August 10, 2012

KEK KELASI MABUK....buat aku mabuk... :))

Assalamualaikum....

haaa...masa aku ckp nak buat kek ni semua org kata... "aihhhh....mak yong larat lagik ker nak buat kek" "amboiiiii....rajinnya.... " gitu lah antara sebahagian komen yg diberi... bukan nak kata kau ni rajin bebenor tp dah lama sbnrnya t'ingin nak merasa kek kelasi mabuk nih.... tgk pada resepi mcm senang...lbh kurang buat kek lumut jer kekdahnya cuma bezanya ada lapisan putih telur....

aku ni mmg kurang pakar bab kek yg kukus mengukus nih...klu bakar tu blh la sikit sikiiiiiiiiiiittt....x terror sgt jugak lah....mlm td dgn hati yg 50-50 aku bulatkan tekad menerai kek kelasi mabuk ni....1st time buat aku try dulu 1/2 dari adunan...testing kata omputih,klu menjadi dekat2 raya nnti blh buat lagik (klu perut blm melotop lah yer...uhuhuhuuuuu)

membayangkan diri ni menjadi kelasi kapal 'star cruise' cewahhhh!!! aku mmg jadi mabuk & pening2 lalat.... al-maklum lah x penah buat kek cenggini.... sbb apa mabuk...???


  • ikut resepi kene pukul dulu telur + gula sampai kembang pastu baru masukkan mentega. aku pun dgn penuh kompiden pukul lah telur smpi kembang gebu tapiiiiiiiiiiiiii....bila masukkan mentega ehhhh...dia x mo kembang plak dah... kat resepi tulis kene pukul hingga putih.... arghhh...sudah!! apasal adunan ni jd mcm x blh nak sebati...mcm b'ketul2 halus.... huaaaaaaaaa....masa tu dah rasa gelabah puyuh ler sbb udah le pakai butter yg berkualiti tinggi (mahal tau hampir RM10!! ) klu x jadik ni....hancusssss!!!
  • pastu nekad je lah masukkan tepung + horlick + esen... baca bismillah byk2 adun je semuanya smpi sebati n kukus separuh.....
  • ok..done!!
  • pastu bila cukup masa tgk kek kat dalam loyang dah mcm ada gunung ganang...hahahaaaa.... aiyak!! apasal lah nih...kompom kek aku bantat!! dalam hati dah jd gundah gulana... nak teruskan ke x nih..??? aduanan utk lapisan putih dah buat...x kan nak buang... argghhhh...bantat pun bantat lah....
  • dtg plak masalah lain.... disebabkan aku buat 1/2 aduanan aku guna loyang 7 x 7 sebab klu buat 1 aduanan guna loyang 9 x 9... masa tuang lapisan putih tetiba dah penuh satu loyang!!! waduhhhhhh.....!!! di mana mahu ku letak yg separuh lagik adunan ijo tuh..... waaaaaaaaaaaaaa.... smpi tahap ni mcm nak nangis dahhh.....sudahnya adunan utk lapisan putih tu ada b'baki sbb x berani nak letak semua..... :((((
  • dalam hati teruskan usaha....uhuksss.... (pujuk hati sendiri)
  • dalam pada tu try google sana sini blogger2 yg dah penah mencuba kek kelasi mabuk ni..rupanya ada sorang dua yg menerima nasib mcm aku...hehehheee... masa tu mood dtg kembali...
  • teruskan buat smpi siap... dah hasilnya.....

~ inilah rupanya.... mmg jauh beza dgn yg hasue buat...ijo nya pun x menawan qalbu n lapisan putih tu jd nipis gara2 aku x semuakan adunan yg dibuat...sbnrnya blh je letak semua sbb lapisan tu akan mendap sendiri bila diletakkan sebahagian lagi lapisan hijau... x per lah lenkali blh try lagi...kita belajar dr kesilapan kan.... tp rasanya mmg enak!! cuma rupa jer xde... bukan salah resepi tau!!




KEK KELASI MABUK


Bahan2nya
450g mentega berkualiti tinggi
200 gm horlick
14 biji telur gred A (8 biji putih diasingkan)
1 gelas gula (150g)
1-1/2 gelas tepung gandum (150g)
2 sudu teh esen vanilla
1 botol pandan paste

Caranya

Adunan Hijau:
Pukul telur dan gula hingga kembang.
Masuk butter, pukul hingga putih.
Masuk esen vanilla, tepung, horlick dan pandan paste.
Kalau mahukan warnanya lagi hijau tambahkan pewarna hijau.
Bahagikan kepada dua bahagian.

Adunan Putih:
8 biji putih telur
10 sudu besar gula halus
4 sudu teh tepung gandum
6 biji limau kasturi

Pukul putih telur hingga kembang. Masukkan gula & pukul lagi sehingga menjadimeringue/kental(mangkuk diterbalikkan dan adunan tidak tumpah).
Masukkan tepung.
Akhirnya masukkan jus limau, pukul lagi hingga pekat dan sebati supaya jus bergaul rata.

Cara Mengukusnya:
1. Kukus 1 bahagian hijau dalam ½ jam.
2. Bila sudah masak, baru tuang adunan putih telur. Kukus lagi selama ½ jam.
3. Bila adunan putih sudah masak baru lapiskan dengan 1 lagi bahagian hijau yg kedua. Kukus lagi selama 40 minit.
4. Guna acuan 9x9inci.

Note:
Bancuhkan adunan putih telur selepas 20 minit mengukus lapisan hijau pertama, supaya tidak terlalu lama adunan berteduh dan boleh menjadi cair. Akibatnya nanti lapisannya tidak teratur dan tidak cantik


**** lia buat setangah dari adunan diatas guna loyang 7x7.. 

12 cerita dari hati:

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

Aduhhh.. Komenn ayu xlepas..

Kak.. Rajinnya dikau. Ayu y bc entry nie pun jadi mabuk. Heheee

ps: masa kak pukul telur putih. Mmg xtermasuk kuning telur kan?. Ms putar lama x? Sbb mmg kn tbalik u pastikan xjatuh kan? Kadangkala kt situ dh bt spoil. Ayu dh kn... Heheee

Lelord said... Reply To This Comment

kira cantik dh la ni..

Mrs. Norrie said... Reply To This Comment

menarik, tapi cam leceh jugak nak buat yerk....

ros_reeza said... Reply To This Comment

Salam akak..
Rajin betul akak buat kek ye..

AnneRaini said... Reply To This Comment

nak sikit...teringin gak nak buat tp bile tgk jumlah telur tu seram terus ...huhuu

LYAfrina said... Reply To This Comment

ok dah ni..dalam keadaan mabuk.tetap ada nmpak rupa kek.. kalo lya buat..ntah apa y y jadi..sbb lya mmg x pndai baba2 buat kek ni

Kakzakie said... Reply To This Comment

Kalau dah jenis rajin dalam kata membawa perut pun gigih lagi membaking. Kakak tak tahulah Lia malas bab nak buat kek. Tunggu anak ajelah buat...

najihahfara said... Reply To This Comment

nampak sedap je tu hihi

dieya said... Reply To This Comment

dieya yg baca ni pon tumpang mabuk gak..
serius tak penah dgr nama kek ni.. kalau sempat, buatlah utk raya yer. nnt dieya dtg makan. hehhehe

sal-nurbeena said... Reply To This Comment

haru sekejap dibuatnya kan. Tapi takpe, nampak molek juga rupa parasnya. kalau saya yang buat tu entahla..

Nad @ MamaZN said... Reply To This Comment

nape ye nama kuih ni kelasi mabuk?
hehhe...
rajin btul la akak ni..
dah btul2 sarat pun sempat lagi merajinkan diri, huhu!

wahida said... Reply To This Comment

ish ish...festaim aku dgr nama kek ni nok...

aku tau mcm mana gelabah ko tu...sbb aku pernah rasa gelabah bila donat aku tak jadik....huwaaaaa!!

yg penting, kek ko nampak sedap!!