October 27, 2011

cabaran bila anak2 tak sihat...

Assalamualaikum.....


seronok b'cuti2 semalam....mesti ramai yg pi m'ronda2 kan....kami masih setia di sini....selagi en.suami x balik mmg b'kurung lah dalam 'sangkar emas'.....bukan lah b'kurung sgt pun ada la juga keluar pi kedai depan taman ni beli sayur n ikan/ayam....tp x der lah nak merantau smpi ke bandar Kota Tinggi nunnn....

alhamdulillah hari ini kesihatan anak2 dah semakin pulih....firas pun mlm td tido lena..sesekali je batuk2, sama jugalah dgn afiqah....syukur Ya! Allah....di saat2 sendirian menguruskan anak2 yg x sihat mmg agak kelam kabut....klu cuma seorg yg sakit x mengapa....ini semua sekali termasuk mamanya....tp itu lah, bila di renung kembali.....kesusahan n kesukaran ini sbnrnya terselit 1001 kemanisan yg tidak aku sedari......

malam td bila mata t'kebil2 x blh nak lelap (bimbang panas badan firas mencanak naik lagi....) baru aku nampak 'kemanisan' itu.....skrg aku lbh berani n positif bila menghadapi saat2 kecemasan & semakin berani memandu kereta yg selama ini aku cuma bawa anta anak2 ke sekolah n pegi kedai.....alhamdulillah.....ada peningkatan diri.

"Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan jadi seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya layak dibuat kayu api."

tazkirah utk diri sendiri....renung2kan dan selamat beramal...... ^_____________^

ok lah....ini cerita kami hari selasa lps.....

~ sejak dari hari isnin pagi damya,afiqah n firas dah mula batuk2 n selsema....tp masih blm teruk sgt n ubat yg lama masih ada... tp mlm selasa tu damya n firas dah mula muntah2....afiqah batuk tanpa henti....mmg x tido mlm la aku masa tu.....yg buat aku lega sikit sbb badan anak2 ni x panas....bila b'tau kat en.suami dia suruh bawa anak2 ke klinik tp aku masih 50/50 nak pegi sbb klinik tu agak jauh (w'pun sbnrnya cuma 15 minit je dr umah aku...) bila pagi tgk keadaan afiqah makin teruk (masuk neb sblm ke klinik) aku nekad pergi....pukul 9.15 pagi kami b'4 dah t'pacak kat depan klinik ~

~ ini nombor giliran kami....no.10! anak2 dara ni ayu ke klinik dgn baju kurung sbb pagi tu kakak2 ni pi mengaji dulu...cuti sekolah waktu mengaji di ganti pd waktu pagi ~

~ aku tgk jam dekat nak pukul 10 tp sorang patient pun x di panggil masuk...firas pulak dah renyah....m'rengek2 pusing ke kanan ke kiri...mata da mengatuk sbb malam x tido lena....kakak2 yg 2 org lagik tu jgn citer lah asyik tanya "bila doktor nak panggil kita ni mama...?? penat lah....." pastu mengeluh bosan lah...boring lah....haihhhh...sabo je lah....rupa2nya pukul 10 baru doktor sampai...adoiii lah! dah le tu ada kes kecemasan lah pulak.....ntah tangan org tu masuk dalam masin pemotong kayu ke apa...sbb aku tgk baju dia ada byk melekat habuk2 kayu.... (aku agak je nih...memandai! ) ~

~ muka budak buhsan....serba serbi x kene...nasib baik lah dalam pukul 1o lbh tu mak long n auntie fini dtg.....ceria lah sikit dia org ni sbb mak long bawakan cekelat.... (thanks yer jun n fini....kak long tau korang baca blog nih.... ^______^) masa ni firas sampai t'lena kat pangkuan auntie fini.....mengatuk sungguh dia...~

~ lbh kurang pukul 11 baru lah sampai giliran kami.....ini ubat2 utk afiqah,dapat ubat cuci darah sbb afiqah kene gatal2 kat setiap celah pelipat tangan n kaki....ni symthom sakit asthma dia.....dan aku sgt2 puas hati dgn keberkesanan ubat ni sbb hari ni segala mak/bapak ruam tu terus hilang!! kering.....alhamdulillah sgt, sbb aku n suami mmg sgt2 risau dgn sakit dia ni....dah b'botol2 ubat sapu kita org beli..yg mahal...yg murah..sebut apa jer yg org suggest kita org pi cari..tp x penah elok.... ~

~ dan malam tu lps maghrib je tetiba badan firas panas....terus buka semua baju tinggal pampers jer...mata pun dah merah b'air...risau dah masa ni,mcm2 aku fikir....baca doa mmg x henti lah...mohon supaya x der apa2 yg berlaku & spt biasa aku siap2 standby segala apa yg patut utk m'hadapi saat2 kecemasan... ~

~ en.suami suruh masuk ubat kot b****t tu...tp aku check suhu badan dia naik turun....yg ni masa aku ambil pukul 9 mlm....jd aku hold dulu...klu naik smpi 38-39'c baru masukkan ubat..... ~

~ tgh b'3G dgn baba tetiba dia lelap.....tampal kool fever kat kepala mmg x nak lansung....pukul 3 pagi suhu badan naik mencanak 39'c (aku mmg tido2 ayam je masa ni...) x der pilihan mmg terus masuk ubat b****t...dekat 1 jam baru panas turun semula....masa ni aku dah mamai2 rasanya...dgn damya 2x muntah, afiqah kejap2 batuk n menangis......mmg dugaan.... ~


dan hari ini anak2ku kembali ketawa riang.....cuma masih ada lagi sisa batuk2 n selsema tu tp dah ada perubahan.....damya pun x muntah lagi mlm td....semua tido dgn aman n tenteram......syukran!



p/s: airmataku tertumpah di SINI...t'sedu2 aku sendirian menatap wajah mulus n comel ini....semoga dia akan sentiasa diberi kekuatan utk menghadapi hari2 esok yg penuh liku,onak n duri......semoga dia akan sentiasa berada dibawah lindunganNYA.....semoga ibu & ayahnya setabah n sekuat dirinya..........amin. crdt to ibuaqil


11 cerita dari hati:

mamalieyna said... Reply To This Comment

aduuh bab2 anak sakit ni memang la..tmbh2 lieya dah ber'anak' tiga kan..hu~ hope semua makin baik sebaik2nya..

arif pun muntah beberapa kali pagi ni, byk kahak rasanya..batuk je..demam takde la Alhamdulillah..tp terpaksa kerja la jgk..hu~

Kakzakie said... Reply To This Comment

Kalau semuanya tak sihat kita pun jadi tak sihat Lia. Tambahan tempat utk berkongsi jauh.. boleh mengalir airmata kan...

Moga anak-anak beransur sembuh ye Lia.

AnneRaini said... Reply To This Comment

anak2 sakit ni mmg susah hatikan..sy minggu lepas mmg takleh tido..sampai harini pun Kasyah still batuk2 lagi... merengek jek die sbb tekak tak sedap...

JaJa'Z said... Reply To This Comment

alhamdulillah..akhirnya sihat semua...jaja sentiasa doakan akak sentiasa tabah menghadapi segala dugaan yek..jaja tau kesusahan macam mana akak nak menjaga 3 orang anak2 kecil..dengan baba lagi kerja..kuatkan semangat ye kak..

Salina@IbuAqil said... Reply To This Comment

Aduhai!!! Cukup kalah bab2 anak sakit ni.. Get well soon ye smua.. ;) TQ MamaMya mendoakan adik syahmi.. Insya'allah!! Moga Allah swt perkenankan tiap2 doa kita.. ;) Adik syahmi dah blk ke Melaka ikut ibu dia berpantang kat sana.. Inapun x sempat jumpa FTF.. ;)

Papa Mifz said... Reply To This Comment

Mifz pun br je elok demam...harap anak2 akak bertambah sihat yer...musim ni kak...

eB ezrin said... Reply To This Comment

aduh, kami tgh pening nih.. harap2 semuer cpt sembuh yer.. tgh musim kot nih, sbb eB tanyer spital, wad x der katil. aduh... eB pn tunggu 38-39 baru bagi ubat montot... x mo amalkan... u tc yer...

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

Kuat sungguh semangat Lia, semoga sentiasa di bawah peliharaan Yang Maha Esa..

wahida said... Reply To This Comment

besar dugaan ko liya di saat hubby ko tak de...ko bykkan sabar ye nok...besar pahala ko tu jaga anak2 yg sedang sakit...

aku harap dorang semua cepat baik yer...

wahida said... Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
Sha@Mama Tina said... Reply To This Comment

tiga2nya demam? aduhai boleh bayangkan kelam kabutnya keadaan..

Musim2 hujan sejuk2 ni penyakit selalu jek datang is..anak2 kalau sakit kita mmg tak senang duduk apalagi nak tido..

semoga bila lebih jauh nnt ko dah makin tabah & kuat nak hadapi apa2 masalah pun..

Ada peningkatan dah tu.. :)