June 21, 2012

apam labu gebu!

Assalamualaikum.....

mood rajin dtg tetiba...m'hupdate blog malam2... ^____^ layankan je lah yerk... 

sebenarnya x sabar nak share resepi apam labu yg sgt mabeles ni...siyes x tipu,x rugi klu korang mencuba...nak buatnya x ssh mana pun...senang je.bahan2nya pun mudah.....

sblm buat keputusan buat apam labu ni hati lebih berat nak buat bingka labu lemak manis...dah belek2 resepinya kat blog kak yatie...tp hati t'ingin juga nak makan apam labu, sejujurnya aku ni jarang2 buat apam...setakat ni penah buat apam dot2, apam pecah 3 & apam pisang jer... penah try buat apam nasi hampehh x menjadi....huhuuuu.....

biasanya klu buat apa2 makana...aku lbh utamakan permintaan anak2... disebabkan ptg td afiqah tido,aku tanya kat damya "kakak suka makan bingka ke apam?" laju dia jawab "apam!!" (sebenarnya aku pun x pasti damya ni kenal ke x kuih bingka...heheeee...)

dah itu jawabnya...terus aku copy resepi dr blog kak yatie...klu ikutkan sbnrnya dah ramai blogger masakan yg mencuba apam labu ni....dr apa yg aku baca klu x silap apam labu ni asalnya adalah apam keledek.....


~ x rugi ikut idea damya sbb mmg sedap banget apam labu ni....masa panas2 tu mmg lembut sgt2...berebut anak2 makan.....bila sejuk pun kelembutannya masih kekal lagi.... ~


APAM LABU


BAHAN A:
  • 3 sudu makan tepung gandum
  • 2 sudu teh yis segera ~ lia guna mauripan
  • 1 sudu teh gula kastor
  • 3 sudu makan air suam ~ lia tambah sikit jd 4 sudu makan

BAHAN B:
  • 240gm labu direbus/kukus ~ lia rebus
  • 150gm gula kastor
  • 1 biji telur
  • 150ml santan ~ lia guna santan kotak

BAHAN C:
  • 200gm tepung gandum
  • 1 sudu teh Double Acting Baking Powder (klu xder blh ganti dgn baking powder tp 1 1/2 sudu teh)
CARA MEMBUATNYA:
  • Campurkan semua bahan-bahan A dan kacau hingga sebati. Kemudian biarkan 5-10 minit.
  • Campurkan semua bahan-bahan B dan kisar halus. Tuang ke dalam mangkuk adunan.
  • Masukkan bahan-bahan C (ayak t'lbh dahulu) ke dalam bahan B sikit demi sedikit. Kacau rata.
  • Masukkan pula bahan-bahan A tadi dan kacau sebati. Biarkan adunan hingga 1 jam (tutup mangkuk adunan)
  • Panaskan kukusan & bolehlah tuang adunan tadi ke dalam loyang atau acuan kecil yg telah disapu dgn minyak (lia guna acuan lompang & sapu dengan shortening) *** klu guna acuan kecil kukus 15-18 minit)
  • Hidangkan bersama kelapa parut muda yang dicampur dgn sedikit garam dan kukus sebentar supaya tidak mudah basi.
 


~ akan adalah siaran ulangan apam labu ni..... ^_______^ ~


labu ada sikit lagi....cukuplah utk buat jemput2 labu...nak buat bingka dah x cukup...kene tunggu stok labu sampai minggu depan (kene beli kat pasar le kan....huhuuu)



6 cerita dari hati:

Yatie said... Reply To This Comment

Assalamualaikum Lia,
alahai comel2 je apam labu ni..mmng sedap dan lembut je apam ni kan..tadi singgah umat che mat ada apam labu..singgah sini apam labu gak..wallaweyyyyy mcm nak buat lagilah...akak mmng peminat setia kuih2 kukus mcm ni..

Nad @ MamaZN said... Reply To This Comment

gebu gebas nye kak...
saya teringin betul nak buat segala macam jenis apam ni
tapi tak pandai , huhu!
tgk bahan2 cam senang, nak try gak la nnt, hehe

Salina@IbuAqil said... Reply To This Comment

Uimakkkk kak..
Suka wat ai terliur tau..
;D miss u sis..

AnneRaini said... Reply To This Comment

maveles..

kak, sy suka sgt mkn labu tp suami sy tak suke langsung maka kat umah tu mmg tak pernah ada stok labu..kalo nak makan lauk labu kena tunggu blk kampung bile ada kenduri jek..uhuhuhu

lieyalatif said... Reply To This Comment

Yelaa lia mmg mudah.... Bahan pun senang.... Antara rajin ngan x aje kan.....

Mmg nampak kegebuan die lia.... Kaler pun cantik kuning2..... Terliur tol menengokannyer......bertuah anak2 lia dpt mak rajin mcm lia.... Tiap ari dpt mkn sedap2.....

Izan Ishak said... Reply To This Comment

aduh kak... tgk gmbr aje pun dah terliur. izan ni kalau bab mengapam2 ni mmg blm pernah buat lagi... siyes sangat comel dan tergoda ngan apam yg akak buat tu...