June 12, 2013

Nasi ambeng ke nasi ambang.....

Assalamualaikum......

hari ni pagi2 sampai je umah tgk kat hujung jalan dah nampak asap b'kepul2... alamakkk...apasal ler org sembur nyamuk ni dtg pagi2!! kelam kabut masuk umah sbb sarapan anak2 pagi td masih kat atas meja.w'pun b'tutup dgn tudung saji tp asap tu racun kan.... haishhhh.... biasanya dia org akan announce dulu & kebiasaannya dia org dtg petang... sabar je lah.. mujur saya blm sidai kain baju lagi.. klu x lagik ribut.. kesian jiran blkg umah b'lari2 angkat kain....

terima kasih pada Nad & Jaja sebab tlg beritahu...


~ lupa plak namanya fogging... hehehee ~

itu kisah hari ini...pagi ni.... ^___^ ( kisah yg xde kene mengena dgn tajuk n3... huhuuu )

ni nak citer kisah semalam... dah lama saya berhajat nak buat nasi ambeng... ada yg tanya saya "nasi ambeng ke nasi ambang..?" klu saya org jawa mmg panggil nasi ambeng... 

setiap kali balik kampung saya mmg wajib bawa balik daun pisang...kdg2 xde tujuan pun nak bawa daun pisang tu...tp sesaja nak jugak bawak... bila dh ada kat umah mula lah b'angan nak buat nasi lemak lah...nasi ambeng lah... kuih nagasari lah... kuih koci lah... (brp byk lah daaa....) tp selalunya angan2 hanya tggl angan2 sampai daun pisang kering rentung kat dalam peti ais...

tp smlm semangat nak buat nasi ambeng tu mmg b'kobar (nafsu org pose...heheee ) pagi2 lagi dah keluarkan ayam... serunding mmg saya ada stok byk,mak yg buatkan (air tangan mak mmg terbaekkk....!! ) saya syg stok serunding sbb x lama lagi nak bulan pose kan... b'angan nak buat juga nasi ambeng lagi... (ahhh...berangan lagikkk....!! )

saya target dalam pukul 2 ptg mesti siap sbb cuma nak masak ayam masak kicap,sambal grg,mee goreng & grg ikan masin bulu ayam... alahhh....kacang je tu.... (b'lagak kan.... )

sekali tu...amekkk ko...smpi ke ptg x siap2!!! fuhhhh..b'peluh ketiak... pengsan nyawa!!!

saya dh siap2 kan bahan2 utk masak pagi tu.. tp bila nak masak sambal grg baru perasan lada besar ada beberapa tangkai je.. arghh...sudahhh... secepat kilat tepon "masterchef" a.ka. mak kat kg... sbb saya selalu tgk nenek saya buat sambal grg guna cili kering... nasib baik mak kata blh... lego hati den...

setelah penah b'pencak silat kat dapur dgn kuali & sudip... b'lari ala2 merentas desa keluar masuk umah anta/ambik anak2 sekolah... ngam2 pukul 5.30 ptg siap masak....

pastu kelengkang kelengkung kemas dapur...sapu umah bagai... pukul 6 lbh juga lah baru selesai semuanya.... phiewwwww!!! nampak mudah tp renyah juga....


~ nasi ambeng peberet sepanjang zaman... ^___^ seharian penat membuatnya hlg bila dapat makan, alhamdulillah dapat juga berkongsi rezeki dgn mak sdra saya... ~

 

~ dessert yg saya canang2 hari isnin aritu... semalam baru saya makan huhuu... sbb masa ari isnin tu lambat buat...nak potong pun x blh.. simpan le smpi ke hari selasa... sedap yg amat puding roti kak nani rostam ni... x caya try lah... alahhh...korang google je kompom jumpa.. (mood malas nak tepek resepi...hukhukkk )





today.... rasa nak buka sate je kot..en.suami pun ada BBQ kompom x makan kat umah....













ramadhan is loading.......... x sabar rasanya menanti bulan yg penuh berkat ni.anak2 pun x sabar nak puasa,damya n fiqa hari2 b'tanya "bila kita nak puasa mama...??" alhamdulillah...

9 cerita dari hati:

AnneRaini said... Reply To This Comment

sedapnye nasi ambeng. kat sini sblm ni ada org jual nasi ambeng yg sedap tp dah lama die tak meniaga...dah la nasi ambeng die sedap gile..

Kakzakie said... Reply To This Comment

Betullah Lia kita mestilah sebut "AMBENG" 'e' tu mestilah 'e' tanda sekarang dah tak ada huruf tu..

Kakak biasa beli ajelah kat pasar malam. Bila baca ini terus kakak teringin - petang ni tempat kakak ada pasar malam boleh beli:) kakak ni malaslah Lia.

Salina@IbuAqil said... Reply To This Comment

Uimak aihhh kakkkkkk!!!!
Desert tu..
Nyummy3!!!!
Sorry kak lama x sggh sini..
:D

lieyalatif said... Reply To This Comment

fuhhh sgt rajin lia...mmg pakar di dapur laaa...mmg tabik spring gituu...kalo lieya yg malas ni sah2 heret laki pi kedai jek hahaahah..seb baik kat putrajaya ni ade nasi ambang ...cume tu laa tak sesedap kat kg la heheheeheh

betul tu lia...kalo puase ni mcm2 napsu ade kan...mcm lia rajin masak, ade jek nak masak itu ini...mcm lieya yg malas ni dok pikir nak beli ape....weekend jek la pun rajin nak masak heheheeheh

Izan Ishak said... Reply To This Comment

fuhhh... izan yg baca entri akak ni pun terasa 'kehebatannya' nak siapkan nasi ambeng. izan suka mkn nasi ambeng ni, tapi kalau teringin kat sini beli ajelah. terbayang2 plak kesedapan sambal grg jawa tu. nak2 pulak ada ikan masin bulu ayam. terliur2!!!

Nad MamaZN said... Reply To This Comment

Nasi ambeng tu bukan ada mi goreng gak ke kak?
Saya xleh mkn nasi ambeng ni. Dh try beli aritu
Tp xtau la kalu air tgn akak sendiri saya berselera nak mkn hehee

mama lieyna said... Reply To This Comment

Woooo seharian nak siapkan eh... syabas, berjaya akhirnya :-)

Tp eina tak retimakan looor..huu..

wahida said... Reply To This Comment

kalau dpt kat anak aku si abang tu puding roti, mmg dia sorang je yg bedal jawabnya...

Anonymous said... Reply To This Comment

Amazing blog! Is your theme custom made or did you download it from
somewhere? A design like yours with a few simple tweeks would really make my blog stand out.

Please let me know where you got your design. Many thanks

my blog personal injury attorney