April 17, 2012

Tragedi sebelum ke Menara Taming Sari

Assalamualaikum.....


dah b'bulan2 dok melaka baru ada kesempatan nak bawa anak2 naik Menara Taming Sari....mentang2 lah jarak perjalanan dari umah cuma 10 minit jerk...rasa mcm "alahhhhh...nanti2 pun blh pegi... ^_____^" 

plan asalnya nak pegi ari sabtu...tp cuaca aritu mcm muram jer....awan mendung b'arak kat sana sini,risau plak bila smpi sana nnti hujan lebat, payah la nak b'jalan dgn anak2....tp disebabkan dah b'tau kat mya n pika nak bawa dia org b'jalan ke sana...bila x jd pegi mmg merengek je lah anak dara 2 org tu....

nak pegi ari ahad ptg cuacanya plak panas b'denting sampai silau nak celik mata....jd,tukar plan pi belah malam plak lagipun ari isnin kan cuti sekolah.....x lah anak2 terasa penat sgt kan..lg pun bukan nak ke mana cuma nak naik menara tu jerk....

dan nak dijadikan "tragedi" ptg ahad tu damya blh plak jatuh basikal....jatuhnya bukan lah smpi b'calar balar atau luka sana sini....en.suami kata dia jatuh ala2 'slow motion' gitu tp disebabkan damya ni lemah semangat orgnya dia hampir pitam lps beberapa minit jatuh dr basikal....muka pucat lesi!! risau aku dibuatnya..x penah2 dia mcm ni....

kebetulan masa kejadian mak/pak sdra & anak2nya dtg umah...mujurlah ada dia org,klu x mmg panik le aku....rasa mcm nak terus bawa pi klinik takut2 klu tangan dia patah ke apa....

tapi lps bagi minum air segelas dia sedar n ok semula....cuma keadaannya mmg lemah la...nak buka mata pun mcm x larat....makcik aku kata mungkin dia t'kejut sbb damya x penah jatuh basikal! dulu2 pun afiqah yg pandai naik basikal dulu b'banding damya & klu afiqah tu sehari x jatuh basikal mmg x sah ler.....kat betis tu dah mcm2 cop mohor ada...tp dia mmg jenis lasak,lps jatuh mmg ler m'raung2 lps tu kayuh lagik....tiada istilah serik lah pada dia....

mcm damya ni...dia terus kata "mama simpanlah basikal kakak...kakak dah x nak naik basikal lagik" aduhai kakak.....mmg trauma dia dgn kejadian tu...

lps mandi n suruh dia rehat, en.suami kata "kita x payah la naik menara tu...kakak x sihat ni.kita pegi lain kali lah yer....kakak x larat kan..." mula2 dia angguk pastu x lama dia kata " ehhh...baba kakak rasa kakak larat lah....blh la sikit2..." hurmmmm.... masa tu sbnrnya afiqah dah m'nangis b'guling2 sbb x jadi pegi.....

bila tgk keadaan dia mcm okey...test dia angkat tangan...pusing2 tangan...alhamdulillah dia blh buat,barulah en.suami kata "jom lah kita pegi tp cuma naik menara je pastu balik" fuhhhh....seronok kemain ler anak2...damya pun lupa kejap kat tragedi ptg tu.... ^________^



~ MENARA TAMING SARI...ini kali ke-2 kami naik,1st time dulu masa afiqah baru pandai b'jalan,skrg giliran firas pulak.... ~


~ gambar kenangan....tp blur la pulak, masa ni damya hepi sbb dia kata tangan dia dah blh buat 'peace' heheheee... ada2 ajelah kakak ni.... ~


~ disebabkan kami dapat goodies bag ni (yg diberi secara paksa yer...x blh x ambik) tiket naik menara dinaikkan RM5!! dewasa RM15 n kanak2 RM10....sabau je lah... lupa nak ambik gmbr isi perut goodies bag ni (1bj muffin n 1 kotak air kotak perisa anggur) ~


~ org yg paling happy mlm tu sbb dpt naik menara ni..... ~


~ damya n firas pun happy tp baba serius sokmo....huuhuhuuuuu ~


~ pic mama taken by afiqah.... ^______^ ~


~ abg chik yg sibuk menggeledah isi perut goodies bag....smpi koyak2 dibuatnya ~


~ disebabkan x dapat nak sewa teropong...kak ngah buat lah teropong sendiri....heheheeeee ~


~ bosan lama menunggu menara ni nak b'putar...main beg mama plak....mcm2 dia nak buat ~


~ see...panjat sana sini....mcm2 aksi ada.... ~

masa menara mula b'putar naik ke atas mmg seronok tgk pemandangan kota melaka di waktu malam...t'utamanya anak2 lah.... tp bila dah smpi atas n menara ni terus b'putar p'lahan aku jadi mcm mabuk n pening2 lalat la plak..... anak2 hepi jerk....tp aku menahan perut yg dah mula mual2.....haiashhhh...x mo naik lagik dah....

malam tu afiqah sibuk nak naik beca yg mmg ada b'deret2 kat tepi tp aku dah x leh tahan....kepala ni rasa senoneng semacam....sian fiqa, nnti eaaaaa..mama janji kita pegi lagi kat sini.....

apa pun sgt gembira bila melihat anak2 t'hibur...smpi arini dok sibuk citer ttg pengalaman naik menara, ada masa nnti nak naik river cruise plak..... ^______^


















p/s: tetiba terasa nak makan ikan patin la plak...ini gara2 adik yg kat sarawak nun dok tayang2 ikan patin masak lemak cili api semalam.....iskhh...klu dpt makan ikan patin temerloh mesti lagik best kan.... ^______^ 


5 cerita dari hati:

lieyalatif said... Reply To This Comment

lieya tak penah lagi naik menara taming sari nie.....tapi river cruise tu dah byk kali naik .....erm balik melaka pun setakat sabtu ahad tak sempat la nak pergi....kang bising lak mak mertua balik kampung tapi tak lekat kat umah hahaahahaha....

tule si kakak takut tu...lemah semangat...sian plak tgk die camtu kan...seb baik dah okey....lepas ni kene extra carefull nie ....

piyas mmg nampak muke hepi die heheehe.....sonok jek anak bujang ni dpt jalan2 yeak....same la mcm dayyan, pantang naik kereta mule laa menggelinjang hepi....

Kakzakie said... Reply To This Comment

Kakak rasa Damya memang tidak sekuat/lasak macam Fiqa. Sebab itulah sekali kena dah macam tu. Tapi Lia mesti panik jugalah masa itu kan. Si babah pula mana tak bimbang bila anak tak sihat kenalah adil tak payah pergi - nasib baik kakak pun ok - adik2 memanglah suka...

AnneRaini said... Reply To This Comment

comel pualk baca pasal damya yg hati kecik tu...jarang budak tau serik tau..selalunye mmg tak seriklah...hehe

Teratak Hami said... Reply To This Comment

capai jugak hajat the gegirls nak naik Taming Sari yek. Nanti bawak naik cruise, suruh dorang kira berapa banyak biawak yg nampak. Tapi skrang ni tak tahu le ada lagi ke tidak biawak2 di tepi2 sungai.

Nur Hawa Mohd Zin said... Reply To This Comment

percayalah yang awe tak pernah naik...hehe