March 01, 2011

sesuatu yg telah lama ku tinggalkan.....

Ya...sesuatu yg sgt2 lama sudah ku tinggalkan...rasanya sejak aku pindah ke tempat baru ni mmg aku lansung dah x buat lagi (dah lebih setahun kot....) kesuntukkan masa & kesibukkan menguruskan itu dan ini menyebabkan aku terpaksa 'pencen' dulu buat sementara waktu....

dulu aku sanggup bersengkang mata kerananya....sampai pukul 2-3 pagi baru melelapkan mata...bila melihat hasilnya rasa berbaloi dgn segala penat lelah yg telah dikorbankan.....

korang nak tau apa yg dah aku tinggalkan tu.......???

ala...ni ha....jahit manik @ beading.....ini antara sebahagian hasil2 jahitan manik yg penah aku buat dulu,ada byk lagi tp malas nak upload.. ^___^


~ ini sebenarnya baju budak kecik jer....rasa dalam umur 2-3 tahun,aku jahit 2 pasang klu x silap...dah ingat2 lupa..~

~ ini pulak baju aku n adik2 n mak....kami pakai sedondon masa adik yg no.2 kawin....jenuh tu nak menjahit manik + labuci...tp bila tgk hasilnya...sgt2 senang hati...~

~ jahitan manik tabur simple + labuci....aku suka buat ni sbb cepat siap.....~

~ paling aku suka pattern ni...tp nak buatnya sgt2 ssh dan memerlukan kesabaran yg sgt tinggi...nak buat tu kdg2 kene b'ulang2 sbb nak dapatkan corak anyaman tikar tu agak rumit....ni baju sutera yg ada lining...b'minggu2 juga lah nak siapkan sbb kain ni terlalu fragile....dan upahnya kene lah berbaloi kan.....honestly aku ckp sampai beratus RM tau.....sbb ssh nak jahit....~

~ ni pulak pattern yg paling senang...sehari pun blh siap...manik b'iring..ini kira pattern basic bagi beaders lah....~

kebanyakkan customer aku masa tu adalah kakitangan UiTM Melaka sbb makcik aku keje situ dan aku sebenarnya lbh suka ambik upah jahit manik secara borong dari butik...masa musim raya tahun 2009 paling byk aku ambik upah jahit manik....kdg2 sampai lps sahur baru tido..lg2 masa tu en.suami x der sbb dia sambung blaja kat KL..balik pun weekend jer,senang la kan nak adjust masa....

klu ambik baju dari butik patternnya seragam jer..senang n mudah....lagipun kdg2 org x faham ttg kepayahannya nak menjahit manik ni...bila kita charge mahal sikit mula lah complain "alah...jahit simple macam ni pun charge RM30!!" hurmmmmm...ini situasi biasa yg dah aku lalui, klu org byk songeh cenggitu mmg sekali je lah aku jahit...pastu mmg idok ler...jahit sendiri lah baru tau ssh senangnya.......

lagi satu aku suka guna manik yg ada kualiti...manik ni byk jenis,ada yg bila di basuh warnanya akan luntur atau kusam...so,bila guna manik ada kualiti harga upah pn mahal la kan....klu nak upah murah blh jg...bagi manik sendiri....aku tlg jahit jer...

stok manik yg aku ada ni mmg byk sgt...ada 1 TOYOGO tu..dulu aku suka beli byk2 sbb dapat murah, mcm2 pattern n warna manik ada...sayangkan klu aku x guna...tgk lah raya tahun ni klu aku ada masa n terlebih rajin aku nak jahit semula lah...tp utk diri sendiri je....utk ambik upah mcm dulu kene tunggu firas besar sikit lah agaknya.....

kepada mamatina..yg baru nak berjinak2 menjadi beader..teruskan usaha anda...aku sokong!! klu ada apa2 nak tanya jgn malu2 contact aku...menjahit manik ni kene ada minat, kesabaran n ketekunan yg tinggi.....


15 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

kakak zack pun amik upah jahit manik jugak..dia amik kontrak dengan kedai menjahit..tapi dlm masa yang sama dia pun kerja pejabat jugak..kalau nak dekat2 raya..memang banyak la tempahan dia..sampai ke dua tiga pagi dia punya dok jahit manik..

jaja suka tgk..tapi jaja tak suka buat..heheh jaja ni jenis cepat bosan dan tangan amat la tak berseni...hehehh

cik dah ganu kiter said... Reply To This Comment

biasanyer bead jenis cemana org guna?

hahha ..sy ni jenis lasak..kut2 la bila ltk bead kat baju..teburai plk kang

dieya said... Reply To This Comment

i so agree with u! kat kl ni upah jahit manik tersangatlah mahal. pattern bunga yg sarat tu.. omg.. sangat cantik!

k lieya jgn laa pencen.. i'm sure ramai yg nak upah k lieya jahitkan manik glam2 kat baju diorang :-)

Unknown said... Reply To This Comment

jaja...

sama mcm makcik akak yg keje kat UiTM tu lah...dulu dia yg byk carikan akak customer...mana yg dia x larat nak buat tu dia pass plak kat akak...

ehh..berseni jugak lah..tang kentang kentung kat dapur tu jaja terror apa....masak sedap2 tu...:) setiap org ada kelebihan n minat yg berbeza kan.... :D

Unknown said... Reply To This Comment

cik dah...

biasanya lia guna manik yg dari jepun brand MIYUKI
sbb lebih berkilat n tahan lama...

hehehe...baju yg ada mabik ni mmg kene jaga elok2 klu x mmg t'barai ler....basuh pun jgn masuk mesin plak...sat lagi hilang semua beads tu... :)

Unknown said... Reply To This Comment

dieya...

mahal kan...faktor kepayahan nak menjahit tu sbnrnya yg menjadikan upahnya pun meningkat naik..lbh2 lg klu kain sutera..sgt 'cerewet' utk di jahit....

kene 'pencen' dulu la dieya....tp akan buat semula bila sampai seru nnti... :)

wahida said... Reply To This Comment

perggghhh...gila berbakat la liya ni...kalau saya dah lama saya surrender...

cantik2 pattern yg liya buat...awesome!!

ibu qaleesya said... Reply To This Comment

cantik la kak/.. berapa upah ni??

said... Reply To This Comment

chantek (^^,)

Zaidah said... Reply To This Comment

cantiklah....jeles gitu...klu zai pandai buat...nak jugak menjahit kat baju sendiri...

Unknown said... Reply To This Comment

wahida...

uikss...x der lah berbakat sgt...byk kene blaja lagi ni....ramai lg yg lbh terror....:D

Unknown said... Reply To This Comment

ibu qaleesya...

ikut pattern n jenis kain la dik...klu pattern senang dalam RM30-40 gitu lah...tp akak 'pencen' sekejap dah ni....

Unknown said... Reply To This Comment

yanie..

terima kasih n selamat menempuh alam rumahtangga...;)

Unknown said... Reply To This Comment

kak zai...

ala..biasa2 je kak...akak pun blh buat, cari corak yg simple2 jer..

Unknown said... Reply To This Comment

kak..
nanti ayu nak tempah yer..jangan tak ambil tau