October 07, 2011

Sembang pagi.....

Assalamualaikum......

morning glory.... ^________^ nyaman je cuaca pagi...sejuk n redup, alhamdulillah.....

mesti arini semua org x sabar nak tunggu pembentengan Bajet 2012 kan...lbh2 lagi bagi golongan penjawat awam (mcm suami I ler....ngeeee...) yg x bekerja mcm aku ni pun numpang xcited nak tau apa berita baik yg bakal diterima...btl ke ada penyelarasan gaji utk k/tangan awam...??? adakah BONUS hujung tahun nnti utk p'siapan anak2 ke sekolah...??? huuuu....klu di ikutkan ada mcm2 permintaan dr rakyat kpd k'jaan kan.....x mungkin semua dapat ditunaikan....terima je lah seadanya...... (w'pun dalam hati dok kata minta2 ada bonus...minta2 ada bonus.....huhhh)

zaman skrg ni blh kata "ZAMAN DUIT"...seriussssss!!!! melangkah je kaki keluar dari umah pasti akan ada je duit yg akan dibelanjakan.....skrg klu korang bawa duit RM50 pi pasar basah (utk beli ikan,ayam n sayur2an) mmg selesai....kdg2 x cukup pun RM50 tu klu ada tambahan utk beli buah2an & menunaikan p'mintaan anak2....cth: "mama...kakak nak kaya ball"..."baba...adik nak jagung" , "mama/baba adik n kakak n buku upin n ipin lah...." , "kawan kakak kan baba ada pensil box baru gmbo princess...blh x klu kakak pun nak beli yg baru...???" lbh kurang gitu lah situasinya kan.....

skrg harga ayam sekor pun dah 1kg/RM8.20 (kat tempat aku ler...) klu beli sekor yg keciiiittttt je sbb anak2 yg suka makan ayam dah RM14...blm ikan lagi...kdg2 nak juga beli udang/sotong...sesekali nak juga makan ketam.... btl x???? hurmmmm.....kene tanam sayur sendiri lah nampaknya...huuuu

sbb tu klu skrg gaji di bawah paras RM1500 (bg yg dah b'kahwin) mmg blh kata x cukup utk menampung hidup smpi hujung bulan....sewa umah,bil api/air,belanja makan basah/kering,duit myk moto @ kereta dll....tambah lagi klu ada anak...nak beli susu n pampers pulak dannnnnnnnnnnnnnnn tambah parah klu ada hal2 emergency cth: anak @ org tua kat kg sakit.....klu x der simpanan....mmg parah!!!

isu DUIT ni klu di sembang2kan....huhhhhhh...sampai esok pun x habis2....dan kerana kerana isu duit ni lah aku selalu m'ingatkan pada en.suami utk buat simpanan n pelaburan utk anak2 n masa depan....makin lama brg makin mahal....klu ye pun ptg ni ada kenaikkan gaji...x lama lagi ada lah harga barang2 asas yg akan naik...x caya....????? wait n see..........

wasslam................happy weekend!!!



p/s: n3 tiada gambar pagi ini..........btl2 "cerita dari hati..." ptg ni nak buat cekodok ikan bilis+kentang cicah sambal kicap sambil dgr belanjawan...yuuuhuuuuuuuuuu.....




8 cerita dari hati:

Mamaleesya said... Reply To This Comment

betul zaman sekarang zaman duit, rm50 macam nilai rm5 je kalo dok kl ni. Dok kampung gak besh hehe

Mamaleesya said... Reply To This Comment

betul zaman sekarang zaman duit, rm50 macam nilai rm5 je kalo dok kl ni. Dok kampung gak besh hehe

Kakzakie said... Reply To This Comment

Betul Lia... setiap kali kita keluar pasti duit juga mengalir. Apa yg penting jangan hidup kita sentiasa mengejar duit hingga lupa yg lain-lain ye Lia....

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

kak..
petang nie ayu kat sedenak. agak2 kak update blog ttg belanjawan ayu dok makan cengkodok kat sana kot.. heeheheh

opsss.. jom.. ke sedenak..

AnneRaini said... Reply To This Comment

memang betul kak lia..sy ni mmg dah kategori miskin bandar dah...ujung bulan jek sengkek...kdg2 rasa stress jugak fikir psl duit ni...

p/s:syok betul dok umah leh mkn cekodok ptg2 smbl tgk tv..huh jeles..

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

Lia, akak setuju sgt ngan entry Lia ni dr para 1 smpi yg 2nd last. Yg last tu lagilah akak setuju sgt2.. ;p

wahida said... Reply To This Comment

betul tu nok...keluar rumah je mesti habis 50 hengget...tu sbb aku selalu sound kat anak2 aku, kalau nak ikut mama gi kedai, jgn mintak mcm2...

kadang tu ko tau la, mintak ntah yg bukan2...memanjang mintak mainan, kalau benda faedah tak pe gak, ni kalau semlm mainan hari ni pun mainan, gugur rambut aku nok...huhu...

Lelord said... Reply To This Comment

wehhh cepat hapdet besday mya