July 31, 2012

semangat ayah....

Assalamualaikum.....

sebenarnya dah beberapa kali nak buat n3 ttg ayah tersayang tp selalunya asyik dok kat dalam draft jer..x t'publish pun...tp last week cu manis ada buat n3 ttg ayah (blh baca kat SINI )...hati t'gerak utk buat versi 'mamamya' plak... ^____^


~ ayahanda tersayang............. ~

sapa yg x sayangkan ayah kan.....??? of coz semua org akan sayang pada ayah masing2...org yg b'susah payah membanting tulang mencari rezeki utk membesarkan kita...

ramai yg kata aku byk ikut ayah..dalam 5 adik beradik aku yg paling 'rendang' hahahaaaa....sama mcm ayah,  mak kata mata aku sama mcm mata ayah... (firas pun ikut mata atok...hehehee ) org kata anak perempuan klu ikut ayahnya 'sejuk' ^____^

pada aku ayah orgnya sgt tabah...berjiwa besar, bersemangat waja.... bila di kenang zaman sblm & selepas masuk Felda byk pengorbanan yg ayah lakukan utk membesarkan kami adik beradik.....

sblm masuk Felda ayah penah jadi tukang kebun sekolah....ayah penah buka kedai runcit,aku ingat lagi umah lama kat kampung dulu bahagian dapur xder lantai pun...hanya tanah s'mata2 (cuma b'bumbung )

lps ayah dapat tawaran masuk felda (tahun 1986) masa tu aku darjah 2..mcm2 keje yg ayah buat.maklumlah masa awal2 dok kat felda dulu mmg sgt2 susah (tetiba sedih plak aduhhh la... ) makan x b'lauk tu dah menjadi kebiasaan....klu dapat makan sambal tumis+telo mata tu pun cukup besar rahmatnya....

dulu ayah penah ambik upah bawa lori....ayah penah buka bengkel motor, ayah penah jadi pemandu teksi, ayah ambik upah bawa bas sekolah, ambik upah bawa van kilang smpi dia mampu buat busines van/bas kilang sehingga smpi satu peristiwa pahit yg melanda menyebabkan busines tu terpaksa di tutup...sedih sgt2 masa tuh....

tp mcm aku kata...ayah orgnya 'kecil' tp jiwanya sgt2 besar... lps kejadian tu ayah ambik upah buat umah org (smpi skrg), ambik upah masak bila ada keje kawin.... (pun smpi skrg juga... )

ayah mmg jenis yg x reti dok diam jer....dalam sibuk ambik upah sana sini dia join juga projek Felda (menternak kambing Boer) kdg2 aku yg penat tgk ayah.....dalam usia 56 tahun ayah masih punya byk cita2 yg diimpikan....


~ kegembiraan ayah di saat menerima menantu pertama di usia 45 tahun... en.suami esok umur 45 tahun damya baru umur 16 tahun...uhuhuhuuu...sekolah pun x habis lagik.... ^____^ ~


~ kenangan kat kandang kambing atok..... ~


~ firas + atok.... mata firas booolat mcm mata atok... ^____^ ~


~ ehhhhh....ada cu manis plak.. ^____^ tahun ni ayah sekali lagi menjual nasi beriani di Bazaar Ramadhan Felda Tenggaroh 5.... sama mcm cu juga...andai di murahkan rezeki aku nak sgt buka satu kedai ( ataupun klu blh nak buka restoran) menggunakan jenama ayah... (inilah impian terbesar ayah) nak jual nasi beriani kebanggaan ayah.... alhamdulillah dah masuk iftar ke-11 jualan nasi beriani ayah mendapat sambutan yg baik.... syukurlah rezeki Ramadhan.... ~


~ mak dan ayah.....insan yg paling disayangi...pengorbanan mereka mmg x akan t'balas smpi bila2.... semoga  mereka akan sentiasa diberi kesihatan yg baik...dilanjutkan usia...dimurahkan rezeki & sentiasa dirahmati olehNya.....amin. ~


tetiba rasa sebak plak.....airmata ni klu di tadah dah blh pi meminang puteri gunung ledang... :P aku mmg x blh nak citer panjang ttg pengorbanan mak/ayah....hati jd lebur. tp nak juga share kat sini supaya anak2 & cucu2 esok tahu...


















p/s: menghitung hari........ ^_____^





11 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

bila baca entry akak..tetiba jaja pun rasa sebak bila mengenangkan arwah ayah...dia pun byk gak pengorbanan yg dibuat utk besarkan kami adik beradik but...kasih sayang ayah pada kami agak kurang sket bila dia dah ada anak2 sendiri...tapi kami tau dlm hati ayah tetap sayangkan kami semua..sob sob sob..

ieja amieja said... Reply To This Comment

salam lia..
pagi lagi lia dah buatkan akk sedih tau..family akk dolu pun mcm tu jgk..x berada..adk beradik lak ramai..teringat keperitan arwah mak ayah kita dulu nak besarkan kita mmg x dpt 100% kita balas..lia masih beruntung jg..akk dua2 dah x de..plg sedih bila bulan pose mcm ni apatah lg raya..seb baik lah kami adk beradik mmg sume rapat..

ieja amieja said... Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

aduhai, bergenang juga air mataku ini, Lia..

Lelord said... Reply To This Comment

uwaaaaaaaaaaa aku teringat kat arwah abah...tahun ni aidilfitri pertama tanpa abah
al-fatihah

♥ ROS ♥ said... Reply To This Comment

Btul tu klu cerita bab ibu dan ayah ni cpat nak sedih kan :(

Kakzakie said... Reply To This Comment

Betul kalau baca N3 macam ini mesti airmat luruh Lia. Tapi sekurang-kurangnya mereka dah mampu hidup senang sekarang. Macam kakak terkilan sebab arwah mak kakak pergi sewaktu kami masih belum pandai berdikari. Moga arwah mak kakak ditempatkan dikalangan org yg beriman..

Nad @ MamaZN said... Reply To This Comment

saya sebak!
terus teringat kat mak n abah..
saya jenis yg sgt rapat ngan abah banding ngan mak..
selalu citer apa2pun, saya akan citer kat abah..bukan kt mak

p/s:
ayah akak muda 2thn dr abah saya :)
thn 86 saya baru umo4thn =p

Papa Mifz said... Reply To This Comment

jasa dan pengorbanan mak dan ayah tiada nilai nyer kan kak...

Unknown said... Reply To This Comment

Boleh minta no tel bapa? Saya nak tempah nasi biryani untuk buat kenduri..

Unknown said... Reply To This Comment

Boleh minta no tel bapa? Saya nak tempah nasi biryani untuk buat kenduri..