March 12, 2013

Asam Pedas Ikan Jenak

Assalamualaikum.....

gini la kan...bila dah timbul mak kaloi ni...mmg timbul sajor.... klu dah tenggelam terus sampai ke dasar laut china selatan...hehehehee sebenarnya weekend lps en.suami dah tegur "aihh...x update pun blog" 
( pssstttt.....x sangka dia ambik berat rupanya...huhuuu...)

sebenarnya line internet kat umah ni agak lembab (mmg t'sgt2 lah lembab n lemau!!!) nasib baik kontrak dah nak habis bulan jun ni,tu yg tgh b'kira2 nak tukar guna line apa plak lps ni..masalahnya umah ni x blh nak guna line streamyx..bikin kusut lah TM nih..

bila line lemau...nak upload gambar sekeping pun x lps2 mood nak m'hupdate pun jadik lemau jugak,udah le hati ni mudah panas (masya'allah x baik kan.....kene audit hati ni supaya jd lbh baik ~ pinjam ayat Prof Dr Muhaya)

ok lah hari ni nak cerita makanan kegemaran kami sekeluarga "asam pedas",klu en.suami dia paling suka asam pedas ikan jenak & ikan pari... klu saya pulak x kisah ikan apa pun blh... anak2 pulak selera sama mcm baba dia..tp damya lbh suka ikan pari...

dalam seminggu kadang2 3-4 kali kita org makan menu asam pedas ni...mmg x penah jemu! klu agak2 saya malas nak masak, selalu kita org lepak lah kat Restoran Asam Pedas Claypot, Taman Laksamana.

baru2 ni saya ada try makan kat Asam Pedas Power Abg Piee kat Jalan Munshi Abdullah,dulu saya penah pegi sekali masa zaman blm ada anak...asam pedas kat sini kuahnya pekat dah pedas,ditambah pula lada hitam...perghhh! mmg b'asap lah telinga..mcm x kene plak dgn citarasa saya sbb bila dah terlalu pedas x blh nak m'hayati keenakkan asam pedas tu...pastu x penah pegi2 lagi...

skrg saya pergi sekali lagi bersama 4 org anak ^____^ dekat 7-8 tahun juga lah x ke sana...asam pedasnya pun dah b'beza, kuahnya x pekat mcm dulu & dah xder lagi lada hitam tp saya rasa mcm ada letak serbuk kari plak...malam tu saya x dapat nak ambik gambar sbb kedudukan meja jauh dgn cahaya lampu..samar2 jer,klu ambik gmbo pakai hp cap angsa saya ni mmg golap gelita je lah gambarnya...

tapi jgn risau blh tgk kat blog dia kat sini http://asampedaspower.blogspot.com/ 

sejujurnya en.suami kata x berapa kene dgn selera dia... citarasa masing2 kan. ada yg suka ada yg tidak... ^____^

tapi kan....asam pedas kat Parit Jawa,Muo mmg best!! ikan fresh...kuahnya pekat & sgt sedap. yg paling best harganya sgt2 berpatutan....



 ~ asam pedas kepala jenak ni harganya cuma RM35,sebiji kepala tau bukan yg potong 1/2 tu... mmg puas hati... kita org siap hirup kuahnya... ^___^ ada rezeki mmg nak makan kat sana lagi.... kedai ni kat Medan Asam Pedas yg dekat dgn jeti tu... ~

yg ni pulak asam pedas kepala jenak versi mamamya huhuuu.....



~ saya klu masak asam pedas suka letak daun kesum byk2, kadang sya letak juga daun limau purut n bunga kantan..tp harga bunga kantan ni mahal sungguh yer..sebatang RM1.50,saya selalu beli 2 batang jerk.. en.suami x suka letak tomato,tapiiiiiii saya suka :) jd kadang2 klu masak asam pedas terpaksa lah saya ikut selera dia.... kene lah b'tolak ansur kan ^____^ ~



~ haihh....tgk gambar ni rasa dah t'liur lah pulak...wahahaaaa... ~


~ bila makan asam pedas en.suami suka makan dgn ulam2..biasanya pucuk gajus & tenggek burung.dulu saya x pandai makan ulam2 ni...tp skrg dah terror ^___* ~
 
 
~ dan wajib juga ada telur masin... suka beli dalam bekas mcm ni sbb senang x yah cuci2 blh terus rebus je & kuningnya pun cantik jer. 1 bekas ni RM5 b'baloi la ~


kami mmg peminat tegar asam pedas.... suka cuba kat tempat2 lain,buat masa skrg ni yg menepati citarasa kat pt.jawa n claypot jer... next time nak try yg Bukit katil plak......


















Syukur alhamdulillah semalam PM umumkan kenaikkan gaji penjawat awam.... ^____^








9 cerita dari hati:

ainnoraini said... Reply To This Comment

kakain pun suka masak asam pedas nii..,sedapkan..kalau mkn mmg bertambah2 la jawspnya..

Rasp said... Reply To This Comment

memang terkecur tul tgk asam pedas tu sis...
yum yum yummy...
i sangat2 suka makan ulam-ulam...
daun tenggek burung tu memang sedap...lemak je kan...

Seri Kandi Tanah Jauhar said... Reply To This Comment

Lia, akak memang suka sangat singgah makan asam pedas kat Pt Jawa tu.. tapi tak pernah ambil kepala ikan, sama laki bini tak suka makan kepala ikan, anak akak pun 2 x 5, hehehe.

subur betul tengok daun kesum tu, cantik tak ada lubang2, teringin lak nak rasa masakan asam pedas dari mamamya.. hehehe

AnneRaini said... Reply To This Comment

kesiannya sy..sy nak muntah tgk gmbr asam pedas ni..huwarghhh skrg ni tgk gmbr pun loya. apatah lagi kalau mkn..huhuhu

Nad MamaZN said... Reply To This Comment

Kak, saya p bukit katil bulan dpn rase2 ada rezki x jmpe akak? Heee

lizz said... Reply To This Comment

errmm terliurnyer asam pedas tu...kemain menngoda...

Kakzakie said... Reply To This Comment

Asam pedas di Parit Jawa kakak dan keluarga pun suka Lia. Lagi pun harga dia tak mahal. Nasi pun lembut itu yg sedap.

mamalieyna said... Reply To This Comment

Peberate suami eina gak nni, asam pedas.. biasalah org selatan :-).. blk rumah mertua menu wajib nih.. mmg sedap mertua msak..smpai skrg, nak tiru masakan dia, tak bape menjadi la, tp jd jugak la asam pedasnya..hehe..

Alhamdulillah, ada rezeki lebih kn..syukur..tumpng happy utk en suami.. :-)

lieyalatif said... Reply To This Comment

Tahniah tuk hubby lia...rezeki org atm ni hehehehheh

Waduhhhh terliut tgk asam pedas versi lia tuuu...nampak menggiurkan....betul tu lia, org johor ni mmg dah sinonim dgn asam pedas kan....lieya suke boh daun kesum byk2 heheheheh