July 15, 2011

kenangan paling PAHIT tp sgt berharga ( PART 1 )

smlm aku dah share citer ni dgn kawan2 kat fb....tp x sempat nak update blog sbb byk keje2 umah yg perlu di bereskan.....

sbnrnya aku x tahu mcmana nak mulakan citer sbb sampai hari ni aku rasa mcm mimpi dgn kejadian tu....sblm ni aku cuma dgr pengalaman org lain atau pun aku baca kat s/khabar...tp kali ni aku yg mengalami sendiri....mmg sgt menakutkan n mendebarkan...rasa mcm jantung t'henti waktu tu...tgn menggigil...menangis pun sampai kering airmata......

atas rasa ingin t/jawab n berkongsi pengalaman utk dijadikan panduan pada rakan2 blogger t'utamanya yg telah b'gelar ibu...aku kongsikan pengalaman menghadapi saat2 getir firas tersedak susu minggu lps......

kisahnya bermula disini.....

~ waktu kat Klinik...masa ni firas dah mula merengek sbb mengantuk....bila cu tepuk2..dia tertido dalam pangkuan cu... ~

petang jumaat (8hb julai 2011) sblm kami bertolak balik ke kampung....aku bawa firas ke Klinik Keluarga...mmg setiap kali nak buat pemekriksaan bulanan or inject aku akan bawa firas ke sini....

sblm smpi giliran firas dia dah t'tidur dekat pangkuan cu sbb terlalu mengantuk....masa nak inject ni aku mmg dah siap2 pakaikan firas rompers supaya mudah doktor nak cucuk kat punggong dia...tp tiba doktor kata "ehh...kali ni x cucuk kat situ tp kat sini" doktor tunjuk kat bawah bahagian pinggang (anggaran 2 inci dr pinggang firas) aku agak t'kejut sbb sblm ni injectkan fiqa or damya biasanya mmg kat punggong jer...x penah plak di cucuk kat situ....tp ntah kenapa aku x rasa nak tanya semula kat doktor...

masa doktor cucuk tu firas mmg menjerit kuat sgt....biasanya klu dia menangis pun kejap je...tp kali ni nangisnya berpanjangan smpi dah keluar dr bilik doktor...aku ingat mungkin dia mengamuk sbb aku kejutkan dia tido td.....bila keluar dr klinik baru adik aku perasan tmpt yg kene cucuk td berdarah...doktor x letak kapas pun kat situ.... :(

petang tu bila sampai kat kampung...aku rasa badan dia dah mula panas....lps makan n mandi aku bagi dia ubat demam yg di bekalkan doktor...sampai lah ari sabtu n ahad tu x der apa2 perubahan pada firas,dia aktif mcm biasa...cuma demamnya masih ada,tp x la terlalu tinggi.....

ptg ahad kami bertolak balik ke rumah...lbh kurang pukul 2.30 ptg smpi umah...firas terus tido...sampai pukul 6.45 ptg....aku dah mula rasa pelik juga sbb dia x penah ido lama mcm tu....tp memikirkan mungkin dia mengantuk sbb makan ubat demam aku x la fikir mcm2....

lps bagi makan n mandi mcm biasa...firas main dgn kakak2 kejap..pastu pukul pukul 9 mlm dia tido n spt biasa lah bila balik dr kampung....byk keje2 yg perlu di selesaikan...lps selesai buat keje2 umah ( sbnrnya x la siap 100%) aku smpt lg buat 1 n3 autopublish (n3 yg sblm ni)

pukul 12 mlm aku masuk tido.....kebiasaannya bila masuk tido aku tgk firas masih nyenyak kat dalam buai..aku biarkan dulu...dalam pukul 1 atau 2 pagi baru aku pindahkan dia...tujuannya x nak m'ganggu tido dia tp sebenarnya itu lah kesilapan yg harus aku elakkan skrg.....

mujurlah malam tu hati ni terus tergerak nak angkat dia w'pun masa tu mata dia terpejam rapat.... (terima kasih Ya!Allah.....) bila aku pindahkan....firas mula x lena tido...kejap pusing ke kanan...kejap ke kiri..sampai lah dia blh tido melintang... (kakinya ke arah pinggang aku) aku dah mula rasa pelik.....aku pegang badan dia x panas....dan nak dijadikan citer,blh plak aku rasa nak ambik gmbr dia dalam gelap2 tu.......aku ambik 2 kali tp yg sekeping tu aku delete...tinggal sekeping jer......

~ ini lah gambar terakhir sblm firas dikejarkan ke hospital...perasan x masa ni tangan dia dah biru...tp aku blh x nampak.... ~

bila aku tgk firas makin renyah...cpt2 aku kejutkan en.suami ...

aku : "baba...cuba tgk adik ni...kenapa macam x selesa jer..."

en.suami : "mungkin dia x sedap badan agaknya...."

lps tu en.suami bgn n keluar dr bilik...masa aku berdua dgn firas tu aku pegang badan dia n tiba dia mcm m'gigil....pastu hilang....pastu menggigil lagi.....hilang kejap.....aku dah rasa takut n cpt2 panggil en.suami.....tp dia kata mungkin firas sejuk sbb air-cond....dia suruh aku matikan air-cond....aku pegang badan firas sejuk sgt2......air mata dah mula laju....

masa tu kami sempat lagi buka baju dia sbb nak sapu minyak yuyee...kononnya nak hilangkan sejuk td tp masa en.suami palingkan muka firas ke arah aku......muka dia dah biru....

Ya! Allah........aku mmg menjerit sekuat hati...masa tu lah kami kelam kabut....... (aku x tahu nak citer mcmana dah ni......................... )

sepanjang perjalanan ke hospital firas lansung x der respon......aku menangis tp x der airmata lagi dah......hanya doa yg mampu aku baca...

b'kali2 aku panggil namanya....aku tepuk2 belakang badannya.........tp dia diam beku n kaku!!!! rasa lemah longlai badan ni......dalam hati aku memarahi diri sendiri atas apa yg terjadi....... "maafkan mama firas......salah mama x jaga firas elok2...."


......bersambung



16 cerita dari hati:

AnneRaini said... Reply To This Comment

kak,abis tu firas camne skrg???ok ke tak? takut pulak sy baca citer akak ni....

AnneRaini said... Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
ZanaNordin said... Reply To This Comment

ya allah kak
apa jadi kat firas

Allah..peliharalah anak kecil nie ya allah....berikan dia kekuatan...

kak, nak nangis zana baca kak..
apa silap salahnya agakny kak...ke sebab injection dari doc tu.....

Lelord said... Reply To This Comment

uwaaaaaa aku nangis lagi walau dah tau citer

JaJa'Z said... Reply To This Comment

ya Allah..tak bayang jaja rasa situasi akak semua time tu...:(

adarnadzmie said... Reply To This Comment

akak baca cerita ni pun naik seram sejuk ja... risau kan si anak kecik tu...

Kakzakie said... Reply To This Comment

Astaghfirullah Lia.... terkejut sungguh kakak Lia. Macam mana Firas sekaran? Kakak call Lia tak angkat. Moga Firas dah ok ye....

cik najihah said... Reply To This Comment

kak..wat hepen?
x saba nak tau

akiratoriza said... Reply To This Comment

tak tau nak tulis aper setelah bc citer akak. yg pasti tak sabar nak tunggu part 2 pulak..

air mata rasa nak mengalir sebab sy pernah lalui saat2 mendebarkan mcm yg akak lalui ni. cumanya Adam bukan tersedak susu tp kene sawan demam panas. sy faham perasaan akak waktu ketika kejadian tersebut. dalam hati memang tak abis2 salahkan diri sendiri..

Ya Allah selamatkan dan permudahkan segalanya bagi keluarga kak Isma.

Kasih Ibu said... Reply To This Comment

Ya Allah, rasa tak keruan bila sy baca entri akak ni...mudah2an firas ok dan sihat seperti selalu...

bila baca kisah akak rupa2nya tersedak susu ni bukan baby minum susu terus tersedak ye.

terima kasih kerana sudi kongsi kisah ni, mg boleh jadi panduan bg sy dan ibu2 lain...

juliaakmal said... Reply To This Comment

ya Allah x dapat nak bayangkan apa2......minta2 jgnlah berlaku lagi......mmg pengalaman ngeri nie.....nasib baik ayah dia ada kat rumah kan....kalau tinggal lia ngn budak2 aje mcmna......

lieyalatif said... Reply To This Comment

lia.....lieya bace pun takut tauuuu.....aduhai......besar sungguh dugaan mu ya Allah.....terima kasih sebab share lia cite ni...boleh dijadikan iktibar..cepat update yeak...nak tau kisah selanjutnye...

so mmg brepunca dari injection kat pinggang tu ke...lieya tanye doktor lieya, die pun pelik kenape cucuk kat pinggang......harap firas terus sihat laaa kan...takut bile jadi bende camni....

Zakiah_MamaAdamz said... Reply To This Comment

Adoyai....wlupn xpenah rs tp mmg menakutkan situasi ni... apa perkembangan firas skrg?

Zakiah_MamaAdamz said... Reply To This Comment

Adoyai....wlupn xpenah rs tp mmg menakutkan situasi ni... apa perkembangan firas skrg?

nieda said... Reply To This Comment

salam,
sedih baca entry ni

eB ezrin said... Reply To This Comment

scary, tringat aerish dolo... mslh jntg... sbb tuh sampai skrg dmm skit pn eB x kn tidor... eB pelok drg rapat2... walopn eB sgt2 letih... sbb eB takot...