May 22, 2012

bila anak2 lebih bijak....

Assalamualaikum.....

alhamdulillah hari ini kita menyambut 1 Rejab...mesti ramai yg berpuasa kan...smlm x dapat nak join kawan2 yg lbh dulu b'puasa sbb kene minum air gula n ambik darah.... arini insya'allah mudah2an dapatlah b'tahan hingga ke petang... maklum lah dah masuk minggu yg ke-28 ni klu x ambik b/fast pukul 10.30-11 pagi tu dah mula m'gigil badan....skrg klu t/hari wajib makan nasi...cuma mlm jer kdg2 makan nasi kdg2 makan roti/biskut...ikut selera masa tu lah...tp biasanya en.suami mmg bising ler klu x makan....dia kata sian kat bby ^_______^

ok lah arini sbnrnya nak share beberapa situasi yg menunjukkan anak2 semakin bijak dari mama & baba dia.....kdg2 bila situasi2 ni berlaku rasa "tersegan" pun ada...kelakar pun ada...bangga pun ye jugak sbb itu tandanya dia org dah semakin matang....heheheee....


situasi A:

masa ni kita org pi makan asam pedas kat tempat biasa lah "Restoran Asam Pedas Claypot" kat Taman Kota Laksamana,kat sini mcm yg aku penah mention dulu korang kene bawa sendiri air masak sejuk...kat sana mmg xder lansung air masak sejuk..klu korang minta air kosong dia akan bagi air suam yg pd aku klu anak2 yg minum mmg blh kata air panas ler.....nak dijadikan citer masa tu kita org terlupa bawa air masak dr umah & masa air sampai....

damya & afiqah : mama...baba minta lah 'saljun'!

mama & baba: 'saljun'...??????? apa 'saljun'?

damya : apa lah mama & baba ni??? saljun pun x tau.....cepatlah minta...air panas sgt ni,x blh nak minum....

mama: apa saljun tu??? mana ada jual kat sini.....

afiqah : ais lah.......

mama & baba : (sengih je lah.....) 

sejak akhir2 ni anak2 mmg kerap guna bahasa arab yg mmg aku n en.suami xtau...huhuuuu....malu derrrr... mama tau "jumjumatun' jerk..hahahaaaa


situasi B:

masa makan mlm...kebetulan aritu aku cuma masak nasi lemak.bila ptg nasi lemak dah habis utk makan malam aku masak je lah nasi biasa....grg telur dadar & ikan masin terubuk....

masa tgh makan.....

mama : dulu2 masa mama kecik2 macam kak long n kak ngah ini lah lauk mama makan hari2 (tunjuk kat sambal tumis jer)

damya: sambal jer...??? mama x penah tau la mcmana rasa makan telur????

mama : xder pun...masa tu atok ssh...hari2 makan lauk ni lah....

damya: owhhhh....kiranya masa tu mesti ada dinasour kan..??? beso x mama????

mama : hahahhahaaaa....... xblh nak control dah mmg nak t'gelak!! (sambil pandang muka baba yg dah gelakkan mama...cissssssss!!!!!) blh plak dia imagine smpi ke zaman dinasour!!! adoh la kak oiii.....

situasi C:

situasi kali ni menyebabkan aku rasa sebak pulak......masa tu tgh teman damya siapkan h/work dia....tiba2....

damya : mama....kakak x nak beli jajan lagi lah...

mama: ye ker? baguslah...lg pun jajan tu bukan elok pun...xder khasiat...

damya : bukan sebab tu kakak x nak beli jajan lagi....

mama: dah tu...???

damya: kakak nak simpan duit...nak kumpul byk2 nnti blh bagi kat mama & baba, baba kata kita kene jimat2 barulah blh jd 'kaya'...byk duit......

mama: btl la baba cakap tu...kita mmg kene jimat selalu..x blh m'bazir....

damya: nnti jd kawan syaitan kan mama.....klu mcm tu nnti klu kakak dah besar kakak nak jimat2 nnti kakak kaya blh bagi mama & baba kete besar...umah besar....bawa mama & baba jalan2..... blh x????

mama: (masa ni air mata dah mengalir laju........sebak!!! sambil tu berdoa semoga dimakbulkan hajat kakak...aminnnnnnnnnn)


situasi D:

masa ni dah kelam kabut nak ke sekolah...biasanya pukul 7.30 aku mmg dah gerak....tgh cpt2 nak keluar dr pintu umah...tetiba...

damya: eehhhhhhhh....nanti2!!!!! stop...stop!!!!

mama: ehh..kakak cepatlah dah lambat ni,nnti x sempat nak ngaji tau!!! (dah keluar lah sore tarzan!!!)

damya: tunggu!! skrg tadah tangan....... (terus dia baca doa keluar umah) 

mama: x jd ler nak marah...w'pun mata tu asyik tgk jam jer......

elok nak masuk kete....

damya: ehhhh...nnti2!!! baca doa naik kete plak la mama....teacher kata klu x nnti xcident!!!

mama: waduhhh....ayat yg last tu menakutkan sungguh.....! maka b'henti lah sekali lg....x per lah w'pun lambat tp lebih berkat ^_______^

skrg dah kene siap2 awal 10 minit dr biasa....sbb dah ada giliran baca doa...klu keluar umah kakak yg baca & naik kete afiqah plak yg baca... alhamdulillah....




~ kenangan hari pertama ke sekolah (copy gmbr dr n3 lama jerrr..... ) ~


~ uniform sekolah sekarang.... ^____^ ini gambar bln lepas masa afiqah masih minum susu cekelat, alhamdulillah kat sekolah baru ni anak2 pandai b'bahasa arab,hafal hampir semua doa2 asas, solat & baca beberapa surah yg pendek2 ... ~


semoga anak2 mama & baba akan menjadi anak2 yg bijak & cemerlang.....dunia & akhirat.....amin. alhamdulillah minggu peperiksaan selesai sudah....berdebar menanti keputusannya pulak....mudah2an kakak n kak ngah lulus dgn cemerlang..... ^______^

skrg afiqah pun dah byk peningkatan,dah kenal semua huruf n nombor....membaca pun dah blh la sikit2,cuma ada 1 jer yg masih x berubah......ssh nak suruh dia siapkan h/work...kene ada drama sikit baru lah nak buat.... x per lah...kene sabar dgn anak2 ni kan (w'pun kdg2 terlepas juga sifat 'kurang sabar'...tgh berusaha memperbaiki kekurangan diri......)





















p/s : x sabar nak tunggu weekend....mau balik kampung yahoooooooo!!!!!!!! 






12 cerita dari hati:

MamaEma said... Reply To This Comment

menarik baca entry akak ni...jelas kebijaksanaan anak-anak akak..

lieyalatif said... Reply To This Comment

hihihi tegelak bace tang dinosor tu...sampai ke zaman batu hah imejin omaknye yeak he he he....

sonok tgk budak2 ni kaletah bercakap kat lia...lagi2 bile dieorg praktikkan ape yg di belajar kat sekolah...tu maknyenye ingatan dieorg kuat.....

Kakzakie said... Reply To This Comment

Nasib baik masa tu mama tak kena telan dinasor kak Mya dan Fiqa kan... kalau tak hmmm...tak adalah kakak-kakak semua...

Itulah Lia... seronok dgn adanya anak-anak...

Teratak Hami said... Reply To This Comment

budak2 skrang memang bijak2. Selalu mencuit hati kita....

Sampai skrang ingat "jumjumaton" :-)

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

hehehe.. mesti mama & babahnya juga bijak masa kecik2 dulu...

Akak pun cuma ingat Jumjummatun, raksun, ainun.. hehehe

JaJa'Z said... Reply To This Comment

jaja tau jumjumaton tu apa..heheh..glamer giler perkatan bahasa arab tu..jumjumaton tengkorak!!!!!!

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said... Reply To This Comment

is terus folo bila baca peranggan pertama ja dulu... dah jatuh hati (^___^)

Izan Ishak said... Reply To This Comment

akak sama ngan hubby izan. dok ingat jumjumatun tu sampai skrg ni... hehe...

baguslah kan kak... anak2 makin besar ni makin bijak. kadang2 tak terjangkau dek akal fikiran kita apa yg dicakapkan dorang tu...

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said... Reply To This Comment

wah... kita kena lebih bijak untuk menangani kebijaksanaan meraka (^___^)

itulah kitakan bila dah jadi ibu bapa ni.. cumil sangat.. geram tengok (^___^)

dieya said... Reply To This Comment

baca situasi B tu dieya terus gelak.. wakakakak.. tak sangka plak damya bleh ingat mama dulu hidup zaman dinasour yer :-D

baru nak tanya jumjumaton tu amenda.. k jaja dah tolong jawabkan.. betul ke cikgu jaja ckp tu?

AnneRaini said... Reply To This Comment

hahaha comel jek..mmg budak2 skrg makin pandai..teringat anak sedara hubby sy tegur mak die tgh kalerkan rambut..
"kenapa mama warnakan rambut. nanti tak boleh sembahyang"
terus terdiam akak ipar sy..sy pon senyum jek..hehehe

budak2 skrg.

zill said... Reply To This Comment

Salam ziarah..
Comeynya anak2 tu yee..rasa nk picit2 pipi dis tau..