July 12, 2011

syoknya balik kampung....

mmg syok klu dah namanya 'balik kampung' kan.....korang suka x balik kg????

aku suka!!!!! w'pun aku ni blh di katakan kerap balik kg (2 minggu skali...kira sebulan 2x lah pastu dicampur plak bila aku x balik mak/ayah yg dtg ke rumah....) tapi bila en.suami kata "mama....minggu ni kita balik kampung lah..." huhhhh....rasa mcm nak m'lompat2 jerk....mmg sgt2 gembira.... ^_____________^ rasa seronok sgt2 dapat jumpa mak/ayah...mak n abah....adik2....jiran2 tetangga (yg kebanyakkannya dah jadi mcm family sendiri...)

minggu ni aku balik umah abah ( umah en.suami) sbb last 2 week dah balik umah mak aku kan....sistem giliran ttp ada w'pun jarak umah kami ni dekat jerk....klu jalan kaki pun sampai.. :D tujuan utama balik kampung kali ni sbb nak tolong abah mengecat umah...maklum aje lah kan...ramadhan tinggal beberapa minggu lagi dah nak tiba....semua org dah sibuk buat persiapan nak raya... (huhhh...pose pun x lagik..... ) tp bila kami smpi hampir 75% abah dah siap cat.....jadinya kami cuma jadi pengomen je lah....ngeeeee.....mengelat kan.....

kat umah MIL aku ni byk juga lah pokok buah2an klu nak dibandingkan dgn umah mak aku....kat umah mak yg ada sebatang pokok rambutan,pokok kelapa n pisang....ngeeeeee....nasib baik lah mak dapat 2 org besan yg mmg ada byk tanam pokok2 buah2an...klu idok mmg kene beli sesaja lah bila nak makan buah....

~ sebahagian pokok durian yg ada....buahnya tengah lebat....tgh menanti masa nak gugur....MIL kata mungkin bulan pose nnti gugur lah...wahhhhh...best ni...blh buat bubur durian n serawa utk b'buka kan..... ~

~ 2 org penggemat tegar buah durian....m'ambil kesempatan b'posing di bawah pokok durian sblm tiba musim luruh.....huhuhuuuuu.....bila durian dah gugur nnti x der peluang lah nak pose cenggini.....kene pakai helmet plak nnti.....hihihiiiii......(damya yg takut2 dok kat bawah pokok durian....w'pun sbnrnya dia yg b'ia suruh mama ambik gmbo....) ~

~ musim cempedak.....syok giler dapat makan cenkodok cempedak yg sgt maniss....damya suka kemain....dulu en.suami kata ada 4 pokok cempedak ni...tp skrg tinggal 2 pokok jer...itu pun x t'abis makan sbb buahnya byk...tp sygnya pokok ni dah tinggi....jadi ssh mak nak sampul....sudahnya buahnya byk yg rosak..... ~

~ kait buah cempedak..... ~

~ seronok dpat main2 kat belakang umah wan....w'pun di kerumuni dgn sang nyamuk.... ~

~ sapa suka buah kedondong......????? ~

ini sebahagian jer pokok2 buah2an yg ada....selain ni ada pokok rambutan n mata kucing....


p.s: balik aritu kete b'bau buah cempedak yg semerbak harum...... :)



15 cerita dari hati:

Kakzakie said... Reply To This Comment

Assalamualaikum Lia.... macam lama tak bersua di maya ini. Rindulah juga. Sihat nampaknya kalau dah boleh jejak merata kebun.

Anak dara dua org tu tak takut kena timpa durian ke:) Cempedak kakak suka....

adarnadzmie said... Reply To This Comment

huhu.. rindu kg gakla... tgk pokok buah-buahan ni lg rindu kg...huhu... mak abah lagi rinduuuu...

halila Ibrahim said... Reply To This Comment

sesuai la ngan tajuk syok nya kampung ...mewah la buah2 ... best la.. kampung saya tak de pokok2 buah.. mak tanam pokok bunga ja,,,,

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said... Reply To This Comment

mmg sonot, nk2 lg musim buah kan..
konpom satu bonet penuh ngan hasil dr sana.. heheheh
apepun, Alhamdulillah.. sampai & pulang ngan selamat.. =)

lieyalatif said... Reply To This Comment

bestnye laa lia oiiii...buah bergayut...nak beli pun mahal skrang ni....puas ati ade dusun cam ni kan....same laa mcm lieya....arwah atuk yg tanam......cucunye yg dpt mkn huhuhu....

amboi2 budak gebu tu.....saje sedekah diri kat nyamuk yeak.....hihihi....nyamuk pun geram tgk due badek tomey tu heheheeheh

zaidah said... Reply To This Comment

senanglah isma balik kampung sebab dekat2...raya tak adelah nak bergaduh balik rumah sape dulu...

Lelord said... Reply To This Comment

uwaaaa tunjuk gambo buah lak

JaJa'Z said... Reply To This Comment

wah! syok tu..penuh dengan pokok2 buah...kat umah MIL jaja..ada pokok mangga jek banyak..and kawasan umah tak la luas mana pun..maklumla dah dekat dengan bandar....cekodok cempedak! sedap tu.....

Cahaya hidup said... Reply To This Comment

salam perkenalan :)

AnneRaini said... Reply To This Comment

dah lama tak makan cempedak...tetiba teringin ..hehehe

dieya said... Reply To This Comment

terbayang cempedak goreng.. nyum nyum!

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

Lia, gugur durian tu nanti lehlah htr kat opis akak, ngeeeeeeeee

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

kak lieya--
ayu suka makan cempedak..
masa jumaat lepas ayu balik hari..

singgah kedai buah..
ada cempedak..
walau mahal ayu tetap beli..

sedap tu..

Izan Ishak said... Reply To This Comment

husben izan suka sgt kedondong. kat umah mak mertua mmg tanam... tp yg lain byk pokok rambutan jee...yg lain kalau tingin nak makan mmg beli lah jawabnya...

juliaakmal said... Reply To This Comment

bestnya ada dusun buah....