November 27, 2012

kisah lalu part 4 : bila di tinggal kakak...

Assalamualaikum.....

damya & afiqah...b'beza cuma setahun jer... afiqah & firas b'beza umur 4 tahun! jadi afiqah mmg sgt2 rapat dgn kakak myanya.. dari dulu sampai sekarang ke mana pun mereka pergi mesti akan ada yg menegur " kembar ker...????"

afiqah mmg lansung x blh b'pisah dgn damya (b'banding damya yg x kisah apa2 bila b'jauhan dgn adiknya) kakak lah teman tidurnya,teman sepermainan (anak2 saya jarang sgt keluar main dgn kawan2 kat taman ni.... dunia mereka habis dalam rumah jer...),teman mandi (kadang2 je mandi asing2), teman makan & minum....

tahun depan damya dah darjah 1,cnfirm lah dia org akan b'pisah sekolah... kononnya saya nak pindahkan afiqah ke sekolah yg dekat dgn umah (jalan kaki pun smpi... ) tp bila fikir2 balik saya takut dia m'nangis bila di tinggal seorg sbb klu dulu dia ada kakak.. skrg ni pun bila saya sajer ckp nak pindahkan dia sekolah dia dah m'lalak2 x mahu... jd,akhirnya saya buat keputusan utk kekalkan dia di sekolah lama sbb dia dah biasa dgn cikgu2 n kawan2 sekolahnya...

selepas majlis konvo hari tu,damya balik ke kampung...tinggal lah afiqah... klu ikutkan hati saya pun x nak lepaskan dia tapi mengenangkn mak terlalu rindukan damya dgn berat hati saya benarkan dia balik lbh awal dari kami semua...

dan spt yg saya jangkakan......inilah yg terjadi...






~ beginilah keadaan afiqah.... murung jer, asyik b'tanya "bila kakak nak balik....???" bila mama kata "nnti kakak balik lah...." cepat dia jawab "dah nak sampai ker....???" haduhai.....saya sendiri jd sebak tgk keadaan dia... buku m'warna boboiboy kakak tu lah dijadikan teman tidurnya... suruh makan pun x nak...smpi bengkak2 mata menangis... tido mlm pun x lena.... ~

sudahnya kakak x smpi seminggu kat kampung...balik hari jumaat ptg hari ahad dah muncul semula depan pintu umah & afiqah lah org yg paling happy... keluar je kakak dr kete terus di peluk bagaikan b'bulan2 x b'jumpa ^____^ skrg bila gaduh jer sya selalu ckp " haaa...gaduh ler sat lagi mama hantar kakak balik kg!!!" magik tau...terus je baik...hahahaaaa.... ( x baik mama kan.... )

mcm tu lah ragam 2 org anak dara saya ni... klu dekat asyik nak b'cekau...buat mama t'paksa keluarkan suara 'harimau' hahahaaa... tp bila b'jauhan jd rindu2an plak bagaikan org di tinggal kekasih hati.... ^____^

selitkan sikit gambar kakak mya shopping baju sekolah sblm balik kampung aritu.....


~ disebabkan masa tu ingatkan kakak balik kampung lama,saya minta en.suami belikan dulu baju sekolah damya sbb klu lambat takut kehabisan saiz pula nnti... beg n segala mcm stationary blh beli kemudian..rupanya kakak cuma balik 2 hari jer... huhuhuuu ~


~ damya yg x sabar2 nak pakai baju seragam sekolah..... seronok dia dapat baju ni.. dah besar anak mama/baba... ^____^ klu ikutkan kawan2 yg kawin sama2 dgn saya dulu kebanyakkannya anak2 dia org tahun depan dah darjah 3...tp anak saya baru nak masuk darjah 1... apapun saya b'syukur dgn kurnianNya... alhamdulillah...skrg saya dah ada 2 pasang teruna n dara ^____^ ~


~ ni jer yg sempat dibeli... 2 pasang baju sekolah, 2 helai tudung & 2 helai singlet.. kain tu t'lbh beli pulak,s'pttnya saya beli 2 helai jer ntah mcmana blh x perasan t'beli 3 helai... tp x pe lah nnti blh carikan lagi sehelai baju sekolah damya...tudung tu pula pd awalnya saya mcm x berani nak beli sbb ada awning..takut nnti pihak sekolah x benarkan pakai plak...tp kata sales girl tu skrg mmg tudung sekolah byk mcm ni... sya siap ckp kat budak tu "klu x blh pakai akak pulang balik tudung ni ea...." heheheee... sya gurau je sbnrnya.... ~























p/s: nak masak t'hari td tetiba gas habis plak... sudahnya kami makan roti je lah smpi ke petang.....

6 cerita dari hati:

Kakzakie said... Reply To This Comment

Itulah Lia dikatakan 'blood is thicker than water' ikatan terjalin dari kecik tak sama kasih yg dirasai.

Baju anak-anak kakak jahit sendiri aje Lia.

AnneRaini said... Reply To This Comment

skrg tudung sekolahpun ikut fesyen ye. Ada yg sy nmpk pakai tudung syria gi sekolah. hehe

Nad @ MamaZN said... Reply To This Comment

Saya suka komen kakzakie tu =)

lieyalatif said... Reply To This Comment

ye la lia...mereka ni kan dah mcm kembar..same laa mcm mia mija...bile depan mate bercekau...bila jauh mule la rindu n sebut2 bile nak balik heheeheheh....karenah anak2 kan....

tu laa, senang dah beli semua kan lia...lieya pun dah settle semua dah.....senang sikit....tapi lieya beli sorang 4 lai baju n kain lia sbb pemalas nak basuh gosok selalu hahaahahah...terukkan....lia jugak mama yg rajin...rajin masak rajin urus rumah....kagum kite....

tak sabar tgu tahun depan kan..sure meriah blog kite bercerita pasal2 anak2 masuk skolah...

Azian Elias said... Reply To This Comment

siannya dia..

mamalieyna said... Reply To This Comment

Alooor sedih pulak nengoknye...tp ok la ada modal nak ugut kalau depa gaduh kan..hehe..tak baik kan :p.