May 14, 2012

Dugaan kecil dariNYa...

Assalamualaikum......

salam pagi isnin.... masih blm t'lambat rasanya nak ucap selamat hari ibu buat semua sahabat2 yg telah b'gelar mama.ibu.ummi.... semoga kita semua akan manjadi ibu/mama yg terbaik buat anak2.....

sebenarnya hari ni batuk masih x ok lagik...suara pun masih serak2 basah.. ^___^ kdg2 nak ckp pun jd tegang urat perut...tidur pun masih b'temankan 2 botol air masak! 

afiqah pun sama, masih batuk mengokol cuma batuknya tu datang sekali sekali tp bila dah kene payah nak b'henti...jenis batuk kering yg gatal kat tekak... pastu ntah kenapa kali ni dia ssh sgt nak suruh ambik neb...kene memujuk rayu n umpan mcm2 baru lah dia nak tp klu makan ubat....x yah suruh! blm smpi time dia plak yg dah ingatkan kat kita waktu makan ubat....ubat yg x perlu minum pun dia nak ambik....mlm td smpi merajuk dgn baba dia sbb x bagi makan ubat gatal..... sbnrnya masa ari sabtu tu waktu bangun pagi badan dia bengkak & merah2 mcm bintat yg lebar2 tu... t'kejut sgt! pastu dia kata "gatal la mama... " mula ingatkan alergik ubat asthma yg pil tu tp bila bawa jumpa doktor semula katanya bukan alergeik n doktor kata x penah plak terjadi kes mcm ni... pastu dapat lah ubat gatal yg biasa tu..nasib baik lps makan ubat bengkak2 merah tu terus hilang smpi le arini xder lagik...tp tu lah si afiqah ni masih nak juga minum sakit 
gatal2 tu.....


~ muka layu jer..dah dekat lbh seminggu batuk x baik2....tp sejak ari sabtu aritu dah x bagi dia neb lagik...x elok klu t'lalu byk bagi oksigen kat dia...cuma bagi ubat batuk & kahak jer... pantau makan n minum tp yg sedihnya sejak tukar susu honey dia lansung x nak minum susu....nak juga susu coklatnya tu....x tahu lah mcmana nak buat ni.... ~


hari ni dia mula ke sekolah semula setelah 3 hari bercuti (rabu,khamis & jumaat) pastu smbung plak ari sabtu  & ahad....liat sungguh nak bangun pagi td..dah kesedapan bangun lewat le tu....

semalam tetiba firas plak demam panas smpi 40'c, t'kejut juga sbb dia aktif main n b'lai ke sana ke mari x macam budak demam...tp bila pegang badan dia... Ya! Allah mmg panas sungguh... check suhu badan laju jer terus ke angka 40'c... apa lagi mmg terus bogelkan kan dia (tinggalkan pampers je lah) lekat kool fever kat belakang badan sbb firas ni ikut angin,kdg2 dia x mo lekat kat dahi tu...mmg dibuang ler..tu yg lekat kat belakang badan....bagi minum ubat demam, air badak n rendam kan buah kembang semangkuk+gula batu... setakat pagi ni suhu 38.5'c masih tinggi lagi.....

rasanya baru 2 minggu lps firas demam...demam nak tumbuh gigi geraham belah kiri (skrg ada 10 batang gigi!!) kali ni x tahulah demam kerana apa pulak.....


~ mood baik plak....x tanggal kool fever yg kat kepala tu.... ~



~ gambar pagi ni lps mandikan n bagi ubat....tampal lagik kool fever!! x bergerak tgk kartun mickey mouse...habis ke kartun ni pukul 9.30 td terus dia terlena.... ~


malam tadi dalam pukul 1.15 pagi firas mula m'gigil2 lagi tp kali ni aku x panik sgt lah sbb dah mula faham ragam firas bila demam....dia mmg mudah jd biru. cepat2 bangunkan dia & pakaikan seluar panjang (sblm ni mmg pakai pampers jer) sapu vicks kat dada n belakang badan....selagi dia x tido mmg aku x akan tido...tangan dia akan sentiasa ada dalam genggaman....mmg x akan lepas...

pagi td bgn pun dah t'lewat sikit dr biasa....mengantuk! rasanya ada lah 1-2 jam aku tido...itu pun tido2 ayam sbb risaukan keadaan afqah n firas + batuk lagik....mudah2an anak2 akan b'ansur sihat..amin.

dugaan kecil dariNya.....utk menguji kesabaran n kekuatan diri...alhamdulillah.... ^_____^ kat luar sana masih ramai lagi yg diuji dgn dugaan yg lebih berat.....















p/s: musim demam n batuk skrg...cuaca yg dah semakin x menentu.....

11 cerita dari hati:

LYAfrina said... Reply To This Comment

mmg dugaan sungguh..lps sorang2... skarang mmg musim demam+batuk2.. asya pon aritu demam mgigil+batuk..tp skarang dh ok.. sama la dgn lya aritu kna batuk kering..smpai gatal tekak..batuk mcm ni mmg sakit dada n ssh nak baik... mlm2 xleh tdo..

apa pon..moga trus tabah yer... n moga semuanya cpt2 smbuh,,

AnneRaini said... Reply To This Comment

semoga firas afiqah dan kak lia sihat...dugaan tu kak..redha lah.

ainnoraini said... Reply To This Comment

semoga semuanya cepat sembuh yee...
sekarang ni musim org tak sihat...mungkin sebab cuacakan...

Kakzakie said... Reply To This Comment

Ujian betul Lia... kalau anak-anak tak sihat hati kita tak tenang. Lia lagi sedang mengandung - kesihatan baby dlm kandungan kena jaga juga - tak cukup tidur, gantilah masa kakak-kakak tu sekolah. Firas tidur- Lia lelapkanlah mata sekejap..

lieyalatif said... Reply To This Comment

ADUH...berat mate yg membace berat lagi bahu yg memikul...sabar yeak lia....dugaan tuk anak2 tu....insyaallah ade hikmah disebaliknye....biase laa bile beranak kecik ni mmg on off sihat dan sakitnyer....lagi2 kite ade anak asma ni kan.....same2 kite doa sume sihat2 dan ceria.....

lia punjaga diri tau...preggy2 ni tak elok penat sgt...kalo ade peluang rehat tu, rehat betul2 okey.....

mamalieyna said... Reply To This Comment

aduhai...mmg dugaan kecil darinya...tp itulah kecil tp tidak boleh di pandang mudah, pengalaman mengajar kita kan..harap2 firas cepat sihat..

nasib la lieya tak teruk alahan kan..hope lieya diberikan kesihatan yg baik n sentiasa kuat tuk uruskan anak2..

cepat sihat ye firas n lieya juge... take care~

K.Nor said... Reply To This Comment

ciannyer... semoga semua segera sembuh ya.. semoga lia juga kuat utk hadapi ujian ni..

chinta... said... Reply To This Comment

salam kak...semoga anak2 akak cepat sembuh ye...kesian sy tgok...comel je dia dok pandang tv xnak pandang cni dah..

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

Semoga Allah memberi kekuatan pada Lia, di saat macam ni, banyak pula dugaan yang datang, sabar ya, Lia. Semoga anak2 cepat sembuh..

Izan Ishak said... Reply To This Comment

salam kak lia...

izan kalau time anak2 tak sihat ni mmg tak boleh tido dibuatnya. smlm pun afnan kena bintat2 satu bdn. makan ubat gatal 2 jenis... dah ok. mlm pula demam badannya panas. dahlah minggu ni minggu anak2 5thn exam. mujur pagi tadi dpt pegi skolah.

izan doakan anak2 kak lia cepat2 sembuh ye... tabahkan hati selalu ye kak... mmg betul, dugaan kecil dariNya buat kita para ibu2 ni.

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

kak.. kalau tak baik2.. bawa jer firas ke klinik..

tapi klu kak sellau pantau bacaan suhu dia.. rasanya dh okey..

anak saudara ayu dh 3 minggu dihospital, demam gak


selamat hari ibu bt kak, patutlah semalam kak tak balas sms ayu..

tak apa, ayu faham