May 29, 2012

KEK LUMUT

Assalamualaikum......

taraaaaaaaa... "Tora dtg lagik...!! " heheheeee...tetiba keluar iklan jajan Tora plak...korang tau x jajan Tora nih..??? alaa...dia lbh kurang geng dgn jajan Ding Dang yg dalam kotak kaler biru tu....jajan masa zaman kanak2 riang dolu2....skrg pun ada lagik... (ehh..tp yg Tora tu x tau lah ada lgik ke x..?)

ok2...bukan kisah jajan yg nak dikongsikan kat sini.tp nak share resepi kek yg dekat 2 tahun aku simpan baru tahun ni hegeh2 nak buat...org lain dah buat 20kali aku baru sekali..huhuuuu... ada yg dah ambik resepi ni buat niaga lagik... (murah rezeki kak dayang... ^_____^ aminnnn)

mmg dah lama b'kenan tp mood nak membuatnya tu x kunjung2 tiba...kebetulan masa tu ada game bowling kat kem,hati ni dok t'tanya2 apa lah yg dibawa utk buah tangan..x kan dtg lenggang kangkung ala2 kak limah mudik ke hulu pulak kan.... jd, t'ingat lah kat resepi KEK LUMUT ni....ramai yg dah mencuba & memuji kesedapan kek ni.... nak tau sedap ke x kene lah cuba kan...x ssh pun nak membuatnya...

meh kita semak resepi......


~ kek ni moist jer teksturenya....manisnya pun sedang2 pada citarasa aku ler....sesuai klu buat nak buat makan2 masa majlis kawin (hidang kat meja makan b'adab tu....) buat utk raya pun ok jugak.... (huhuuu...ingat raya jer x sedor masa tu dok b'sandar dalam pantang!!! ) ~


KEK LUMUT


Bahan-bahan : Loyang 9” x 9”
  • 1 ½ gelas tepung gandum (diayak)
  • 8 biji telur A
  • 450 gm mentega berkualiti ( SCS atau Anchor)
  • 1 gelas gula halus (kisar halus lagi jika suka)
  • 200 gm horlicks
  • Pewarna hijau (Star Brand) - dayang gantikan dgn pes pandan Cap Kopoe-Kopoe
  • 1 tin kecil Seri Kaya
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • 1 sk esen vanilla
Cara-cara :
  1. Sediakan pengukus. Didihkan air. Griskan Loyang dgn mentega dan taburkan dgn sedikit tepung.
  2. Pukul mentega bersama gula halus hingga kembang dan berkrim. Gunakan kelajuan maksima.
  3. Masukkan telur sebiji dan pukul hingga sebati (guna speed sederhana). Kemudian, masukkan lagi sebiji telur dan pukul lagi. Ulangi proses ini sehingga habis.
  4. Masukkan susu dan serikaya. Ratakan.
  5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselangselikan dgn horlicks dan gaulkan sebati.
  6. Masukkan pewarna hijau dan esen vanilla. Sebatikan.
  7. Tuangkan adunan ke dalam Loyang dan tutupkan dgn kertas foil.
  8. Kukuskan selama 4 jam. (tambah air panas jika hampir kering)




Bahan-bahan untuk 1/2 adunan : loyang 7 " x 7 " ( ** lia guna resepi yg ni.... )
  • 1 cawan tepung gandum (diayak)
  • 1 cawan horlicks
  • 3/4 cawan gula halus
  • 250 g mentega
  • 4 biji telur A
  • pewarna hijau secukupnya (dyg guna 1 sb pandan paste Cap Kopoe-Kopoe)
  • 4 sudu besar seri kaya
  • 1/4 cawan susu pekat manis
  • 1 sk esen vanilla
Cara-cara : sama seperti atas. Cuma masa mengukus ialah 2 jam 30 minit.





~ selamat mencuba......!!! ~

9 cerita dari hati:

Kakzakie said... Reply To This Comment

Elok juga kalau tak manis sangat Lia - mak boleh makan sama. Enjoy sekarang kat kampung ye...:)

LYAfrina said... Reply To This Comment

hehe..msa kecik2 dulu sokmola beli tora tu.. skarang turn asya lak... packaging sama..x brubah lngsung.

wahh.. rajinnyer buat kek.. lya kalo bab2 buat kek mmg xconfident.. bila asyik tgk kwn2 slalu buat kek ni..mmg teringin gak nk try... tp ntah la.. de kberanian

lieyalatif said... Reply To This Comment

mmg nampak moistnye tu lia...tgk rongga2 kek tu pun dah tau dah....org dah terra masak ni mmg menjadi aje kalo buat kek....kalo tangan lieya yg jarang2 pegang mixer ni mauu bantat kot hahaahahaha....

lieya penah mkn dulu...tapi tu dari sarawak rasenye...sedap mmg sedap....

~aSFaLiZa~ said... Reply To This Comment

haah kak.. kek ni mmg sodap. saya pun ada gak buat. adeh!!! tgk kek akak ni sunguh2 terliur air liur ni

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

wahhhhhhhhhhhhh

dah ramai y try,
terbaiklah...
kak rajinnya

raya nanti ada jodoh, ayu jenguk kak berpantang ya..harap2 di kampung..

cik najihah said... Reply To This Comment

mcm sedap je..
hihi..

Yatie said... Reply To This Comment

nak rasa..nak rasa sepotong..alahai wat akak terliur je tngk kek lumut ni, mmng sedapkan..akak pun dah pernah buat guna resepi ni..mmng best sangat2..

Papa Mifz said... Reply To This Comment

papa mifz ponah sekali mkn kek lumut nih...mulo2 dulu dgr namo nyer pelik mcm tak mo try jer...tapi bilo dah raso suko la pulak...hehe

Izan Ishak said... Reply To This Comment

rajinnya lah akak ku nan sorang ni. izan semenjak dua menjak ni malas btol nak membaking2 kak... tapi tgk resepinya mudah aje ye. dah terbayang2 dah kesedapannya ni...