May 10, 2012

batuk lagi....

Assalamualaikum.....


selamat pagi....apa khabar semua?? 2 hari x bersiaran sbb mmg x larat sgt, batuk masih x baik2 lagik...bila batuk semua badan pun jadi sakit2 t'utamanya kat perut n pinggang,mmg bisa sungguh.... klu kat kampung ni mmg aku dah pi cari bidan utk urut satu badan tp kat melaka ni payah nak jumpa bidan yg btl2 sedap m'urut...

tp alhamdulillah batuk damya n firas agak b'kurangan....cuma afiqah yg teruk, dia kan ada asthma,tiap malam mmg x blh tido....sedih sgt bila tgk dia batuk mengokol tanpa henti...peliknya fiqa ni bila batuk bukan sakit @ kejang kat perut tp dia jd sakit kaki...dia akan mmg minta aku urut kaki dia...x tahu lah knp?? satu lagik masalah damya n fiqa ni...udah ler tido kat bilik b'air-cond tp x mo pakai selimut...bila kita selimutkan jer dia mesti t'sedar n marah2 sambil buang selimut...biasanya aku mmg x penah la buka air-cond smpi 18'c...disebabkan anak2 ni mmg payah nak pakai selimut aku buka suhu bilik jer 25-26'c...mula2 je buka tinggi sikit bagi sejuk pastu turunkan semula....

afiqah dah 2 hari x ke sekolah...rasanya sambung terus smpi ahad sbb klu tgk pd keadaan dia ni mmg x akan elok dalam masa sehari dua....smlm dah bawa pi klinik n doktor suruh tukar susu dia..selama ni aku x tahu pun klu anak ada asthma x digalakkan bagi susu coklat,dah b'tahun2 pika minum susu coklat dutch lady tu..rasanya sejak dia umur 3 tahun kot....doktor suruh tukar pd perasa Honey..


~ teman setia di mana jua..... ^_______^ ~


~ semalam bawa afiqah ke klinik..dpt lah b'mcm2 jenis ubat ni...yg dalam botol tu xder masalah nak bagi kat dia tp yg tablet tu mmg 'perang' sikit lah....biasa lah anak2 mana nak kemam ubat mcm tu...klu sedap x pe jugak...cuba bagi gula2 sebalang habis & dapat cuti 2 hari semalam n arini ~


~ ini bekalan oksigen utk afiqah kene bagi b'selang 4 jam dgn ubat batuk, 1 pack ubat ni RM50..biasa mmg ambik yg jenis ni sejak aku bawa afiqah ke Hospital Pakar Puteri dulu ~


~ nebulizer yg di suggest oleh doktor, jenama OMRON. aku beli 2 tahun lps harganya dah lupa ( rasanya RM400++) dulu pakai earochamber tp pika dah x jalan guna tu & disebabkan en.suami selalu xder kene beli juga mesin ni w'pun mahal ~


bila batuk ni katanya x blh makan makanan yg b'goreng/minyak, yg pedas2... kene makan yg rebus2 tp klu makan x pedas ni selera plak x der....x kan ari2 nak makan bubur nasi jerk..lauk pauk utk bubur tu ada jg yg b'minyak, camno????
















p/s: tgk memikirkan apa juadah yg blh aku bawa utk anak2 buah masa p'tandingan bowling ari sabtu nih... dalam kepala cuma t'bayangkan apam polkadot n karipap mini.....

9 cerita dari hati:

lieyalatif said... Reply To This Comment

Alahai dugaan tuk lia yg preggy... Diri x sihat n anak2 pun.... Hope lia kuat ye .... Byk pahala jg anak2 sakit ni.... Lia pun kalo ade peluang rehat make sure rehat cukup2 yeak.....

Tu la lia pasal minum air coklat tu pun lieya baru tau... Skrang dah stop bagi milo .... Dulu mmg oder milo je kalo pi mkn kat luar....

Ooo gitu laaa rupe mesin neb tu yeak.... Mija skrang on gas kuning yg smik hari2 tu.... Hope jgn laa sampai kene beli mesin neb ni.... Jgn le asma dtg lagi menyerang anak2 kite kan lia...

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

alahai, kesiannya..

AnneRaini said... Reply To This Comment

kesiannya akak sekeluarga...sdgkan kite yg besar ni rasa perit dada kalau batuk, inikan lagi budak kecik..mmg sayu melihatnya...

hope kak lia dgn anak2 cepat sembuh..

JaJa'Z said... Reply To This Comment

get well soon kak..memang seksa kalau batuk teruk ni..dah la akak tgh pragnant..lagi lah sakit tang perut kan..mcm jaja ni seksa kalau batuk sebab kena mengajar..kalau mengajar tak guna suara lain la plak cerita kan...

hopefully akak and anak2 cepat sembuh yek...

Kakzakie said... Reply To This Comment

Penyakit batuk ni Lia bukan mudah hilang sehari-dua macam demam. Biasanya kalau seminggu tu dah kira paling cepatlah... apa lagi kalau macam Fiqa yg ada asthma kesian kan... lagi pula Lia sedang mengandung... memang kena sabarlah sikit diuji ye Lia..

Kakak doakan cepat sembuh...

wahida said... Reply To This Comment

anak aku si adik pun baru baik dari asma...
kami pun ada fikir nak beli nebulizer ni...tapi doc ckp nnt dulu sbb adik tak teruk sgt...huhu...so, setakat ni mmg pakai aerochamber tu je lah..


aku harap anak2 kita sembuh terus drp penyakit asma ni...kesian sgt tgk dorang...

Papa Mifz said... Reply To This Comment

ikut nasihat doctor kak...dah sihat nanti bedal la yg pedas2 tuh...:)

ogyep yummy mellow said... Reply To This Comment

salam kenal... banyaknya ubat.. dah sihat ke? moga cepat sembuh... selamat hari ibu..

Anonymous said... Reply To This Comment

Hmm it appears like your site ate my first comment (it was super long) so I guess
I'll just sum it up what I submitted and say, I'm
thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog writer but
I'm still new to the whole thing. Do you have any tips and hints for beginner blog writers? I'd
really appreciate it.

Look into my webpage - action