February 21, 2013

Misteri Damya....

Assalamualaikum.....

seperti yg saya katakan semalam....hari ini saya nak share kisah misteri damya... xceli xder lah misteri sgt tp menimbulkan kebimbangan di hati saya sebagai mamanya....

sebelum tu...harap maaf yer sbb n3 kali ni byk dialog ^___^
kisah bermula masa awal2 sekolah dulu...sebelum masuk kelas 1 Putih damya diletakkan dalam kelas 1 Biru (sebelah kelas jer),setiap hari dia akan tanya...

damya : mama bila cikgu nak buat exam??? kakak nak masuk 1 Putih (kelas 1 putih utk pelajar2 yg lancar membaca..senang ckp kelas A lah...)

suatu hari (dah mcm cerpen lak...) balik jer sekolah...masih dalam kete..

damya : mama...kawan kelas kakak dah ada yg jd pengawas lah...

mama : ehhh...x mungkin lah,x kan lah baru darjah 1 dah jd pengawas....

damya : betullllll.... aritu mama kata yg pakai kasut hitam tu pengawas. kawan kakak tu pakai kasut hitam lah...

mama : iyer lah kakak ni.....

damya : betulllll..... tapi kenapa dia x pakai baju putih ye mama??

mama : aihhhh...dia pakai baju apa??

damya : baju bunga2 hijau.....

mama :.......????? mana blh pi sekolah pakai baju bunga2 mcm tu...ni bukan sekolah tadika.. kakak ni biar btl...

damya : malas arr cakap lagik...mama ni x percaya cakap kakak....tp kakak pun nak jd pengawas mcm dia...

mama : ada2 aje kakak ni tau..... 

masa ni saya dah rasa pelik tp saya x fikir sgt lah...esoknya balik sekolah saya tanya lagi..

mama : kawan kakak yg 'pengawas' tu ada lagi?

damya : ada....knp?? mama kan x percaya....

mama : ok lah mama percaya...hari ni dia kasut hitam juga ker...

damya : a'ar...pakai baju belang2 purple...

mama :..........???? iskhhh....mama pelik lah kawan kakak ni...mcmana blh pakai baju mcm tu pi sekolah???

damya: ntah lah kakak pun x tahu.....

malam tu semalaman saya memikirkan damya...saya call mak saudara saya,dulu anaknya 2 org sekolah kat situ dari darjah 1 sampai lah darjah 6. tp dia kata x penah lah ada kejadian2 yg pelik berlaku kat sekolah tu..kebetulan masa awal2 damya sekolah aritu bangunan depan tgh renovation (bahagian bumbung) saya & mak saudara saya membuat andaian mungkin ada 'makhlus halus' yg duduk kat situ,jd..disebabkan bangunan tu di renovate jd dia pindah ke bawah.....

hari jumaat (kisah bermula dari hari Rabu yer)...

mama: kawan kakak tu ada lagi?

damya : kawan yg mana???

mama : yg pakai baju belang2 tu....

damya : ada...

mama : pakai baju apa plak arini??

damya : bunga2 lagi....

mama: dia cantik x??

damya : cantik....putih....

mama : rambut dia panjang ke pendek???

damya : sama mcm rambut kakak (pjg paras bahu).....

mama: kakak penah cakap dgn dia???

damya: x penah sebab dia selalu duduk dekat dgn cikgu....

mama : anak cikgu kot... (w'pun dalam hati saya t'detik "xkan cikgu bawa anak pi sekolah???")

damya: ntah lah.... (muka pun dah blur2 sbb mama byk tanya...)

hari sabtu & ahad tu saya n suami asyik bincang ttg damya ni... ye lah takut pulak klu btl2 makhluk halus & benda tu ikut balik ker....atau pun dia 'kidnap' damya ker (nauzubillah.....jauhkan lah....) risau lah saya... saya mula b'tanya dgn kawan2 t'dekat sapa yg kenal mana2 uztaz yg blh tgk2kan...

ari isnin saya mmg x sabar sgt nak tunggu damya balik sekolah...masuk je kete terus tanya soalan yg sama...

mama : kak.... kawan yg jd pengawas tu ada lagi?

damya : dah xder la mama...kakak pun x tau mana dia pegi..??

mama : (legaaaaaaaa) habis tempat duduk dia sapa ganti???

damya : mana dia ada tempat duduk...dia x penah duduk pun..selalu dia jalan2 je pusing2 dalam kelas tu.....pastu nnti dia p kat meja cikgu.pastu pusing2 lagi kat dalam kelas tp dia x b'ckp pun....

mama : (Masya Allah... dalam hati jer lah....) xper la kakak....biar kan lah dia.dia dah pindah sekolah kot...

damya : ntah lah.............

sejak tu saya ada lagi tanya dia 3-4 kali,tp alhamdulillah 'budak' tu mmg x wujud lagi..... sbnrnya saya dah nekad klu ari isnin tu damya kata 'budak' tu ada lagi saya mmg nak jumpa dgn guru kelas dia...tp disebabkan 'dia' pun x der saya abaikan jer...

lg pun saya tgk xder apa2 perubahan pada damya......

tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.... ari isnin semalam t'jadi lagi satu misteri...

damya setiap hari mmg saya bawakan bekal ke sekolah,tp duit tetap saya bawakan RM2 setiap hari.klu dia x belanja masa kat sekolah pagi saya akan minta dia bawa duit tu ke sekolah agama. masa nak masukkan wallet ke dalam beg sekolah agama tiba2...

damya : mama....duit kakak xder!

mama : hahhhhhh....mana pegi?? td kakak belanja x kat sekolah?

damya : x.. kakak x beli apa2...

mama : habis tu mana pegi duitnya.....

damya : x tahu....!!!

mama : duit letak kat mana td??

damya : dalam bag sekolah....

mama : btl ke kakak x belanja...ke kakak bagi duit kat kawan (penah terjadi kawan dia minta duit & dia dgn baik hatinya bagi semua duit yg ada....)

damya : x la mama.....

malam tu mmg kene tazkirah le damya... baba pesan duit jgn letak dlm bag tp letak dalam poket/kocek baju sekolah. pagi tu saya yg masukkan wallet dalam kocek baju sekolah dia... b'kali2 dalam p'jalanan ke sekolah saya pesan jgn tinggal wallet dalam bag lagi....
tapi....masa nak ke sekolah agama...drama semalam b'ulang lagi...

damya : mama......duit kakak xder!

mama : hahhhhh!!! hilang lagi??? kakak letak mana duit yg mama bagi?

damya : dalam kocek...kakak x keluarkan pun......

saya dah x nak byk soal sbb dia dh b'guling2 (atas katil) m'nangis...asyik sebut bukan salah dia.... saya jd x sampai hati...pelik pun yer... hati ni mmg t'tanya2 mcmana duit dalam kocek blh hilang??? musykil sungguh....

hari rabu (semalam) saya bawakan dia RM1.40 jer... saya nak tgk hilang x duit syiling tu???

smpi umah baru saya tanya dia..

mama : kakak duit ada lagi?

damya : tinggal syiling je mama....

mama : hahhhh...??? (sah le mmg misteri ni....)

damya : yg RM1 kakak beli pembaris panjang......

mama : haaa.... (haishhhhh....buat suspen jer lah...)  owhhh...kiranya duit x hilang la arini?? 

damya : x la kot....

mama : iskhhh...kakak ni.. cuba kakak citer  btl2 dgn mama... mana duit kakak ari isnin & selasa tu?? yana (budak yg penah minta duit dia....) minta duit lagi ker?? klu kakak bagi kat yana mama x marah pun ( cuba pujuk dia mana tau dia kene ugut ke....mana tau kannn..)

damya : x lah mama niiiiii....kakak mmg x tahu mana duit tu dah pegi????

sampai hari ni saya masih musykil ke mana menghilangnya duit damya.klu ari isnin tu saya syak mungkin ada yg ambil duit dia tp bila duit dalam wallet n letak dalam kocek baju pun blh hilang mmg pelik bin ajaib!!

saya tunggu lagi hari ini & esok.....andaikata duit dia hilang lagi, saya kene buat sesuatu....





"jangan biarkan hidup anda diselebungi misssssssssteriiiiiiiiiiiiiiiiii................"
























dah mula memikirkan tema baju raya tahun 2013...kebanyakkan tailor dah tutup order bulan mac ni..tu yg kelam kabut mencari kain utk baju raya...tahun ni en.suami & anak2 teruna saya beli baju siap je kat pasar ramadan Taman Cempaka (erkkkk...sebut ramadan mcm dah dekat sgt nak raya huhuhuuuu) sbb x ramai tailor nak jahit baju melayu kanak2 bawah umur 12 tahun... apa tema/warna pilihan kawan tahun ni?????





 

7 cerita dari hati:

Kakzakie said... Reply To This Comment

Eh... macam ada yg tak kenalah Lia. Tapi bagus juga Lia tak buat yg boleh buat Damia takut. Sebaiknya cari jalan keluar. Ramai ustaz yg pandai dlm hal-hal begini.

Moga Damia tak ada masalah belajar.

lieyalatif said... Reply To This Comment

haishhhh lia nie....pagi2 dah buat lieya meremang bulu tengkuk bace pasal pengawas tu...betul la tu lia..bende lain tu...lia pesan kat damya jgn sesekali tegur pengawas tu kalo ade lagi lepas nie...takut2 kalo mya tegur budak tu ingat mya nak kawan dgn die n akan ikut kemane mya pergi....kalo rajin lia buat kan laa air yasin bagi bekal mya minum....takut lieya bace tauu...

pasal beg duit tu...mia pun penah kene mcm tu...tapi tu laaa die simpan dlm beg sekolah...rupenye ade budak yg 'baik' sangat pi selongkar beg2 sekolah budak ni n rembat duit....so lieya belikan beg duit yg ade tali panjang tu...n pakai kan dlm baju sekolah die...so bile nak amik duit kene angkat le baju sekolah tu...nak letak dlm kocek takut tercicir...so far takde dah kejadian duit ilang....lagi lia..kat beg duit mya tu lia sematkan jarum peniti tau...toyol ni suke duit kertas je...syiling die tak amik...mane la tau kan...kite berusaha ....nanti lia update ye kisah mya yg penuh misteriiiii nieh....

mamalieyna said... Reply To This Comment

Aiyaaaak..misteri sungguh..sram sjuk dengrnya.. apapun Alhamulillah, dh menghilang misteri budak pengawas tu, hrp2 tak ada la misteri utk kehilangan duit tu..seram cek.. huu..

AnneRaini said... Reply To This Comment

alamak sape pulak budak pakai baju bunga2 tu? seram pulak sy baca.

Nad MamaZN said... Reply To This Comment

Aaaa... Seram...!
Kita doa sama2 mintak dijauhkan menda2 x elok
Apa2 akak update ek
Heheh, sebuk je nak tau :P

Tema thn ni pilihan papa
Kaler oren T_T

::NureeN:: said... Reply To This Comment

ishh.. mmg misteri la..
1st pasal bdk kasut hitam pastu duit hilang plak...
cuba pujuk kakak, myb dia x brani nk crita kot.. mintak2 lerr bkn makhluk halus...

nureen slalu beli ready made... dah lama x tempah, tema x pikir lg pon ehehe

Nazayiena Ayiena said... Reply To This Comment

Seram kak Nurul baca pasal budak perempuan tu,iyalah budak2 memang nampak benda tu semua.Betul tu bawalah berjumpa ngan ustaz minta air.