November 26, 2012

alahai abang.....

Assalamualaikum.....

salam pagi isnin yg indah... skrg ni setiap pagi sejuk je cuaca.. ^____^

subuh td nak bangun kelat2 je biji mata ni gara2 tidur lewat menemani & melayan ragam si abg firas... semakin besar semakin akal yg tumbuh ^___^ klu dulu kami suka panggil dia 'mat kool' sbb dia mmg sentiasa cool jer.. jarang2 lah nak meragam @ mengamuk... kecuali klu dia x sihat.. tp skrg adoi lah asyik nak sentap ajer, lbh2 lagi klu dgn kakak2.. kdg2 bukan kakak2 tu kacau dia pun tp dia blh jerit2 smpi nak luruh jantung mama huhu..

dan semalam ptg tiba2 waktu dia main dgn kak ngah dia mengadu mulutnya sakit,ingatkan dia jatuh n bibir luka ke apa... rupa2nya ada ulser @ sya selalu kata "mata ikan" (apa lah logiknya ulser di kata mata ikan yer...hehehee...tp mmg dari sya kecik2 klu ada ulser dalam mulut mak kata tu 'mata ikan')

so start dr petang semalam dia dah mula meragam sbb x blh nak minum susu n hisap puting.. nak tido ptg tu punya lah ssh..puas mengamuk n m'ragam akhirnya dia t'tido sendiri,tp sayangnya lenanya cuma 1 jam.. bangun tido dia mengamuk lagi smpi baba bawa ronda2 naik motokar ^___^ aduhai abg....

dan malam td mmg saya mengalirkan airmata tgk keadaan dia sbb saya tahu dia mengantuk & lapar sbb dr ptg mmg dia x makan @ minum susu... bila letak je botol susu kat mulut dia akan menangis n ckp "sakit...sakit...sakit...." mmg sayu sungguh hati ni.... puas memujuk dia ttp menangis. biasanya paling lewat pun pukul 10.30 malam dia dah tido (itu pun ptg dia tido 2-3 jam) ini pukul 12 malam baru dia blh t'lelap setelah dia minum susu beberapa teguk dari botol kakak mya....

saya tahu klu dia mengantuk...bila penat nnti dia pasti akan t'lena tp saya x blh nak tahan sedih sbb dia akan t'tido dlm keadaan lapar & dahaga... mmg sedih sgt...



~ bila firas merajuk... ~


~ botol kakak mya punya... klu guna botol ni dia x perlu nak hisap kuat2, kebetulan ulser yg tumbuh tu btl2 kat bibir depan belah atas... :( ~
 

~ saya bagi ubat ni... bonjela utk kanak2,ada rasa strawberry.. dulu beli masa kakak mya yg kene ulser ~


~ sehari sebelum si ulser dtg menyerang.... abg yg sentiasa happy n ceria!! ~


mudah2an hari ni ulser tu x sakit sgt mcm semalam...ssh sikit nak sapu ubat tu kat mulut dia sbb dia nak buang,mlm td menangis smpi muntah2....

ada x petua utk cepat baikkan ulser?? klu en.suami dia kdg2 letak garam..tp x kan saya nak buat mcm tu kat firas.... dulu ada kawan saya kata letak planta/butter... tp saya x penah cuba...













p/s: semalam mak kirimkan rambutan...tp saya terpaksa sembunyikan dr anak2 sbb afiqah klu makan rambutan mudah kene batuk2 & bila dah batuk senang la asma plak dtg meyerang...kdg2 rasa b'salah tp tu lah t'paksa buat mcm tu drpd saya tgk anak2 sakit... skrg musim buah2an kan,x sabar nak balik kampung jumaat ni ^_____^





6 cerita dari hati:

AnneRaini said... Reply To This Comment

aduhai kak lia, kesiannya firas. sakit tu ada mata ikan. lagipun die bukan faham pentingnya letak uabt. die tau sakit je. kite yg dewasa ni pun tak thn pedih.

NM03 said... Reply To This Comment

budak2 bila kena penyakit tu mmg kesian kan... sabar ye abang...

Nad @ MamaZN said... Reply To This Comment

Ksiannye tgk firas
Kalu mengantuk lagi byk ragamnya...
Moga firas cepat sembuh!

JaJa'Z said... Reply To This Comment

alahai siannya firas....cepat2 sembuh good boy..

Kakzakie said... Reply To This Comment

Rumah kakak guna glister. Product dari amway cepat kalau nak sembuhkan ulser dlm mulut Lia. Sedih dan kesian kakak tengok dia menangis. Mesti sakit dan pedih tu..

Fai CeritaCinta said... Reply To This Comment

fai kalo ulser letak madu.. alhamdulillah mmg cpt baik..