November 10, 2012

1st trial my DURIAN CREPE

Assalamualaikum.....

lama blog x b'update....minggu ni saya mmg sgt2 sibuk,terlalu byk perkara yg perlu difikirkan & diselesaikan....

dan yg lebih membuatkan saya x bersemangat nak update blog adalah kerana memikirkan kesihatan bonda tersayang yg semakin menurun...hanya airmata yg sentiasa menemani saya setiap malam...wajahnya ada di mana2..terasa lambat waktu b'putar utk saya bertemu dgnnya lagi....apapun saya sentiasa mendoakan kesejahteraan & kesihatan mak akan kembali pulih...amin. 

oklah intro sedih plak pagi ni ^____^ nnti ada masa saya akan buat satu n3 khas utk mak...insya'allah.

sana sini org b'cerita ttg kehebatan & keenakkan durian crepe....bak kata kawan2 saya,dah jadi mcm satu fenomena plak (tetiba ingat kat fenomena tsumawi...huhuhuuuu ~ iklan) saya n anak2 mmg penggemar raja buah ni....tp en.suami kurang sikit,klu makan pun dia cuma m'jamah 2-3 ulas pastu saya n anak2 ler tukang perabis...

dulu saya penah buat sekali kat SINI tapi masa tu namanya pancake durian @ bantal durian, pada saya (ini pendapat saya yer...mungkin b'beza dgn org lain...citarasa kita b'beza kan,..kan...kan... ) durian crepe n pancake durian ni sama je rasanya cuma yg b'beza adunan kulit luarnya...

klu pancake durian hanya m'gunakan tepung gandum,garam & santan (lbh kurang mcm nak buat lempeng pekak tu ler....tp lempeng pakai air) & durian crepe ni (yg saya buat le.. ) m'gunakan 3 jenis tepung iaitu tepung gandum,ubi & jagung...dan sukatannya saaaaaaaaaaaaangat sedikiiiiiiiitttttttt.....btl ni! x tipu....

1st time tgk resepi kat blog izah (ehhh...skrg dia cikgu saya tau...hehehee.. ) b'kali2 saya baca! apa makna 'sdt' nih... x kan lah sudu teh kot....sikit nya... biar betul??? dan dek kerana durian crepe ni lah saya dgn muka x malu pm msg izah di fb (org kata malu b'tanya sesat jalan kan.... hehehee ) 

alhamdullilah...sejujurnya n ikhlas saya kongsikan di sini...semua blogger2 masakan yg saya kenal w'pun hanya di fb (saya penah jumpa CMG & kak yatie jer... yg lain2 insya'allah akan b'temu di lain masa...amin ) x penah mereka kededut ilmu... tanya lah apa sajer mereka dgn senang hati b'kongsi ilmu... ^_____^

haaaa... b'balik pada citer 'sdt' td...rupa2nya mmg betul sudu teh... haaaa,mcm x caya kan....sikit bebenor tp dari 1 adunan ni saya dapat buat 15 keping durian crepe...byk la tu kan.. :) tapi klu kat umh ni 15 keping sekelip mata licinnnn...!!


~ gambar sewaktu selesai melenggang hai mak lenggang...hihihiiii....  ~


~ saya letak atas kertas yg org guna buat bungkus nasi lemak/mee grg tu... kebetulan mmg ada stok kat umah ni sbb saya beli masa nak buat apam aiskrim dulu... crepe ni jgn di tindih2 yer nnti melekat...penuh satu meja makan saya susun.. anak2 asyik tanya jer "mama buat kuih apa ni...??? byknya....!!!" heheheee ~


~ tadaaaaaaaaaa.... dah siap!! gambar masa isi filling x sempat nak ambik sbb tangan m'lekit2 t'kene whipping cream tu.... crepe ni mmg nipis tp cantik n b'kilat & juga x mudah koyak (harap maaf teknik melipat blm kemas lagik...akan diperbaiki... ) ~

~ keratan rentas.....ececececeehhhhh...keratan rentas sgt lah tu...hehehee.. filling tu mcm x padat kan,hurmmmm sebenarnya masa tu saya xder bahan2 utk buat kastardnya jd saya cuma guna whipping cream + sedikit gula kastor jer... lps ni nak buat yg ada kastrd plak... ~

DURIAN CREPE & FILLING CREAM KASTARD

sumber : Izah Muffin Lover

Bahan2:

3 sdt gula halus
3 sdt tepung ubi
*izah campurkan sedikit tepung jagung ~ lia ikut izah
1/2 sdt tepung gandum
1/2 sdt butter - dicairkan
4 biji telur
95ml air
1 st vanila esen

Cara2:
1) satukan gula halus, tepung ubi dan tepung gandum dan tepung jagung.
2) masukkan butter yang dicairkan
3) pukul sedikit telur, campurkan dalam bekas tepung
4) masukkan air.
5) panaskan non-stick pan.
6) tuang sesenduk, gelek non-stick pan agar bancuhan tepung menyeluruh. adunan tepung agak2 tak terlalu nipis dan tak tlalu tebal. masak 1 pmukaan saja.



RESEPI FILLING CREAM KASTARD

200gm susu segar
2 kuning telur
30gm gula halus
*izah tambah 1 sb tepung kastard
kacau atas double boiler hingga pekat

250gm whipping cream non-dairy ~ putar kental
**satukan kedua dua bahan kaedah kaup balik

*** boleh juga di gantikan dengan mangga @ jagung krim dalam tin















p/s: dek kerana 'jiwa kacau' memikirkan mak..saya terlupa ada buat autopublish utk n3 hari jumaat lps....tetiba pelik tgk kat fb BFF like post... hurmmmmmm....byk sgt fikiran..... apa pun terima kasih pada kawan2 yg meninggalkan jejak disitu.... ^____^


10 cerita dari hati:

Kakzakie said... Reply To This Comment

Ramai dah org buat dan jual tapi kakak belum jumpa lagi Lia. Nak juga merasa kalau ada depan mata...

izan mama mia said... Reply To This Comment

ramai dok cerita tentang kesedapannya...begini caranya yaa..tq...nampak sedap..

p/s...mg kesihatan bonda kembali stabil

Teratak Hami said... Reply To This Comment

Akak ketinggalan keretapi... tak pernah rasa lagi. Semenjak tinggal rumah mak bapak, dah jarang memasak, apatah lagi nak mencuba resepi.

AnneRaini said... Reply To This Comment

nak buat jugak...durian dah ada tu..hehe tp rajin yg takde..

p/s:insyaallah mak kak lia takde pape. Doa banyak2 ye.

hana said... Reply To This Comment

sana sini duk meng'crepe'! kene duduk bawah pokok duyan la jawabnyer nih.... eh silap! tepi pokok duyan.. hahahaa

♥ ROS ♥ said... Reply To This Comment

Fuhh..mmg nyummy... :)

Papa Mifz said... Reply To This Comment

tuh la PM pun tak pernah rasa lagi...tgk blog2 lain byk gak cerita pasal durian crepe nih...

NORSHAHFEZA HAMSAN said... Reply To This Comment

dh try crepe ni,=)
satu gigitan msti nk lagi n lagi,haha baru try tdi,,memg maveles

saye pling suke cmpedak crepe=)

lieyalatif said... Reply To This Comment

mmg tgh musim durian crepe ni kan lia...adik lieya kat kampung tu pun sibuk menjual jugak hah...kemain die tau heheehehe

pada lieya cantik dah tu durian crepe lieya...berkilat2...cantik sgt kulitnyer....

LYAfrina said... Reply To This Comment

nampak sedap je.. nk buat mmg xleh harap kot.. tp nk beli.. xbelibeli lg