June 15, 2012

persediaan awal di minggu yg ke-31...

Assalamualaikum.......

alhamdulillah dah masuk minggu ke-31 (minggu depan dah minggu yg ke-32...iskhhh...pantasnya masa meninggalkan kita kan.....) masa checkp-up ari isnin lps nurse dah pesan supaya buat persedian sikit2, dah blh basuh baju2 lama.... kali ni rasanya mmg x byk membeli sbb baju firas mmg masih elok sgt lagi..ye lah baru setahun lbh je kan & kebetulan baju2 dia mmg aku x bagi kat anak2 sdra yg lain sbb semuanya anak dara.. ^____^ baru sorang je geng firas (anak adik yg no.2)

en.suami kata gaji bulan ni dah blh la beli sikit2 apa yg patut...x byk mana pun. baju baru utk bby tetap ada tp mungkin 2-3 pasang je lah..sian lah dia klu pakai yg lama je kan...cuma sarung tangan/kaki je x pasti nak beli ke x sbb ada byk sgt dah....lg pun pakainya pun cuma sekejap...

masa basuh baju2 lama myapikapiras nih dah mula terasa debarannya....terasa cepatnya masa berlalu.... dah mula t'fikir apakah ragam bersalin kali ni...kdg2 klu malam x blh nak lena pun asyik dok mikir mcmana lah pengalaman bersalin kali ni... semoga dipermudahkan lah semuanya...amin. (dub...dub..dab...dub...dab.........uhuhuuuu)

balik kampung aritu tu dah bincang2 dgn mak mertua...t'haru jugalah dgn kesudiannya utk menjaga aku lg, sblm ni masa b'salin firas pun mak mertua yg jaga sepanjang 2 minggu dalam pantang...tp masa tu umah aku dgn umah mak dekat jer..x sampai 1 jam dah smpi b'beza dgn kali ni...sudah lah jauh nun kat melaka, kebetulan plak due jatuh seminggu sebelum umat Islam meraikan Hari Raya Aidilfitri...

mulanya aku ckp kat mak "x payah lah susah2 mak..." sbb aku memahami keadaannya masa tu...mak biasanya 2 hari sblm raya dah balik kampung umah wan sbb mak lah yg selalu masak2 kat sana & lps sembahyang raya abah mesti ke kubur arwah org tuanya kat Kg.Makam....tp kali ni mak kene beraya kat melaka pulak...tp mak kata dia ok... (terima kasih ye mak....tetiba dah sedih pulak....sob..sob..sob..... )

sbnrnya aku mmg x kisah sgt klu pantang kat sini tanpa mak...cuma yg menjadi masalah bila aku nk kene pi hospital anak2 x der sapa yg jaga..lain lah klu b'salin kat private blh je angkut semua sekali...ini kat hospital gomen...nak naik pi wad pun anak2 x blh ikut....tu yg aku ckp kat mak,klu aku b'salin awal (sblm raya) x payah lah mak tunggu smpi seminggu kat sini....janji aku dah selamat b'salin n discharge balik umah....tp mak kata tgk keadaan aku masa tu mcmana.....


~ sebakul baju2 lama/kain lampin.... baju2 firas ni ada yg 2-3 kali je dia pakai & mmg masih elok sgt keadaannya...baju2 myapika selain kaler pink semuanya aku guna semula..... ~



~ kain2 lampin.... yg kain pelikat tu dulu guna utk bedung fiqa/firas sbb masa dia umur 6-7 bulan tido masih nak b'bedung...mana lah muat kain lampin nak balut badan dia tu...sudahnya kain pelikat lama atok jd mangsa.... ^______^ ~



~ ni antara baju2 yg siap di basuh...t'paksa sidai 3 round sbb x muat guna 2 hanger bulat ni...dgn sarung tangan/kaki lagi....nasib baik masa tu cuaca mmg panas smpi ke petang...sekejap jer semua dah kering ~


ada hajat nak tukar sarung bantal tp x tahu lah nak buat ke x sbb kainnya dah ada cuma nak jahit jer...dulu masa myapika aku buat byk sgt bantal2 kecik...maklumlah masa tu xcited sgt pengalaman pun xder....sudahnya bukannya diguna sgt klu dah t'lampau byk bantal....

aku ingat nak buka semula bantal2 kecik tu & jadikan satu... ada 3-4 bantal je cukup lah.....














p/s: teringin nak makan cendol & ABC Special la pulak.... konon aritu kata dah xder apa yg ingin di makan,tp tetiba la ni rasa mcm nak makan2 yg sejuk2 pulak....


13 cerita dari hati:

AnneRaini said... Reply To This Comment

wah kak,,sy pulak yg berdebar utk akak..haha. kalo igt balik pengalaman bersalin, seriaunya rasa..takut.

♥ ROS ♥ said... Reply To This Comment

Wah bestnyer... Lmbt nyer tiba giliran ros.. Semoga kak dipermudahkan nya :)

::NureeN:: said... Reply To This Comment

nureen minggu ke 34 baru basuh semua baju2 kakak dia dlu utk adik... tp pink x dpt la nak basuh skali simpan jerr x kannnnnn la bb boy nk pakai pink kan hehehhe

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

Jangan risau sangat Lia, mudah2an segalanya dipermudahkan...

Seronok tengok baju2 bergantungan tu, meriahnya..

Beruntungnya ada mak mertua mcm mak mertua Lia...

Kakzakie said... Reply To This Comment

Pejam-celik-pejam-celik keluarlah dia Lia. Beli yg baru sekadar utk menyambut aje. Baby pun cepat besar. Lagi bagus kata org tua-tua biar mesra kalau pakai yg kakak/abang punya biar kasihnya padu... Bedung kain pelikat/batik pun juga katanya biar cepat besar. Macam-macamlah org dulu-dulu kan..

Anje a.k.a Mama_Balqis said... Reply To This Comment

kita plak berdebar2, semoga semuanya selamat k..cepat je masa berlalu

LYAfrina said... Reply To This Comment

wah..dh x lama ni.. lya doakan semuanya baik2 saje yer...

elokla digunakan y sedia ada kan..xdela membazir

LiYa HaNiF :: said... Reply To This Comment

seronoknya nak dapat baby... nak jugak :( ..

semoga selamat semuanya yer.. salam kenaiii ... :)

Fai Shaklee said... Reply To This Comment

salam perkenalan kak.. fai doakan semoga semuanya dipermudahkan ye. seronok baca cerita kwn2 blogger yg pregnant. boleh kumpul pengalaman ^__^

Mrs. Norrie said... Reply To This Comment

## BW waktu rehat Hari Jumaat ##

Semoga selamat semuanya...gud luck!!!

ainnoraini said... Reply To This Comment

Dulu2 kakain pun mcm tu jugak..guna semula beli baru tak banyak..sebab bb cepat besar..

mamalieyna said... Reply To This Comment

makin hampir...berdebar pulak rasa..hee~

seronok n tak sabar pun ye jugak..

apapun hhrp semua brjln dengan baik..Insyaallah..Amin..

Izan Ishak said... Reply To This Comment

kak lia... kita beza 2 minggu gitu. izan setakat ni blm buat apa2 persiapan lagi. rasanya kena beli juga sbb baju2 si kembar dah lama tersimpan tu. dekat 5 thn kan...