May 31, 2010

HAPPY ANNIVERSARY 8th....

Syukur alhamdulillah....hari ini genap 8 tahun aku bergelar isteri kepada en.suami tersayang...semoga jodoh yg di anugerahkan olehNya ini akan kekal abadi hingga ke akhir hayat....

aku kenal dgn en.suami ni x lama...lbh kurang 9 bulan jer sblm kami mendirikan r/tangga...kenal 3 bulan pastu bertunang 6 bulan & terus nikah....

sempena anniversary arini sajer aku nak share citer dulu2 dgn kawan2...kalau di kenang kembali kadang2 aku tersenyum sendiri...kita org tinggal sekampung...sek ren di sekolah yg sama...tapi aku x penah kenal lansung dgn en.suami w'pun 2 org kawan baiknya jiran terdekat aku....

bila sek men aku pindah ke batu pahat....& dia terus bersekolah di kampung...setiap kali balik ke kampung bila musin cuti sekolah pun x pernah sekali aku terserempak dgn dia...sampai lah aku sambung blaja kat UiTM Segamat & dia bekerja sbgi tentera di Kem Kuala Kubu Bharu,Selangor....masa ni masing2 dah ada pilihan hati....

tapi takdir Tuhan x siapa yg tahu...slps habis blaja aku balik ke kampung & kerja sebagai kerani di sebuah kilang kat Kota Tinggi...masa ni aku selalu jumpa dgn abah (bapa mertua) sbb abah kerja kat pam minyak petronas...& setiap hari dia akan tumpang naik bas kilang yg aku naik....abah mmg peramah orangnya...so,selalu la sembang2 dgn dia....yg aku x perasan..dalam masa bersembang tu rupanya dia tgh cuba m'risik2 khabar samada aku dah ada pilihan hati @ belum....sepanjang bersembang dgn abah..semua soalan yg dia tanya aku jawab sejujurnya...dia ada citer juga ttg en.suami ni...tp aku plak dah tersalah sangka...aku ingat abah cerita ttg angah (adik ipor aku) sbb angah ni sebaya dgn adik aku yg no.2...selama ni aku ingat angah tu lah anak sulung abah....aku mmg lansung x tau angah ada abang.......

org kata klu dah jodoh mmg x kan lari ke mana....kebetulan slps 2 hari aku break-up dgn kekasih lama (stlh berkawan hampir 8 tahun....tp x der jodoh...)

abah tiba2 tanya aku " kak long...ko dah ada yg punyer ker?"..

aku jawab " xder wak..kenapa?" kat kampung orang panggil abah "wak lambak"..huhuhu...glamor abah ni...semua org kenal....

"klu x der ko nak jadi menantu aku x?" huhuhu...aku mmg gelak jer masa tu...x jawab apa2 pun...sbb abah tanya aku masa kat pasar malam...tu yg aku ingat dia main2..sbb abah mmg suka bergurau....pastu dia tanya balik.

"eh...orang tanya btl2 ni" serius jer muka dia masa tu...

aku pun dah rasa lain macam...."biar btl ni.....suspen jer..x kan dia nak aku kawin dgn faizal (angah) dah tentulah aku lbh tua dr dia...." (dalam hati lah....)

"dtg umah la wak...tanya mak dgn ayah" aku dah x tau nak jawab apa.....

balik jer umah aku ckp dgn mak ttg hajat abah tadi, "mcmana ni mak? x kan la kak long nak kawin dgn faizal tu...dia kan baya adik?"

mak aku pun gelak2..."bukan lah...faizal tu ada abg...dulu mak penah keje kilang sama2 dgn dia sblm dia masuk askar,kawan baik abg M tu.."

abg M tu jiran aku depan umah...aku selalu gak jumpa abg M..kadang2 ada gak sekali sekala main sama2...masa tgh kanak2 riang lah....tp x penah pun aku jumpa dia...yang mana satu ni orangnya....

lps tu isu tu berlalu mcm tu jer...sbb bila aku jumpa abah dia dah xder tanya2 lagi....

seminggu lps tu...ayah b'tau " wak lambak nak datang umah long...camana ni?"

haihhh....aku pun x tau nak jawab apa, aku tanya balik pada ayah.."ayah mcmana?",

" x per lah,biarlah dia datang dulu...tgk mcmana nnti...kenal2 dulu ker...." jawab ayah,

"kak long ikut jer mana yang baik...",dah tentulah aku serahkan pada org tua krn dia org tau apa yg terbaik utk aku....

esoknya bila aku balik keje...adik2 aku sasa & azie..dah gelak2 sambil pegang 3 kpg gambar...k'btlan plak mlm tu black-out..so,gelap gulita lah...cuma di terangi cahaya lampu minyak tanah...huhuhu....cam zaman 60-an jerk...hehehe...aku tgk gambar tu pun x brp nak jelas..sbb gambat tu backgraoundnya pun suram jer.... mak kata masa abah dtg ptg tu..mak ada bagi gambar aku sekeping & no.hp...mlam tu lbh kurang pukul 11 malam dia call...aku pun dah nak tido masa tu....x sangka pulak dia call dah lewat2 malam mcm tu....

katanya masa tu ada latihan kat kelantan...baru habis trainning..& tadi x sempat nak tepon.. mlm tu sembang lbh kurang jer...senang citer introduction ler....cakap pun 10 minit jer...

next week dia kata mungkin balik kampung sbb dia kene kursus kat Kem Sg.Udang,Melaka.. so,dr melaka nak blk ke kampung xla jauh sgt.....masa dia b'tau tu aku x rasa apa2 pun..biasa2 jer...tp bila dah dekat harinya...baru lah rasa gelabah puyuh...serba serbi x kene....seram..berdebar...takut..segan...semua ada....maklum lah x penah jumpa...ntah mcamana orgnya...dah ler askar...kompom serius giler orgnya.....

hari yang di tunggu2 pun tiba....masa tu aku sempat buat kek coklat batik biskut marie...tu lah kek yang paling terror aku buat masa tuh...yang lain2 mmg x reti lah.....mmg hura hara rasa masa tuh...dah tu jiran2 terdekat pun datang juga...tambah la gundah gulana di hati....hanya Tuhan yang tahu mcmana yang aku rasa mcm tue...muka rasa panas jer.....habis segala mcm doa aku baca utk m'tenteramkan jiwa....huhuhu...mmg kelakar giler klu di kenang balik situasi tu...dia datang sekali dgn mak/abah masa tu....masa nak bawa air ke depan...hampir2 jer dulang tu t'lepas dari tangan sbb aku menggelatar giler masa tu...b'laga2 segala cawan & piring....ya! Allah...malunya.....hadoiiii....rasa mcm aku nak lari masuk bilik jer masa tu...

pastu elok jer aku dok sblh mak...dia org semua pakat2 tinggalkan aku b'dua dgn dia....kononnya bagi chance aku kenal2 la...sudahnya kita org x b'ckp sepatah haram pun....dia pandang lantai...aku lak pandang dinding.....huahuahua...kelakar kan....

last2 dia kata "tolong panggil la mak/abah....dah lewat ni...mlm nak kene balik melaka"....itu lah satu2nya ayat yg kuar dr mulut dia aritu...kek yang aku hidang pun lansung dia x makan..... (sampai hati kan...ekekekeke)

lps dia balik...aku t'tanya2...blh ke aku kawan dgn dia ni? serius jer orgnye.....tp semua tu b'ubah bila dia semakin rajin call aku...dr x der apa nak cerita sampai la b'gayut b'jam2 kat telefon....btl lah org kata... "bila x kenal...maka x cinta",s'minggu kenal dgn dia aku rasa ada keserasian antara aku & dia...(ecehhhhh....ayat power tuh...kikikikiki....) dia kelakar sbnrnya...ada2 ajer citer dia buat aku gelak....cerita ttg pengalaman dia....

sbnrnya dulu aku x suka dgn tentera ni...bukan benci tp sbb aku tgk citer "darah satria" klu x silap aku masa tu heronya aman shah & heroinnya lidyawati....masa tgk citer tu lah..aku kata.."hei..jgn lah aku kawin askar...takut.." tapi kuasa Allah x siapa yang blh menafikannya....kerana "ajal maut...jodoh pertemuan adalah di tanganNya..."

maka,di pendekkan citer...kita org kenal selama 3 bulan sblm bertunang pada 21hb dec 2001... selama 6 bulan bertunang kita org x penah dating2 mcm pasangan2 yg lain....cuma telefon jer lah b'ubat rindu.. cuma s'bln s'blm nikah dia ada balik utk uruskan segala dokumen & beli barang2 hantaran....

alhamdulillah...itu semua kenangan 8 tahun yang lalu....kenangan mengusik jiwa...hehehehe...semoga kami akan terus bahagia dan tabah menghadapi segala dugaan & cabaran di hari2 yang mendatang.....amin....

~ majlis bersanding~

~malam berinai~

~ permata hati.... (opssss....gambar damya seksi sikit la....sori ea.....jgn tgk lama2 huhuhuhu....) ~


p/s : gambar kawin x byk sbb dulu x der CD mcm skrg....nie je la yg blh di kongsi bersama....


10 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

wah! sukanya baca citer akak..tersenyum2 jaja sorang2..cutenya gambo bersanding..pakai gaun gituuu..hehheh cute2..selamat hari ulang tahun perkahwinan ok.jaja doakan semuanya bahagia hingga ke akhir hayat..amin..

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja....

hehehe...kelakar kan..akak klu ingat2 balik pun selalu tersenyum sendiri...cute ker pakai gaun tue?? chubby ada la...kikikiki...apa pun terima kasih yer jaja... :D

Lelord said... Reply To This Comment

ekekekekekek gaun kembang tuh....

hahahahhaha aku tau citer ni..tapi ttp ku baca lagi....

kekasih ati? _ _ _ _ sila la eja sndiri

Lelord said... Reply To This Comment

hahahahha is aku igt lagi ko penah tsalah send msg ms ko nak tunang ke nak kawen x hingat lak aku...nak anto kat komando sesat kat aku

klako....

Mamamya said... Reply To This Comment

lelord...

uih..usah dikenang kisah yang lalu....kikikiki....

Mamamya said... Reply To This Comment

lelord...

alamak yer ker??? kuang3...aku dah lupa lah..sms yang mana satu la agaknya tue....huhuhuhu....

zAnNa@mAMaBaTriCE said... Reply To This Comment

happy anniversary kak lia...

Mamamya said... Reply To This Comment

zanna...

terima kasih.. ;)

JaJa'Z said... Reply To This Comment

merasa gak pakai gaun kembanggggg..jaja idok la..

Seri Kandi Tanah Jauhar said... Reply To This Comment

waaaa... selama ni akak ingat Lia berkawan dari sekolah, maklumlah sekampung,kan.. memang sebiji cam Saleh Yakob laaa husband Lia ni & suka sangat baca cerita Lia, walupun entry lama tapi rasa macam baru publish jer..

cute sgt Lia dalam gaun pengantin tu, gambar bawha pedang takde ke Lia?