August 02, 2012

"kesian mama x dapat masuk syurga..... "

Assalamualaikum.....

alhamdulillah...hari ini ramadhan ke-13 (kejap je kan esok dah 2 minggu ramadhan ) bahang suasana hari raya semakin terasa,kat sana sini lagu raya semakin kerap b'kumandang...kat radio pun dah ada! mmg terasa lah kemeriahannya kan...

tahun ni kami sambut raya secara serba sederhana...mama & baba x der lah m'beli belah sgt pun cuma lebihkan kepada anak2 jer...masa bawa damya n afiqah p beli baju raya, damya sibuk b'tanya "kenapa beli baju mcm ni...??? (t-shirt & seluar) ini bukan baju raya....ini kan baju hari2 biasa...kakak nak baju kurung & tudung..." hehheeee.. kakak..kakak... kdg2 rasa mcm kelakar tp itulah yg dia faham...bila sebut baju raya,pada dia baju kurung sbb biasanya pagi raya kan semua org pakai baju kurung cantik2...pakai tudung...b'salam salaman.... awal2 lagi dia dah remind suruh belikan tudung yg 'batu permata'!!! haduiiii lah....rabak poket baba nak beli tudung ada 'batu permata' (klu yg batu permata ori lah kan) hahahhaaaa.....

buat masa ni mmg blm beli lagi tudung raya myapika sbb nak tunggu baju kurung yg ditempah smpi ke melaka next week..nnti klu beli awal2 takut x match pulak...

owhhh yer...nak citer pasal tajuk n3 pagi ni... itu adalah kata2 pertama yg damya ucap bila dia tgk mama mula x puasa minggu ni.... bukan sengaja tp atas nasihat doktor masa pi check-up kat Hospital Besar ari isnin lps...masalah Hb (kepekatan darah) yg x naik2 sejak minggu yg ke-35 smpi skrg...doktor x galakkan aku b'puasa,w'pun klu ikutkan hati selagi blm bersalin nak ajer puasa...bukan apa,mcm x rasa plak suasana raya bila kita x berpuasa.....

tp bila doktor dah ckp mcm tu nak buat mcmana kan.... sbnrnya tiap kali call mak.mak mertua,mak2 sdra semua awal2 lagi dah nasihatkan supaya aku x yah puasa... alasannya kesian kat bby lapar n dahaga... tp masa tu aku rasa bby ok (base pada pergerakkkan dia yg aktif) tu yg rasa mcm x der masala tp atas nasihat n kebaikkan utk bby start ari isnin dan seterusnya smpi b'salin nnti aku mmg x  pose dah... kene lah bayar sikit2 lps b'salin nnti.....

masa damya dapat tahu aku x pose terus dia kata "kesiannya kat mama.... x dapat lah mama masuk syurga" muka dia sedih ajer... alahai..anak ^_____^ tp bila dah diterangkan elok2 & b'tau kenapa mama dibolehkan tak berpuasa baru lah dia faham.... ^____^

dah ramai2 kawan2 yg share gambar menu iftar sepanjang ramadhan kan...aku xder share apa2 pun lagik... huhuhuuuuu... ala mak buyung masak ala kadar je....itu pun byk menu atas permintaan.....


iftar pertama masak soto jer.... ^____^ + air tembikai (beli kat bazaar) & kuih tepung pelita (pun beli jugak) huhuuu..


cucuq udang...iftar ke berapa pun dah x ingat huhuhuuuu.... t'ingin nak makan bila tgk BFF nun jauh kat Qatar tayang kat fb.... sebenarnya dah 2-3kali buat cucuq ni x berapa nak menjadi..alhamdulillah kali ni jadi plak... rezeki ramadhan.. ^____^


yg ni pulak t'goda sbb tgk lieya buat...bulan pose manjang t'goda tgk menu kawan2... :) buat sikit jer ni,masuk je waktu b'buka terus habis...kebetulan anak2 pun mmg suka..x sempat nak ambik gmbo roti kirai bersama kuah kari daging...


nasi lemak daun pisang....pun t'goda dgn menu lieya ^_____^ siap bungkus dgn daun pisang lagik, peberet afiqah nasi lemak ni & mmg dia yg request sbb sepanjang bulan pose dia x dapat nak makan nasi lemak.. biasanya kat simpang sebelum smpi ke sekolah dia ada pakcik jual nasi lemak...mmg blh kata hari2 mesti beli.... rindu agaknya dgn nasi lemak dia minta mama buatkan... ^____^


hasil tangan yg x berapa nak 'lembut' kelakar pulak sbb yg kiri tu nampak lah molek yg belah kanan tu x brp nak lawa pulak.... 2 bungkus ni utk mama n baba jer... anak2 x mo bungkus...terus makan atas pinggan....



yang ni ikan terubuk bakar masak pecal (org jawa je kot yg tau menu nih..... ) pedasnya b'denting2!! en.suami yg buat segala rempah ratusnya... siyes pedas gilerr....


bila malas nak masak sayur ginilah jadinya...beli ulam2 jer, ulam raja..pucuk gajus & pucuk tenggek burung.... ulam ni gandingan pada ikan terubuk bakar kat atas nun.... kira balance lah kan...dah makan lemak2 kene makan ulam2... ^____^


ini bukan dimsum yerk...ini namanya gyoza,adik beradik jugak lah dgn dimsum tu sbb asalnya dari Jepun... 1st tgk kak yus buat aritu terus rasa nak buat...kebetulan masa pi Giant t'jumpa dgn kulit Gyoza ni..apa lagi terus jer rembat sepeket (tp x ingat lah brp harganya....) sedap makan panas2.. 

itu lah antara juadah2 yg dimasak sepanjang iftar pertama smpi le ke-11..semalam masak simple2 jer, x ambik gmbau pun... cuma masak ikan keli berlado, sayur sawi jepun tumis sos tiram+ tauhu lembut & grg kepak ayam berkunyit... air carrot susu.. alhamdulillah.

hari ni.....???? x tahu lah sbb en.suami ada majlis b'buka puasa kat kem... mcm nak beli jer kot...huhuhuuuu


















p/s : minggu depan mak mertua,pak mertua & adik ipar akan mula berkampung kat sini...yeaaaahaaaa... gumbira!! sbb pastinya suasana akan lebih meriah & aku blh lah 'pencen' masak2....gantung apron terus lah...huhuhuuu, tahun ni mak n abah n adik2 belah en.suami akan beraya kat melaka.... (cuma adik ipar yg dah kawin balik umah mak mertua dia dulu) terharu dgn pengorbanan mak..... sedihnya mak/ayah x pasti lagik blh dtg melaka @ x sbb raya ke-5 mak dah masuk wad....



7 cerita dari hati:

Lelord said... Reply To This Comment

xpe la x pose, yang penting ko n baby sihat. adoiii x sabonya aku nk balik raya ni. mengalahkan budak2 dh ni. hmmm balik berdua aje dgn najlaa eri raya sensorang kat qatar :(

ijayuji said... Reply To This Comment

Salam kak, beredert menu dia sekali dah nak kuar, paling best nasik lemak bungkus tuu :D kalau ulam2 tu yg pucuk gajus kot yg kita boleh makan sbb dulu2 masa sekolah selalu ambik pucuk dia ehehe.. kita pun xcited dah ni nak balik kampungggg!!! :D

AnneRaini said... Reply To This Comment

alamak mcm best jek mkn soto...harus buat jugak ni..hehe

lieyalatif said... Reply To This Comment

haaa hamik ko!!!! meriah2 menu lia....ini pun dah terbaeeekk pada lieya tau lia...ye laa lieya tgh sarat2 tu masih ade kekuatan nak masak tuk family....mmg terbaik tau.... heheehehehe

kelako plak dgn peel anak dare lia nie....tak masuk syurga yeak heeheheeh....bijak2....budak2 itu laa yg cikgu ajar tu lia...sape tak puase tak masuk syurga so die pegang le kate2 tu heehehehehe.....

ooo mertua lia akan tgu lia bersalin yeak....alhamdulillah...yg penting ade yg same2 menemani lia....semoga semua dipermudahkan yeak lia....

ieja amieja said... Reply To This Comment

assalam lia..
pg lg akk dah tergoda tgk soto lia..
thn ni pun akk x de mood nak tayang menu iftar..sebab kebykan asyik beli je ari2 ikut selera ank2..sorang nak mkn tu, sorang lak nak mkn menu len..pening..sudahnya beli je apa yg dorang nak senang..

semoga lia diberi kesihatan yg baik2 aje sehingga bersalin nnt..

Kakzakie said... Reply To This Comment

Lama kakak tak jumpa pucuk gajus Lia. Teringin pulak. Dulu masa kakak kecik-kecik rumah embah kakak ada pokoknya selalu makan, sekarang macam susah pulak nak jumpa..

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

hehehehe.. tajuk tu suspens betul, ingatkan apalah salah fahamnya budak2 tu, hihi..

Semua masakan Lia nampak sedap, akak tergoda dgn ikan bakar pecel tu... tak pernah makan..