July 16, 2011

kenangan paling PAHIT tp berharga..... (PART 2)

aku rasa perjalanan dr umah ke hospital yg cuma 15 minit tu bagaikan 15 jam......b'kali2 aku ckp kat en.suami "laju lagi lah baba...tolong lah......cepat lah!!!!!!" sambil tu aku masih x putus asa panggil nama firas tanpa henti.....aku peluk badannya sekuat hati........

pukul 1 pagi aku smpi kat wad kecemasan Hospital Kota Tinggi.....masa tu aku dah x mampu nak berdiri,rasa terlalu lemah lutut ni.......en.suami yg bawa firas masuk ke dalam.....slps 5 minit baru aku masuk....

aku tgk firas masih biru......kuku kaki n tangannya biru.....firas masih menggigil...badannya sejuk beku......rasa mcm nak pecah hati ni melihat keadaan dia mcm tu......

aku x sanggup tgk firas di cucuk utk di ambil darahnya.....cpt2 aku keluar dr situ n masa tu lah baru aku call ayah n abah......masa bercakap dgn ayah lah baru airmata ni turun b'cucuran tanpa henti......rasa berat n sarat di dada td aku lepaskan semahunya........aku x mampu nak citer apa2...bila ayah tanya "kenapa long...???" ayat yg mampu aku ucap " tolong kak long ayah....tolong kak long...." itu jer yg aku ulang2......sblm aku call ayah, cu dah tepon adik aku dulu (adik aku yg duduk serumah dgn mak/ayah)....jadi mmg ayah dah tau situasi aku masa tu.....

lps call ayah n abah aku masuk semula ke dalam wad, x lama slps tu firas muntah susu & nurse masukkan oksigen melalui tiub ke hidung...selepas dia muntah tu lah aku tgk baru firas mula bagi respon....dan x lama juga lps tu dia dah x menggeletar lagi........

Syukur padaMu Ya Allah........alhamdulillah lega rasanya.............

~ keadaan firas masa mula2 masuk wad stlh di tahan slma 2 jam kat ICU.....cuma pakai pampers....tangan kanan kiri kene cucuk....sbb doktor nak masukkan air tp disebabkan firas ni semangat....doktor ssh nak cari urat tangan...pindah pula kat kaki....mula2 kaki kanan...x jumpa! pindah ke kiri pulak.....aduhai.......hibanya hati ni Allah sajer yg tahu....... ~

ingatkan masa kat bawah je kene cucuk...rupa2nya kat wad biasa pun kene lagik.....aduhhh........aku mmg x tgk pun.en.suami yg pegang dia.....aku x sanggup.....

~ katil tmpat kami "check-in".......cukup la sekali aku x mahu menjejakkan kaki ke sini lagi......~

~ setiap 6 jam sekali firas ke ambik neb sbb dia sesak nafas masa masuk sini....w'pun pada aku pernafasan dia dah ok,dah x laju lagi...tp doktor still nak suruh masuk oksigen juga......utk kebaikkan firas mama turutkan juga........w'pun kesian tgk dia asyik lah kene kejut.....kejap makan ubat...kejap ambik tekanan darah....pastu masuk neb lagi.....sabar...sabar..... ~

~ bila dah masuk oksigen...mata pun bolatttt.....mama pulak mata bagaikan kene gam "cap gajah"!!! rasa nak terkatup jer......sejak firas masuk wad ni aku mmg x blh lena tido...kejap2 terjaga.....bimbang dia kene lagi mcm aritu n aku plak x sedar...mmg aku cukup fobia nak tido...... ~

~ bila mlm x blh tido...dia bayor 'hutang' waktu siang......mujurlah dia blh lena tido w'pun x guna buai....tp kerap juga lah terjaga...dah namanya pun duduk kat wad kanak2.....suara2 tangisan,jerit pekik anak2 yg kene cucuk...kene paksa makan ubat mmg silih berganti.......redha je lah...... ~

~ sepanjang di sini....firas kene byk minum air suam/masak....doktor x benarkan firas minum ubat batuk..satu lagi pengajaran utk aku n utk perhatian kawan2 juga.....anak2 di bawah usia 12 bulan mmg x elok diberi ubat batuk n selsema krn blh mempengerahi perkembangan otaknya.....Dr.Tan kata klu batuk or selsema bagi je minum air masak s'kerap mungkin...sblm ni aku mmg x tahu.....jd,bila firas batuk or selsema aku pun bagi je lah ubat btk n selsema......lps ni aku x buat lagi dah......syukur sgt sbb firas mmg suka minum air masak...damya n afiqah pun sama...masa dia org bby,dua2 kuat minum air masak..... ~

~ hari ke-2 baru kakak2 dapat jumpa firas....sblm tu damya m'rayu2 kat dlm hp nak jumpa firas...mujurlah firas blh di bawa turun......dpt lah kakak2 melepaskan rindu kat adik.....firas pun nampak sgt dia rindu kat kakak2 sbb bila tgk damya dia terus happy......... ~


~ malam terakhir tido kat wad.....tu kaki kiri baru je kene cucuk sbb kaki kanan dah membengkak.....apa tidaknya kaki tu asyik di hentak2 jer....masa masuk air tu lagi lah sedih....sampai ubat pun x blh nak turun sbb kaki dia x reti diam......sudahnya air x habis pun sebotol...doktor suruh bagi minum air secara manual jer....sepanjang kat sini antibiotik di suntik kat kaki tu....bila dah masuk antibiotik mmg kompom kene duduk wad paling kejap pun 3 hari....sbb doktor nak tgk progress antibiotik tu pada dia..samada sesuai or x.... ~


malam pertama kat hospital mmg sgt menduga....aku mmg lansung x dapat melelapkan mata......setiap saat aku hanya memandang wajah firas.....tuala basah mmg sntiasa silih b'ganti w'pun klu ikutkan suhu badan firas x pun m'capai 38'c....masa kat wad kecemasan demam firas pun cuma 36'c....tp atas nasihat doktor aku buat juga...setiap kali tuala di tukar mesti firas menjerit sbb sejuk...... :(

mlm ke-2 pulak aku x dapat nak menahan airmata bila mendengar suara afiqah menangis smpi t'sedu2.....bila aku panggil namanya lansung dia x bersuara....hanya t'dgr suara esak tangisnya..... Ya! Allah....hati ini bagai terbagi dua....separuh kat umah...separuh lagi bersama dgn firas.......dan sepanjang malam itu juga aku x lena tido bila t'ingat anak2 yg di tinggal kat umah........... :(

~ alhamdulillah akhirnya firas kembali sihat n ceria........syukur padaMu Ya! Allah........sesungguhnya setiap apa yg berlaku pasti akan ada hikmah disebaliknya......w'pun bagi aku ini satu pengalaman yg sgt2 menakutkan.mendebarkan.mencemaskan........tp ini jugalah kenangan yg paling berharga.....terlalu byk pengajaran yg aku dapat.....slps peristiwa ini kami (aku n en.suami) lbh b'hati2... ~

syukur alhamdulillah kerana hasil dr keputusan darah yg diambil firas x der kene jangkitan apa2...w'pun pada awalnya doktor suspect dia kene jangkitan paru2.....disebabkan keputusan darah normal...doktor kata sesak nafas tu "mungkin" perpunca akibat tersedak susu......

semoga firas akan terus sihat n kembali ceria spt selalu..........terima kasih pada semua kawan2 (kat blog n fb) yg mendoakan kesihatan firas.....kepada kak yus, kak zakie n mamatinaterima kasih sbb call n bagi semangat pada lia.....terharu sgt2....







p.s: buat masa ni masih x berkesempatan nak bw......buat n3 ni pun curi2 masa...buat sikit2.... Majlis kenduri kesyukuran utk firas insya'allah akan dibuat slps hari raya nnti sekali dgn majlis akikah........


8 cerita dari hati:

Kakzakie said... Reply To This Comment

Alhamdulillah... syukur Ya Allah segala kesulitan itu berakhir sudah... itu yg temampu kita katakan Lia.... Kakak rasa siapa juga yg bernama ibu bila menghadapai saat cemas begitu 100% jiwa raga kita pasrah dan mohon pertolongan Allah...

Moa Firas terus sihat ye sayang...:)

K.Nor said... Reply To This Comment

salam lia.. sebak dan terharunya baca kisah firas dan lia ni.. dpt k.nor rasakan apa yg lia tanggung.. sbg sorang ibu, kalau anak2 sakit, rasanya biarlah sakit tu kita yg tanggung dr anak2 kita terutama yg masih kecik2 gini kan.. alhamdulillah.. firas dah sihat.. semoga kejadian ni tak berulang lagi.. kuatkan semangat ya, insyaallah lia boleh.. lia pun kena take care gak tau.. jgn sampai lia lak tumbang :)

Kasih Ibu said... Reply To This Comment

Alhamdulillah firas dah sihat skrg ni...terima kasih kak kerana berkongsi cerita, boleh jadi pengajaran kpdsy dan ibu2 yg lain...

JaJa'Z said... Reply To This Comment

alhamdulillah...semuanya dah kembali seperti sedia kala....semoga firas, kakak dia and akak suami isteri semuanya sihat, jaja doakan,..

Sha@Mama Tina said... Reply To This Comment

Pengalaman ko ni umpama pengajaran buat kita2 semua is. Aku turut sama amik iktibar agar tak terjadi pada diri sendiri di masa depan.

Alhamdulillah dah nampak bolat dah mata dia tu.. cepat sihat ye sayang.. :)

AnneRaini said... Reply To This Comment

alhamdulillah firas dah sihat...walaupun pahit mmg pengalmn akak ni berharga..At least sy pon akan lebih berhati2...

sypon tak boleh tgk anak kena cucuk..sedih...

nieda said... Reply To This Comment

alhamdulillah, firas dah sihat.

eB ezrin said... Reply To This Comment

alahmdulillah,
tringat eB pernah kena marah ngan MIl sbb sgt2 cerewet jaga anak, terlalu ikot buku sampaikan dr pn eB akan ckp x leh itu ini... tapi kiter kan ibu... xkn nk wat sambil lewa... alhamdulillah atas kedegilan ku itu anak2 ku dilindungi allah.... eB dh x peduli apa MIl nk kater, sbb aku sebagai ibu lebih tahu walopn MIl dulu yg mkn garam... virus sekarang nih lebih bijak dari dulu....