menderita....

dah lama aku cuba mencari kekuatan untuk menulis n3 ni...bukan lah tujuannya utk meraih simpati dr sesiapa...tp kdg2 aku memerlukan tmpat utk meluahkan rasa hati....

sapa yg tidak sedih bila melihat insan yg melahirkan kita ke dunia ini semakin hari semakin lemah utk menjalani kehidupan sehariannya...hanya airmata menjadi teman di kala aku cuba melelapkan mata....hanya doa tanpa henti yg aku ucapkan agar mak kembali ceria seperti dulu...

3 kali aku bawa mak ke klinik & doktor kata darah mak terlalu cair menyebabkan oksigen dalam darahnya kurang...sbb tu mak jadi sesak nafas....2 kali doktor bagi surat utk bawa mak ke hospital...tp mak masih x nak sbb takut di tahan...tp ari jumaat mlm sabtu adik yg tinggal di sarawak balik ke umah aku..then kami semua pujuk mak....

dan ari sabtu mak akhirnya di masukkan ke wad akibat sesak nafas....setelah hampir seminggu dia cuba bertahan...akhirnya mak mengalah dengan pujukan anak2...x tahan rasanya bila tgk keadaan mak yg semakin letih & tidak berdaya bila dia sentiasa kurang tidur....

smlm mak kata doktor b'tau paru2 mak b'air...3 botol air dah masuk n malam tadi doktor masukkan darah...dan yg lebih menggembirakan aku bila mak b'tau mlm td dia blh tidur dgn lena....alhamdulillah....semoga mak akan bertambah sihat....

td mak kata nak makan bubur nasi....so,sambil menulis n3 ni aku siapkan jg bubur nasi utk mak....semoga mak makan byk2 nnti....

slps ni aku mungkin jarang2 dapat buat n3...tp aku akan cuba juga lah sedaya upaya utk tidak terus lenyap dr dunia blogging ni....rindu nak ziarah 'umah' kawan2 yg lain...tp waktu amat terbatas skrg di samping kesihatan diri sendiri yg dah mula tidak stabil........insya'allah klu ada masa nnti aku akan kembali "ronda2"....

doakan yg terbaik utk kami......

~ semoga kami semua akan kembali ceria......- gambar kenangan masa majlis perkahwinan adik 15hb mac 2010~



May 21, 2010

MATAHARI


Sekadar berkongsi buat peringatan bersama, insyaallah. Sesungguhnya kita tak akan mampu menanggung siksaan api neraka


Sebagai Renungan:
Diriwayatkan bahawa Rasululallah pernah menceritakan betapa asalnya kejadian api di dunia ini. Setelah nabi adam dihantar ke dunia kerana kesalahanya memakan buah larangan maka Allah swt telah memerintahkan Jibril as supaya mengambil api dari neraka untuk dihantar ke dunia untuk kegunaan nabi adam as. Maka jibril as pun diperintahkan untuk meminta api tersebut daripada malaikat penjaga api neraka iaitu Zabaniah.

Jibril :
wahai zabaniah, aku diperintah untuk mengambil sedikit api neraka untuk dihantar ke dunia bagi kegunaan adam as.

Zabaniah :
sebanyak mana sedikit itu?

Jibril :
sebesar kurma...

Zabaniah :
kalau sebesar buah kurma api neraka itu engkau bawa nescaya akan cairlah tujuh
lapis langit dan tujuh lapis bumi akibat kepanasanya.

Jibril :
kalau begitu berilah aku sebesar separuh dari buah kurma...

Zabaniah :
kalau sebesar separuh buah kurma api neraka ini engkau letakan di dunia nescaya
tidak akan turun walaupun setitik hujan dari langit dan tidak ada suatu pun tumbuhan akan tumbuh di bumi nanti..

Memandangkan keadaan yang rumit ini maka jibril as pun menghadap Allah untuk mendapatkan saiz yang perlu dihantar ke dunia. Allah swt pun memerintahkan supaya jibril mengambil sebesar ZARAH sahaja dari api neraka untuk dibawa ke dunia. Maka jibril as pun mengambil api neraka sebesar zarah dari zabaniah tetapi oleh kerana kepanasan yang keterlaluan api neraka sebesar zarah itu terpaksa disejukan dengan mencelupnya sebanyak 70 kali ke dalam sungai di syurga dan sabanyak 70 buah sungai. = 70 x 70

Selepas itu jibril as pun membawa api itu turun ke dunia dan diletakan di atas sebuah bukit yg tinggi, tetapi sejurus setelah diletakan tiba-tiba bukit itu terus meleleh cair maka cepat-cepat jibril mengambil semula api tersebut dan dihantar semula ke neraka.

Hanya sisa-sisanya sajalah yang terdapat di dunia ini seperti api yang sering kita gunakan untuk
berbegai keperluan dan juga api yang terdapat di gunung berapi dan lain lain lagi.

PENGAJARAN :
Bayangkanlah kepanasan api neraka yg sebesar zarah yang terpaksa
disejukan dalam 70 buah sungai dengan sebanyak 70 celup setiap sungai dan hanya sisanya saja
itupun manusia tidak dapat bertahan akan kepanasanya bagaimana dengan api di neraka itu sendiri.

SEBESAR ZARAH SAHAJA.


Rasulullah s.a.w. bersabda,
maksudnya : "Sesungguhnya orang yang paling aku kasihi di sisiku ialah seorang mukmin yang keadaannya serba sederhana, tetapi rajin mengerjakan solat (wajib dan sunat), dia baik dalam beribadah kepada Tuhan dan selalu taat kepadaNya secara diam-diam"
(Riwayat Tarmizi)


Rasulullah s.a.w. bersabda
maksudnya : "Sesungguhnya orang yang sangat aku kasihi dan terdekat padaku di hari kiamat ialah yang terbaik budi pekertinya. Dan orang yang sangat aku benci dan terjauh daripadaku pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap, sombong dalam percakapannya dan berlagak menunjukkan kepandaiannya"
(Riwayat Tarmizi)


Rasulullah s.a.w. bersabda
maksudnya : "Barangsiapa yang bertaubat kepada Allah selagi belum terbit matahari dari arah barat, maka Allah menerima taubatnya"
(Riwayat Muslim)


Rasulullah s.a.w. bersabda
maksudnya : "Ingatlah kepada Allah dalam masa senangmu, nescaya Dia akan mengingatimu di masa susah"
(Al-Hadith)



May 20, 2010

Tiru gaya mama....

kadang2 di kala hati gundah gulana...terhibur juga dgn gelagat anak2....pagi tadi masa aku keluar dari bilik air...damya sibuk nak nak simpul tuala kat kepala mcm aku buat...adik pun apa lagi...tumpang sekaki....meh layan gambar dia org...

~ sempat lagi buat peace....~

~ huhuhuhu....comel pulak...~

~ peace adik yg x jadi....hihihi~



TIPS MENHADAPI TEKANAN

KITA adalah sebaik-sebaik makhluk ciptaan Allah, namun kita masih tidak terlepas daripada tekanan ketika bekerja. Pelbagai tekanan yang dihadapi menyebabkan hati menjadi runsing dan semua kerja tidak akan terlaksana. Tidak mustahil bagi individu yang berhadapan dengan masalah ini akan terbawa-bawa ke rumah hingga anak-anak pula menjadi mangsa.

Namun, hati akan menjadi tenang sekiranya kita kembali kepada Allah. Apa jua yang dilakukan mestilah berdasarkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah disertai dengan niat ikhlas semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah.

Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan tekanan hidup, antaranya ialah :

  • Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk
    Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulangkaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.
  • Perbanyakkan membaca Al-Quran
    Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab sepanjang waktu.
  • Banyakkan solat sunat
    Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.
  • Selalu berdoa kepada Allah
    Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripadaNya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah Yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. InsyaAllah, Allah akan memakbulkan doa setiap hambaNya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.
  • Bersangka baik dengan Allah
    Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Musibah berlaku selalunya juga adalah kerana kezaliman diri sendiri. Sentiasa bermuhasabah dan kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.
  • Lakukan kegiatan luar seperti bersukan
    Orang ramai selalu berkatan bahawa badan cergas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.
  • Amal diet dengan disiplin yang kuat
    Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah dengan mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi dan kencing manis.
  • Menangis dengan sepuas hati
    Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. “Luaran lain hati lain” - ada sesetengah individu apabila mereka mengalami tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan itu. Sebagai contoh, bila dilihat bersama-sama rakan-rakan ‘cool’ sahaja, tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha Mengetahui. Menangis dan berkongsi masalah bersama sahabat yang dipercayai boleh mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.
  • Hargai kebolehan diri sendiri
    Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuru oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup yang lebih ceria.
  • Cintai diri sendiri
    Cintailah diri kamu sendiri sebelum mencintai diri orang lain”. Kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman.

Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat diselesaikan dengan jayanya.



May 19, 2010

MEMAAFKAN KESALAHAN ORG LAIN???

PERILAKU ORANG YANG BERTAQWA

Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa. (Yaitu) orang-orang yag menafkahkan (hartanya), baik diwaktu lapang maupun di waktu sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang, Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik. Dan (juga) orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah. Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Tuhan mereka dan surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya, dan itulah sebaik-baik pahala orang yang beramal (Qs. Ali Imran 133-136).

Pada ayat pertama dari kelompok ayat diatas, Allah SWT memerintahkan terhadap orang-orang yang beriman untuk bersegera meraih ampunan dan surga yang sangat luas yang disediakan untuk mereka yang bertakwa. Kemudian pada ayat-ayat selanjutnya Allah SWT menjelaskan beberapa perilaku orang bertakwa tersebut.

Setidaknya ada lima perilaku takwa yang digambarkan Allah pada ayat-ayat di atas, berikut penjelasannya:

Berinfak diwaktu lapang dan sempit

Termasuk perilaku orang bertakwa adalah berinfaq dalam keadaan bagaimanapun, baik dalam keadaan lapang (berkecukupan) ataupun dalam keadaan sempit (kekurangan). Mereka berusaha untuk selalu dapat membantu orang lain sesuai dengan kemampuan. Mereka tidak pernah melalaikan infaq meski terkadang mereka sendiri sedang kesulitan.

Dalam suatu hadits Rasulullah SAW menyatakan: Jauhkanlah dirimu dari api neraka walaupun dengan (bersedekah) sebutir kurma (HR. Muttafaq alaih).

Menurut Rasyid Ridha (AL-Manar III, hal. 123-133) Allah memulai gambaran orang bertakwa dengan infaq karena dua hal berikut: Pertama; infaq adalah kebalikan dari riba yang dilarang oleh ayat sebelumnya (Qs. Ali Imran 130). Riba adalah pemerasan yang dilakukan oleh orang kaya terhadap orang yang membutuhkan pertolongan dengan memakan hartanya dari bayaran hutang yang berlipat ganda. Sedangkan infaq adalah sebuah pertolongan kepada orang yang membutuhkan tanpa imbalan. Kedua; Sesungguhnya infaq adalah sesuatu yang tidak mudah dilakukan karena kecintaan manusia terhadap harta. Oleh karena itu, barangsiapa yang sanggup menginfakkan harta diwaktu lapang dan sempit, jelas menunjukkan sikap kepatuhan, ketundukkan hati, yang merupakan sebuah ketakwaan.

Anjuran dan perintah berinfaq pada waktu lapang adalah untuk menghilangkan perasaan sombong, rakus, aniaya, cinta yang berlebihan terhadap harta, dan lain-lain. Sedangkan anjuran bersedekah di waktu sulit adalah untuk merobah sifat manusia yang lebih suka diberi dari pada memberi. Sebenarnya sesusah apapun, manusia masih bisa memberikan sesuatu di jalan Allah walaupun sedikit. Dorongan ini ada pada diri setiap orang tetapi kadang-kadang tidak muncul. Untuk itu agamalah yang menumbuhkan kesadaran itu.

Menahan marah

Selanjutnya perilaku orang yang bertakwa adalah mampu menahan marah dengan tidak melampiaskan kemarahan walaupun sebenarnya ia mampu melakukannya. Kata al-kazhimiin berarti penuh dan menutupnya dengan rapat, seperti wadah yang penuh dengan air, lalu ditutup rapat agar tidak tumpah. Ini mengisyaratkan bahwa perasaan marah, sakit hati, dan keinginan untuk menuntut balas masih ada, tapi perasaan itu tidak dituruti melainkan ditahan dan ditutup rapat agar tidak keluar perkataan dan tindakan yang tidak baik. (Quraisy Shihab, Tafsir al-Misbah, II, hal. 207).

Orang yang mampu menahan marah, oleh Nabi SAW disebut sebagai orang yang kuat. Beliau bersabda: Orang yang kuat bukanlah orang yang jago gulat, tetapi (orang yang kuat itu adalah) orang yang mampu menahan dirinya ketika marah (HR. Bukhari, Muslim, dan Abu Daud). Dalam hadits lain nabi juga bersabda: Barangsiapa menahan marah padahal ia mampu untuk melampiaskannya, maka di hari kiamat Allah akan memenuhi hatinya dengan keridhaan.

Memaafkan

Memaafkan bererti menghapuskan. Jadi seseorang baru dikatakan memaafkan orang lain apabila ia menghapuskan kesalahan orang lain itu, kemudian tidak menghukumnya sekalipun ia mampu melakukannya. Ini adalah perjuangan untuk pengendalian diri yang lebih tinggi dari menahan marah. Kerana menahan marah hanya upaya menahan sesuatu yang tersimpan dalam diri, sedangkan memaafkan, menuntut orang untuk menghapus bekas luka hati akibat perbuatan orang. Ini tidak mudah, oleh kerana itu wajarlah ia dianggap perilaku orang bertakwa.

Untuk memberikan dorongan kepada manusia agar mahu memaafkan, Allah berulang kali memerintahkannya di dalam Al-Quran, antara lain dalam surat Al-Araf 199, Al-Hijr 85, dan Asy-Syura 43. Sementara itu Rasulullah SAW juga menjelaskan keuntungan orang-orang yang mau memaafkan kesalahan orang lain, di antaranya:

Barangsiapa memberi maaf ketika dia mampu membalas, maka Allah akan mengampuninya saat ia kesukaran. Dan Orang yang memaafkan terhadap kezhaliman, karena mengharapkan keredhaan Allah, maka Allah akan menambah kemuliaan kepadanya di hari kiamat .

Nabi Muhammad SAW sebagai uswatun hasanah kita, adalah seseorang yang sangat pemaaf. Aisyiyah r. a. berkata: Saya belum pernah melihat Rasulullah SAW membalas kerana beliau dianiaya selama hukum Allah tidak dilanggar. Beliau akan memaafkan kesalahan orang lain yang mengenai dirinya, kerana itu adalah sifat utama.

Berbuat ihsan

Ini adalah tingkat yang lebih tinggi dari tiga perilaku takwa sebelumnya. Allah mencintai orang yang berbuat ihsan dengan berbagai cara yang mungkin dilakukannya. Dalam menafsirkan ayat ini Muhammad Rasyid Ridha mengemukakan suatu riwayat yang menggambarkan bahwa berbuat ihsan itu adalah sebagai puncak dari tiga sifat utama sebelumnya: Seorang budak melakukan sesuatu pelanggaran yang membuat tuannya sangat marah. Budak itu berkata kepada tuannya:

Tuan, Allah SWT berfirman wal kazhimiin alghaizha,

maka tuannya menjawab: Aku telah menahan marahku.

Budak itu berkata lagi, Allah telah berfirman walafiina aninnaas,

yang dijawab oleh tuannya: Kamu telah kumaafkan.

Budak itupun melanjutkan lagi, bahwa Allah telah berfirman wallahu yuhibbul muhsiniin,

tuannya menjawab: Pergilah! Engkau merdeka kerana Allah.

Cepat menyadari kesalahan lalu beristighfar

Perilaku ini menggambarkan bagaimana orang yang bertakwa menghadapi dirinya sendiri, yaitu bila dia, sengaja atau tidak, melakukan perbuatan dosa seperti, membunuh, memakan riba, korupsi, berzina, atau menganiaya diri sendiri seperti minum khamar, membuka aurat, tidak shalat, tidak berpuasa, dan sebagainya, mereka langsung ingat Allah, sehingga merasa malu dan takut kepadaNya. Lalu ia cepat menyesali semua perbuatannya dan memohon ampun sambil bertekad tidak akan mengulangi lagi kesalahan itu.

Orang mumin yang bertakwa setelah bertaubat tidak akan mengulang pelanggaran yang telah dilakukannya, karena ia akan selalu ingat dan takut kepada Allah.

Dalam ayat ini Allah juga menegaskan dua hal, pertama; Hanya Allah lah tempat memohon ampunan, karena hanya Allah juga yang mampu memberi ampunan. Kedua; ayat ini menunjukkan batapa Maha Pemaaf dan Pengampunnya Allah.

Untuk mereka yang memenuhi lima kriteria diatas, Allah menjanjikan balasan berupa ampunan, selamat dari siksaan, mendapat pahala yang besar, dan memperoleh surga yang sangat luas dan menyenangkan. Itu semua adalah sebaik-baik balasan dan imbalan Allah terhadap amal yang telah mereka lakukan.


May 18, 2010

TERAPI DARI SIFAT HASAD DENGKI

Terapi agar selamat dari hasad

Hasad boleh diubati dengan beberapa perkara :

1. Ilmu yang bermanfaat

Kerana hakikat ilmu yang bermanfaat akan mencegah pelakunya dari mewujudkan hasadnya. Dia akan menyadari bahwa hasad hanya akan membahayakan dunia dan agamanya. Bahaya bagi agamanya karena dengan hasad dia akan menentang takdir Allah. Bahaya bagi dunianya, karena hati orang yang hasad akan merasa pedih dan sakit acapkali melihat orang yang dia dengki mendapat nikmat. Raihlah ilmu yang bermanfaat yang menerangi jalanmu, yang mencegah dari kesalahan. Kemudian amalkanlah.

Imam Ibnu Rojab rohimahullah mengatakan “Sungguh Allah telah mengabarkan tentang suatu kaum yang mereka diberikan ilmu akan tetapi ilmunya tidak memberikan manfaat baginya. Maka ini adalah ilmu yang bermanfaat pada sendirinya, akan tetapi pemiliknya tidak bisa memanfaatkannya.”

Allah berfirman :

وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آَتَيْنَاهُ آَيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ (175) وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ

“ Dan bacakanlah kepada mereka berita orang yang telah kami berikan kepadanya ayat-ayat kami (Pengetahuan tentang isi al-Kitab), kemudian dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh setan (sampai dia tergoda). Maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat. Dan kalau kami menghendaki, sesungguhnya kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan memperturutkan hawa nafsunya yang rendah. (QS. Al-A’rof [7] : 175-176)

2.Taubat

Taubat adalah hal yang sangat menakjubkan. Menghapus dosa sehingga tidak tersisa sedikitpun. Taubat yang nasuha, menyesali dosa hasadnya, meninggalkan dan bertekat untuk tidak mengulanginya kembali di masa akan datang. Apabila hasad muncul bersegeralah minta ampun kepada Allah, berdoalah agar kedengkian dalam dada hilang.

3. Berfikir positif dan merenungi akibat keburukan hasad

Karena dengan demikian dia akan menahan jiwanya dari hasad kepada orang lain. Menyedari bahawa hasad tidak membawa kebaikan sedikitpun.

4. Terimalah taqdir Allah dengan lapang dada

Rasulullah shollallohu alaihi wa sallam bersabda :

وَارْضَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ لَكَ تَكُنْ أَغْنَى النَّاسِ

“Terimalah apa yang Allah berikan padamu, nescaya engkau menjadi manusia yang paling kaya.

Ibnu Sirin rohimahulloh mengatakan : “ Aku tidak pernah hasad kepada seorangpun dalam urusan dunia. Karena apabila ia ahli surga, bagaimana mungkin aku hasad padanya dalam urusan dunia yang itu tidak ada nilainya di surga nanti. Apabila ia termasuk ahli neraka , maka bagaimana mungkin pula aku hasad padanya dalam urusan dunia sedangkan dia akan masuk neraka?

5. Doakan saudaramu

Apabila hatimu terjangkiti hasad, maka doakanlah kebaikan pada orang yang engkau dengki dengan taufiq. Karena doa akan menimbulkan keajaiban, merubah keadaan yang buruk menjadi baik. Pertanda bahwa dirinya tidak dengki dan tidak ada tujuan kecuali kebaikan bagi saudaranya.

6. Merajut cinta karena Allah

Cintailah saudaramu karena Allah, mulailah dengan bertanya kepada dirinya, agar hasad dalam jiwa hilang dan orang yang kita dengki menjadi orang yang kita senangi. Karena apabila seorang teman sudah senang dan mencintai saudaranya, sudah barang tentu rasa hasadnya akan berkurang dan hilang. Cubalah, barangkali usaha ini tampaknya sulit, akan tetapi mujarab. Ingatlah selalu firman Allah yang berbunyi :

وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ

“Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia.”

7. Kunjungan yang berkesan

Kunjungan seorang muslim terhadap saudaranya merupakan bentuk perhatian dan kasih sayang.

Rasululloh shollallohu alaihi wa sallam bersabda :

مَنْ عَادَ مَرِيضًا أَوْ زَارَ أَخًا لَهُ فِي اللَّهِ نَادَاهُ مُنَادٍ أَنْ طِبْتَ وَطَابَ مَمْشَاكَ وَتَبَوَّأْتَ مِنْ الْجَنَّةِ مَنْزِلًا

“ Barang siapa yang menjenguk orang sakit, atau mengunjungi saudaranya karena Allah, maka dia akan dipanggil dari atas langit : Semoga engkau menjadi baik, baik pula perjalananmu dan engkau meraih kedudukan di surga.”

Setidaknya, kunjungan kita pada orang yang kita dengki akan mengurangi rasa hasad yang menerpa jiwa.

8. Jangan diam dari kemungkaran

Apabila engkau berada dalam satu majelis, dan ada saudaramu yang sedang dibicarakan karena hasad, maka janganlah engkau basa-basi dengan diam tak peduli. Perintahkan orang yang hasad untuk diam dan bertaubat. Bela kehormatan saudaramu dengan apa yang engkau ketahui tentangnya. Semoga ini salah satu cara jitu untuk menghilangkan rasa hasad yang ada pada orang hasad tersebut.

9.Mengutamakan orang lain

Apabila engkau mengetahui saudaramu hasad pada dirimu dan engkau bertemu padanya dalam suatu majelis, usahakan engkau memulai terlebih dahulu dengan salam dan bertanya. Angkatlah posisinya di hadapan orang, semoga sifat hasad yang ada padanya akan sedikit berkurang kemudian hilang.

10.Minta nasihat darinya

Karena apabila engkau minta nasihat pada orang yang hasad padamu, bererti engkau telah menanamkan nilai kecintaan dan pengagungan dalam dirinya. Hal ini akan membantu hilangnya penyakit hasad pada dirinya.

Ibnu Abbas rodhiyallohu anhuma berkata : “Tiga perkara yang aku tidak dapat membalasnya kecuali doa : Seorang yang masuk menemuiku dalam suatu majlis, dia berdiri dengan senyum dan gembira. Seorang yang memberi kelapangan kepadaku dalam majlis. Seorang yang tertimpa masalah, kemudian dia minta pendapatku. Mereka adalah orang-orang yang aku tidak dapat membalas kebaikannya kecuali dengan doa.”

Demikianlah sedikit pembahasan masalah hasad. Kita berlindung kepada Allah agar terhindar dari kejelekan hasad. Kita berdoa agar hati kita bersih dari rasa dengki, iri dan hasad sesama muslim. Allahu A’lam.


LARANGAN SALING DENGKI MENDENGKI

Anas bin Malik rodhiyallohu anhu berkata : “ Tatkala kami sedang duduk-duduk bersama Rasululloh shallallohu alaihi wa sallam, tiba-tiba beliau berkata : Sebentar lagi akan muncul seorang lelaki penduduk syurga1.” Tidak lama kemudian muncullah seorang lelaki Anshor. Janggutnya terlihat basah oleh air wudhu. Tangan kirinya menjinjing sandal. Esok harinya Rasulullah shollallohu alaihi wa sallam mengucapkan kalimat yang sama, sampai pada hari ketiga. Kerana ingin tahu akhirnya Abdullah bin Amr membuntuti lelaki Anshor tersebut. Dia bermalam di rumah lelaki Anshor selama tiga hari tiga malam. Dia ingin mengetahui amalan apa yang dikerjakannya sehingga Rasulullah shollallohu alaihi wa sallam memberinya jaminan surga. Setelah tiga hari, Abdullah bin Amr tidak mendapati amalan istimewa yang dikerjakan lelaki anshor tersebut. Karena heran bercampur penasaran, Abdullah bin Amr memberanikan diri bertanya pada lelaki Anshor tersebut : Aku sudah memperhatikan amalanmu, aku ingin menirunya, akan tettapi bagiku tidak ada yang istimewa darimu, sebenarnya apa yang membuat Rasulullah shollallohu alaihi wa sallam menjamin engkau masuk surga?” Lelaki Anshor itu menjawab : “Aku orang biasa seperti yang engkau lihat, hanya saja aku tidak pernah punya rasa dengki kepada seorangpun atas kebaikan yang Allah berikan padanya.2

MAKNA DAN HAKIKAT HASAD

Hasad dalam bahasa kita dikenal dengan istilah dengki atau iri hati.

Imam Ibnul Manzhur rohimahulloh berkata : “Hasad adalah engkau berangan-angan hilangnya nikmat orang yang engkau dengki.”

Al-Jahizh rohimahulloh berkata : “Hasad adalah merasa sakit hati dari apa yang dia lihat pada orang lain berupa keutamaan dan kenikmatan. Orang yang hasad akan berusaha menghilangkan nikmat orang yang dia benci. Hasad adalah akhlak yang tercela pada setiap orang.” (Tahdzib al-akhlaq hlm.34)

Syaikhul Islam berkata : “Yang benar, bahwa hasad adalah sekedar membenci apa yang dia lihat dari keutamaan dan kebaikan orang yang dia dengki.”

Syaikh Ibnu Utsaimin rohimahulloh berkata : “Sudah diketahui bersama, bahwa orang yang sekedar benci dia akan berangan-angan hilangnya nikmat orang yang dia dengki. Walhasil, sekedar engkau membenci kenikmatan Allah yang diberikan pada seseorang, maka engkau orang yang hasad.” (Syarh al-Arba’in an-Nawawiyyah hlm. 339)

HUKUM HASAD

Ketahuikah, hasad hukumnya haram, termasuk dosa besar3. Dia akhlak yang tercela. Akhlaknya Iblis4 dan sifat Yahudi. Membahayakan badan dan merusak agama. Banyak sekali dalil-dalil yang menerangkan keharaman hasad. Alloh azza wa jalla berfirman :

إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا

Jika kamu memperoleh kebaikan, niscaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu mendapat bencana, mereka bergembira karenanya. (QS. Ali Imron : 120)

Allah memerintahkan kita untuk berlindung dari kejelekan hasad.

Allah subhanahu wa ta’ala berfirman :

وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ

Dan dari kejahatan pendengki apabila ia dengki (QS. Al-Falaq (113) : 5)

Cukuplah hal itu sebagai tanda akan jeleknya perangai hasad. Andaikan celaan itu bukan karena hasad adalah akhlak yang rendahan yang bisa mengenai kerabat dan teman, terutama ketika bergaul dan berteman, sungguh berlepas diri dari hal itu adalah kemuliaan. Dan sungguh selamat dari hal itu adalah keberuntungan.

Rasulullah shollallohu alaihi wa sallam bersabda :

لاَ تَحَاسَدُوا

Janganlah kalian saling dengki (HR.Muslim : 2564)

Syaikh Muhammad bin Sholih al-Utsaimin rohimahulloh berkata : “Hasad ada tiga tingkatan :

pertama : Berangan-angan untuk melebihi orang lain. Maka ini boleh, bukan hasad.

Kedua : Membenci nikmat Allah yang diberikan kepada orang lain. Akan tetapi dia tidak berusaha untuk menghilangkan nikmat itu dari orang yang ia dengki. Bahkan selalu berusaha untuk menolak dan melawan gejolak hasadnya. Hasad semacam ini tidak membahayakan, sekalipun yang lainnya lebih sempurna.

Ketiga : Hatinya terjangkiti penyakit hasad, dan dia berusaha menurunkan martabat orang yang ia dengki, maka ini adalah hasad yang diharamkan. Pelakunya terkena dosa.” (Syarah al-Arba’in an-Nawawiyyah hal. 343)

SEBAB-SEBAB HASAD

Imam al-Mawardi rohimahulloh berkata : “ Sebab pendorong hasad ada tiga perkara :

Pertama : Kebenciannya terhadap orang yang dia dengki. Dia merasa sakit hati dengan keutamaan yang diperoleh orang lain, dari sinilah hasadnya timbul.

Kedua : Orang yang ia dengki mempunyai keutamaan dan kelebihan yang tidak bisa ditandingi oleh pelaku hasad tersebut. Dia benci apabila saingannya maju, dan berhasil. Jenis hasad ini adalah hasad yang pertengahan. Karena ia tidak hasad pada orang yang selevel atau yang lebih rendah darinya, dia hanya hasad pada orang yang lebih tinggi dan berhasil darinya.

Ketiga : Orang yang hasad bakhil terhadap nikmat yang ia peroleh. Padahal nikmat itu bukan usahanya. Maka apabila dia melihat orang lain mendapat nikmat Allah, dia akan benci, iri dan dengki dari hal tersebut. Secara tidak sadar ia telah menentang ketentuan Allah. Ini adalah jenis hasad yang paling jelek.”

Oleh : Abu Abdillah Syahrul Fatwa


selamat ulang tahun ayananda & bonda tersayang........


Selamat hari lahir yang ke-54 untuk ayah & yang ke-51 untuk mak....semoga di lanjutkan usia...dimurahkan rezeki...diberi kesihatan yg baik olehNya...sentiasa dipelihara & diberkati dari yg Esa....

klu ikut plan asal sbnrnya majlis mini family gathering ni nak buat pada 29hb mei...sbb nak buat majlis 3 in 1. b'day mak 3hb mei,b'day ayah 15hb mei & my 8th anniversary 31h mei....tp di sebabkan ada masalah teknikal yg x dapat di elakkan...majlis ni di buat pada 15hb mei...iaitu masa b'day ayah.....
kali ni majlis di raikan kat umah adik aku...kat Taman Nusantara,Gelang Patah...dari pagi dah mula rewang masak soto...( harap maaf sbb gambar x sempat nak ambik pun....) mmg meriah bila ramai2 kumpul...semua adik b'adik ada kecuali adik aku jauh nun di sarawak.... ayah sampai dah ptg sbb dia ada hal yg perlu di selesaikan....jadi, t/hari tu kami makan2 dulu....mlm baru ada sessi potong kek....niat di hati nak buat kek sendiri tp masa x mengizinkan so, mr.secret recepies la yg jadi sasaran.......

~ kek coklat indulgende utk mak & ayah...tp anak cucu yg makan lebih....heheheh~

~ xcited nak pakai cermin mata.....!!~

~ mata stim....hihihi~

~ minah posing terlebih sudahhhh.....~

~ nuha batrisya yg sgt seksi....hehehe...x tahan panas kat umah pak ngah....bila nak pasang air-cond nie..???~

~ meriah dgn cucu2...tahun depan tambah lagi 2 org...alhamdulillah~



May 17, 2010

Suamiku mengidam spagetti.....

Biasanyer orang yg mengandung mengidam macam2 kan....tapi kali lain pulak....dari semalam en.suami request nak makan spagetti bolognese....tp smlm x sempat nk buat..sbb masa dia minta tu...senja hampir melabuhkan tirainya....daging kisar yg dalam peti ais tu pun masih kejung...( kalau lah di baling ke dinding...blh retak seribu tuh....) aku mmg agak pelik masa dia kata nak makan spagetti sbb sblm ni dia mmg tak suka makan...aku selalu buat waktu adik aku yg bongsu dtg ke rumah...kalau x mmg aku sorang la yg makan...dia klu makan ada la 1-2 sudu....itu pun tumpang yg ada kat pinggan aku.....tp kali ni dia beria nak makan......hmmmmmm......layan je la kan....bukan ssh pun nak membuatnya.....

Jadi,untuk tidak menghampakan permintaannya aku buat spagetti utk sessi minun ptg arini...tp kan..td dia call..balik lambat sikit sbb nak pi gym dulu ( macam ben ashaari jugak....heheheh) tp dia bukan blogger tau...huhuhu... ~iklan... tp yg aku musykil skrg nih...sesuai ke menu ni utk org yg baru 'membakar' segala lemak2 yg berkumpul simpul kat badan tu.....hadoiiii......

x per la baba....esok pi gym lagik yer....he3....

~ antara bahan2nya....~

~ x der bekas yg cantik2 so,guna jer la loyang ni utk bakar sos n meatball...~

~ ready untuk di makan......alhamdulillah 2x tambah encik suami makan...lupa dah niat nak diet...ekekekeke ~


Imanina Cute Give Away


1. Korang kena menjadi follower blog ni emma86 (emacupcakes.blogspot.com)

~ done

2. Tag 5 orang kawan-kawan anda supaya follow my blog

  1. zanna
  2. ayu (citarasarinduan)
  3. mamaearish.
  4. mamaqish
  5. amy a.k.a farah

3.Senaraikan blog emacupcakes.blogspot.com ke senarai Blog list anda untuk mengetahui
perkembangan blog saye...(mana tau pas ni nak wat give away lagi ker)...

~ done

4.Yang paling penting letakkan Pic korang sefamily..(Blogger family)..bagi yang belum kawen tu, family korang adalah ibu bapa n sibling korang.

~ ini lah my family tersayang.... damya,mamamya,babah & fiqa ~

5. Anda letak link en3 yang telah anda buat pada post comment en3 ni...

~ ok done!!

p/s : pada kawan2 yg lain anda juga di alu2kan utk turut serta.....untuk keterangan lebih lanjut blh klik sini yer....

Closing date : 20 Mei 2010... (sempat lagi nih.....)



Selamat pagi.....

Selamat pagi semua.....harap2 sahabat2ku sihat & ceria di pagi isnin nie.....dah lama x buat apa2 n3...reasonnyer aku dah penah share kat sini...tp smlm ptg sempat juga la tepek 1 n3...itu pun jenuh la nak tunggu loading utk buat new entry....sabar jer la... en.suami kata klu nak tukar tunggu lah 24hb ni...( gaji lah tue....) lg pun klu ikut logik mmg rugi klu tukar skrg sbb end of month nnti kene charge RM68 juga...so, sabar la aku menanti hingga hujung bulan nie....

w'pun line ni b'gerak ala2 siput....tp aku sempat juga la buat blogwalking kat bbrp blog yg mudah utk di 'loading'...w'pun x dapat nak buka sepenuhnyer...t'utamanyer widget2 yg kat kanan/kiri blog...or gambar2 yg tuan blog tepek kat situ...x kisah lah kan...janji aku dapat juga baca n3 dia org....terasa jauh sgt aku ketinggalan.....huaaaaaaa....nak tinggalkan jejak kat shoutbox pun x dapat...kdg2 nak komen pun punyer la lah lama menunggu pastu x dapat gak nak komen....sedih3.....

~ sad butterfly.....he3..sajer ltk gambar ni sbb tema blog ni kan butterfly....~


May 16, 2010

"Abah...bagilah balik tangan ita....."

SEKADAR INGIN BERKONGSI CERITA.........

Sepasang suami isteri - seperti pasangan lain di kota-kota besar meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja..

Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun. Bersendirian di rumah dia kerap dibiarkan pembantunya
yang sibuk bekerja bermain di luar, tetapi pintu pagar tetap
dikunci.Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya.....kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannyajelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut besar pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis berbayar, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit,

'Siapa punya kerja ni?'

Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. .Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.

Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan

'Tak tahu... !'

'Saya tak tahu Tuan..! '

'Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?'

herdik Si isteri lagi. bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dar bilik. Dengan penuh manja dia berkata

'Ita buat ayahhh.. cantik kan!'

katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja. Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.

Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia sangat takut . Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Pembantu rumah segera memeluk

Dengan penuh sayang dan duka, cepat-cepat menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anakmkecil calar balar.Menangis teresak-esak keduanya, dalam bilik.

Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu
rumah. Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anak bengkak. Pembantu rumah mengadu.

'Sapukan minyak gamat tu!' balas tuannya, bapa si anak..

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu.. Si bapa konon mahu mengajar anaknya. Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah.

'Ita demam... ' jawap pembantunya
ringkas. 'Bagi minum panadol tu,' balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas.

'Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap'
kata majikannya itu. Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius.

Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu. 'Tiada pilihan...' katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan yang sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk..

'Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah' kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu.

Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, sianak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihatkedua- dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah.

Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata.
'Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat.

Ita sayang abah.. sayang mama.' katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa. 'Ita juga sayang Kak Narti..' katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis....

“Abah.. bagilah balik tangan Ita”. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,' katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdiryang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya..

"Didiklah dan pukullah anak anda dengan penuh kasih sayang, bukan untuk lepaskan geram & marah anda...."


p/s : aku dapat citer dari fb en.suami.....masa baca x sedar airmata ni mengalir laju...luluh rasanyer hati ini..... kdg2 kita mmg rasa tercabar dgn kenakalan anak2..tp apa pun tindakan kita biarlah yg memberi pengajaran bukan menghukum mengikut emosi....anak2 yg masih kecil memerlukan perhatian dari ibu & bapa...


May 13, 2010

maafkan saya......


aku nak minta maaf sgt2 dgn sahabat2 blogger yg lain sbb sejak2 akhir2 ni aku mmg jarang dapat buat blogwalking...bukan kerana tengah 'mabuk teruk'....setakat ni masih ok lagi w'pun mmg aku dah start x blh nak makan segala jenis makanan....hanya air yg boleh di terima masuk ke dalam perut ni yg lain2...mmg kene "AF KELUAR" hehehehe..... mmg begini lah di awal2 kehamilan ni...cuma aku x kene la mabuk teruk yg sampai x blh nak bgn tu...aku still masih blh buat kerja2 umah...cuma masak jer kurang sikit....harap2 semua ni x lama..klu ikut pengalaman dulu2...nak masuk bulan ke-5 or 6 nnti semuanyer akan back to normal.....

tp masalah skrg ni aku x dapat nak menjengah ke blog2 kawan2 yg lain sbb masalah broadband...klu korang ingat lagi dulu aku penah citer pasal masalah yg sama kat sini...ingatkan after aku upgrade utk tambah GB tu masalah ni selesai rupanyer TIDAK... gini lah klu kita x tau sgt ttg broadband ni kan....maklum lah cetek ilmu ttg dunia IT nih....

ptt lah masa aku tepon careline "si biru putih" tu dia b'tau utk tambah GB ni 1GB = RM5 (murah jer kan....rasa cam pelik juga) so,masa tu aku ingat bila dah tambah GB ni sampai bila2 la aku punyer GB kat broadband ni jd 8.5GB...rupanyerrrr...tambahan GB tu hanyer utk bulan tu shj....for next month n seterusnyer klu nak tambah kene call lagi then tambah lagi RM 20 for 5GB...wallahhhhweiiiiii.....klu cam tu baik aku tukar pakej lain....sbb skrg ni aku ambik pakej yg paling murah RM68/month klu + RM2o = RM 88!! baik ambik terus yg RM98/month...btl x??

so,smlm aku dah dapat 3 msg dr "si biru putih" katanyer aku dah overused n sekat aku punyer kelajuan GB ni ler....

haaaa...tu lah punca aku x dapat nak buat blogwalking sgt...lbh2 lagi klu blog tu sarat dgn gambar..mmg x kan dapat buka lansung...kdg2 blog2 yg s'hana beratnyer pun "loading" dkt 1/2jam!!!!! haihhhhh....bikin aku naik darah......nak blogwalking kene buka satu2... xleh nak buka byk2 terus....mmg x jalan....

agak kecewa juga lah sbb biasanyer aku mmg selalu buat blogwalking n yg paling sedih sekarang blog2 "sifu di dapur" tu aku mmg jarang dapat jengah lagi...sbb blog dia org penuh dgn gambar2 masakan.....dan aku rasa amat b'salah bila kawan2 sudi dtg blog ni...tp aku x dapat nak buat kunjungan balas.......

pada sahabatku...aku mohon maaf la klu aku x dapat nak jengah 'umah2' korang buat masa ni yer...insya'allah aku akan cuba cari jalan penyelesaiannyer...tgh discuss2 juga dgn en.suami ni..samada nak tukar pakej or tukar broadband dari sykt telekomunikasi yg lain.....

any suggestion x??????


Alhamdulillah.....

Syukur alhamdulillah....minggu ni byk terima berita yg menggembirakan...sbnrnyer N3 ni nak buat malam tadi..tp x sempat nak buat sbb sepupu en.suami nak datang ke rumah...jd..buatlah pagi ni..w'pun agak t'lewat buka blog...maklum lah tengah "pening2 lalat" ni...sehari kadang2 mampu buat 1 N3 jer...

mlm tadi masa online kat fb mamanajla a.k.a lelord b'tau aku dah menang GA...haihhhh...rasa cam x caya jer... yer ker?? maklum lah baru 1st time menang & aku pun x byk join GA nie...

Alhamdulillah rezeki anak2 kan....terima kasih pada Nurul Azham's Family mmg x sangka no.61 bawa tuah...hehehehe.....