October 31, 2013

Semuanya hanya sementara......

Assalamualaikum.....

pagi ini hati saya t'usik dgn satu perkongsian dr sahabat saya.... membaca kisah seorang ummi yg kehilangan dua org cahayamata dgn jarak waktu yg sgt dekat... bercucuran airmata, sambil basuh pinggan airmata masih x mahu berhenti mengalir..terbayangkan betapa beratnya dugaan 'insan terpilih' ini.. org kata berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul...Ya Allah...Engkau berikanlah dia ketabahan & kekuatan hati.....

kadang2 kita terlupa (saya juga x terkecuali) bahawa apa yg kita ada hari ini semuanya hanya pinjaman semata... semuanya hanya sementara... hanya amalan yg akan kekal bersama kita...

saya pernah diduga sewaktu firas sakit dulu..itu pun dh buat hati ini rasa x keruan...setiap kli dicucuk rasa luluh hati ini mendengar jeritan..tangisannya.. aduhai.. saya mmg x blh dgr anak2 sakit.. kdg2 baca kisah anak2 yg sakit kronik kat suratkhabar.. kat tv.. kat fb pun dh membuatkan tido malam saya x lena...

mungkin kerana saya pernah merasakan betapa sukarnya nak mendapat zuriat.. 6 tahun menanti w'pun saya tahu ada lbh lama lg.. tp sya mmg sensitif bila menyentuh isu anak2 sakit... dibuang..didera... kdg2 rasa mcm nak ckp "ehhh...klu x nak meh la bagi kat aku...."

bila saya baca semua entry yg dikongsikan di blog ini...


t'utamanya kisah kerinduan ummi pada arwah adik & abang... byk pengajaran yg saya dpt.. sebenarnya saya mmg tegas dgn anak2... kdg2 (selalu sbnrnya...) marah2 dgn anak2... w'pun menyedari kekerasan bukan lah jln penyelesaian.. w'pun saya tahu mereka semua masih anak2 kecil yg masih byk yg perlu dipelajari...tp kerap kali bila marah saya lupa semua tu... org kata "lupa daratan" mcm tu lah jdnya bila syaitan dah menguasai hati... semoga saya akan menjadi mama yg lbh sabar dgn kerenah n ragam anak2... In shaa allah.. Amin.


~sedikit petikan dr kisah yg dikongsikan oleh ummi yg x blh saya lupakan.... ~







'harta' pinjaman dariNya utk saya... Semoga anak2 mama jd anak yg soleh & solehah...cemerlang didunia & akhirat... Amin.

































cuti panjang minggu ni kan... semoga cuti yg ada ni kita dpt meluangkan lbh masa dgn anak2... pernah terbaca kat fb "setiap kali kita ingat pada anak2..sedekahkan lah al-fatihah utknya"

10 cerita dari hati:

NM03 said... Reply To This Comment

saya pun begitu. kita punya rasa yang sama. saya penantian 7thn.. kadang rasa sayang kat anak lebih menguasai segalanya, kadang bila datang nak marah, mmg cpt lupa dunia. tapi, sentuh bab sakit atau derita anak2 orang lain, jiwa ini cepat betul tersentuh hati.

ok, habes komen ni saya terjah blog ummi. mungkin saya kena stanby tisu sebab jiwa saya halus.

Seri Kandi Tanah Jauhar said... Reply To This Comment

betul, kita selalu terlupa yg itu semua hanyalah pinjaman termasuklah nyawa kita, kan Lia :-(((

Rasp said... Reply To This Comment

aamin...
semoga kita dapat menjaga dan mendidik amanahNya ini dengan se elok-eloknya...

Kakzakie said... Reply To This Comment

Anugerah terindah buat kita yg dikurniakan sebab ada yg diuji sekian lama.. hargai dan didik sebaik dan semampu boleh agar tak menjadi dosa di akhirat kelak.

Nad MamaZN said... Reply To This Comment

Akakkkkk...
Saya nanges bace cite akak tu smlm
Trus peluk anak2
Sedih sgt..
Tp akak tu beruntung sbnrnya
Sbb bidadari syurga dh setia menanti di Sana...
Aduhhh sebak balik saya :(

mama lieyna said... Reply To This Comment

Nanti nak jengah ke sana... baca petikan ni pun dh sayu..

Semuanya hanya pinjaman :(.. tersedar sesuatu.. kdg2 kita lupa semua tu..

Bab anak2 mmg buat kita emosi...

juliaakmal said... Reply To This Comment

anak2 harta yang amat bernilai kepada kita...

LYAfrina said... Reply To This Comment

Sama mcm lya... Cma lya tpksa mgharungi n bjuang utk memiliki zuriat... Tpksa ptruhkan diri... Mmg sdih sgt2 bila bca kes dera/ buang baby..

Bsyukurlah andai kt diberi pluang utk mjaga anugeeahNya

sherlina halim said... Reply To This Comment

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : asianbet77@yahoo.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
http://asianbet77.com/

ruzaini harun said... Reply To This Comment

Assalamualaikum...
terimakasih keranaxsudi berkongsi cerita..
Tahun ke 4 menyabut ramadhan bersama 2 org anak syurga..alhamdulillah sudah semakin pulih namun rindu makin menebal..