March 01, 2012

NUREEN DAMYA AFIQAH

Assalamualaikum......

entry yg telah dijanjikan semalam...lama merenung gambar2 afiqah sblm meneruskan niat utk membuat n3 ini...bimbang ada yg t'salah faham...bukan niat utk menceritakan kekurangan permata hati yang seorang ini tp hanya sekadar ingin b'kongsi kebimbangan yg kerap bermain difikiran sejak kebelakangan ini....

minggu ini afiqah mmg menjadi topik hangat antara aku n en.suami...setiap hari pasti akan b'bicara mengenai dia...kdg2 sampai b'SMS (mcm lah en.suami x kan balik ke rumah... ) tgh makan pun masih b'sembang ttg dia...atas katil sementara nak tggu mata t'lelap pun masih topik yg sama...nampak serius kan...apa masalah afiqah?????


~ afiqah yg mama lahirkan 5 tahun yg lalu.....pipi tembam smpi skrg x penah susut... ^____^ ~

as a parents kami sememangnya sentiasa memantau tahap pembelajaran anak2 di sekolah, dan dr pemerhatian kami sejak afiqah mula bersekolah tahun lalu hingga lah skrg x byk peningkatan yg ada pada diri dia...


~ rambut kerinting kebanggaan mama...mmg dr dulu m'idamkan anak perempuan rambut curly... bila jalan ke mana2 smpi skrg pun semua org akan kata rambut dia cantik  ^____^ ~

dia blh membaca ABC dengan lancar...blh mengira 1-10 dgn betul tapiiii......sampai skrg dia masih blm mengenal huruf.....byk buku2 mengenai abjad yg kami beli...beli poster ABC...buku cerita..

afiqah sgt aktif orangnya dan dia juga mudah jemu bila buat sesuatu....setiap kali cuba ajar dia mengenal huruf x sampai 5 minit dia dah mula bosan n x nak teruskan lagi.....klu dipaksa mmg dia akan menangis dan menangis dan menangis....



~ dulu risau tgk rambut dia yg lambat nak panjang.....membolat jer sbb rambut b'gulung2.... ^____^ ~

buku mewarna usah dikata...mmg b'dozen2 kat umah ni...pensil kaler lagi ler,mama n baba beli tambah hadiah dari makcik2 n pakcik2 mmg x t'bilang byknya....tp itu lah masalahnya..bila mudah jemu mmg mengaler pun ntah apa2 jadinya...pokok yg sepatutnya warna hijau jd purple,orange..merah pun ada....

sampai satu tahap en.suami kata nak bawa dia pi jumpa doktor mata sbb takut2 klu dia rabun warna mcm mamanya kata en.suami.... aihhh...mama x rabun warna hokehhh... ^____^

tp mustahil la dia rabun warna sbb warna baju..basikal semua dia blh ckp dgn betul..x kan le rabun warna...klu baju sekolah dia kaler purple tu dia kata hijau ye lah dia rabun warna kan...ini x...bab mengaler dia mmg hentam taram ikut nada hati dia....


~ sgt2 susah klu suruh makan kecuali makanan kesukaan dia iaitu mee...x kiralah mi kuning ke...kuew tiau ke...mee maggi cintan tu ker (bukan maggi yg ada perisa tu...instant noodle yg kene masak sendiri) mihun ker...spaggetti pun mi jugak kata dia....mmg dia akan makan tambah2..tp klu bagi makan nasi...ada lah 2-3 suap masuk ke mulut..klu bagi lauk telo grg mata kobau tu..nak yg kuningnya masih cair n yg putihnya x akan disentuh lansung...dia korek yg kuning tu je lah..... ~

bab mengaler ni tidak merisaukan sgt hati ini tp bab mengenal huruf tu lah yg menjadi masalah besar,sbb bila x kenal huruf mmg x kan pandai membaca....tu yg sedih.

dah b'kira2 nak bagi dia supplement utk membantu perkembangan minda dia,setakat ni cuma bagi kismis doa Tok Guru je...itu pun selalu b'perang soh makan.biasanya setiap pagi sblm ke sekolah aku mmg akan bagi sorang 4 biji (3 biji lagi makan kemudian sbb klu bagi byk2 lagi lah dia x nak makan... ), elok je turun kete kat depan sekolah dia hulur balik kat aku "mama...simpan dulu lah nnti balik sekolah adik makan yer...." selalu mcm tu lah...

tp nak bagi supplement ni klu blh x nak yg bentuk kapsul lah sbb dia mmg x pandai nak telan lagik...ingat nak cuba cari susu sbb dia mmg kuat minum susu....



~ sgt2 hyperaktif...mmg jenis x reti diam...klu pi pasaraya mmg b'lari je lah kejenya, kdg2 bolat mata mama ni bagi signal supaya dia diam tp x der maknanya...lagi laju dia berlari... tiada istilah "serik" dalam dirinya...sesetengah anak2 bila dia main n jatuh smpi t'calar kaki or tangan mesti dia org takut nak ulang perbuatan yg sama tp tidak bagi afiqah...pada dia past is past....esok dia buat lagik! bagi sesiapa yg dah pernah jumpa afiqah tau lah betapa 'ganas'nya dia....sgt lasak! ~

sejujurnya klu blh aku mmg x nak bandingkan dia dgn kakak (damya) sbb aku faham n akur tahap pencapaian anak2 itu berbeza....klu damya mmg fast leaner,mmg itu kelebihan dia...alhamdulillah.

tp sesekali bila marahkan afiqah...seringkali t'lepas juga kata2 "cuba adik tgk kakak....kakak rajin sbb tu blh dapat no.1" bukan niat utk m'bandingkan mereka tp niatnya adalah utk memberi contoh yg baik utk dia supaya dia blh ubah sedikit sikapnya yg suka main2.....


~ mama & baba nak adik jadi anak punya masa depan yg cerah.... ~


klu ditanya "adik klu dah besar nnti nak jadi apa...?" jawapan dia selalu buat aku pening n kdg2 rasa kelakar pun yer... "adik nak jadi Ben 10,ultraman,fireman........" "ehhh..apa tu?? adik nak jadi kartun ker???" "x lah tp mmg nak jadi Ben 10!!!" x tau dari mana dia dapat idea ni sbb kat umah x penah pun tgk kartun2 mcm ni...biasanya tgk channel 613,upin dan ipin & boboiboy....

aku bukan mengharapkan ada kuasa magik n afiqah secara mendadak menjadi pelajar paling cemerlang...biarlah p'lahan2 pun x mengapa....buat masa skrg cukuplah sekadar klu dia blh mengenal huruf dan boleh membaca...x nak terlalu memaksa smpi dia jd stress n terus hilang minat nak belajar...

bila ada h/work...sgt mencabar kesabaran menunggu dia siapkan keje rumah tu....mcm2 alasan dia, kdg2 keje tu cuma sambung titik2 utk membentuk abjad ABC tp baru tulis 3 abjad dia dah mula mengeluh kesah... tangan lenguh lah,tekak haus,letih kat sekolah td...nak rehat dulu,lutut lenguh pun di jadikan alasan....aihh...mmg 1001 alasan lah...

nnti bila dia tgk kakak dah relax blh main2 dgn firas...blh tido awal,mula lah dia renyah sbb keje x siap lagi dah dtg lah ribut taufan sampai banjir2 umah dgn airmata dia.....





~ semoga kak ngah menjadi anak yg solehah ye sayang......amin3 ~

Sabda Rasulullah s.a.w :“Apabila telah mati seorang anak Adam, maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara, iaitu : Sedekah jariah, Ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan kepadanya“.

setiap kali mengajar dia buat keje rumah...aku sedaya upaya menahan kesabaran dgn ragam dia...

tp dia mmg sentiasa menguji dan menduga, kdg2 dia tau apa yg dia buat tu salah...tp dia still buat juga....

"Ya! Allah....berikan lah aku kesabaran dalam menunaikan tanggungjawab sbgi seorg ibu" (kata2 inilah yg sering aku ulang2 setiap kali berhadapan dgn ragam afiqah yg menggetarkan jiwa)

mmg bukan mudah mendidik anak2...amanah yg dikurniakan olehNya...seringkali hati ini bimbang dan risau dgn amanah yg satu ini.....bimbang andai aku x mampu melaksanakn t/jawab ini dgn baik...





~ setiap malam bila memandang wajah mulus ini...rasa bersalah sentiasa bersarang dihati & airmata pastinya x akan mudah utk b'henti mengalir...rasa sedih & hiba b'campur2.. hampir setiap hari pasti akan marah pada dia...kdg2 hati t'tanya2 "salahkah tindakan mama...???" mama marah bukan b'erti mama tak sayang, kerana sayanglah mama marah sbb mama nak adik jd anak yg baik ~


aku ada banyak baca artikel mengenai cara2 menangani anak2 yg hyperaktif n tips mendidik anak yg cemerlang....

insya'allah aku akan cuba perbaiki mana yg kurang n memperbetulkan kesilapan yg ada sblm ini...

sememangnya bukan senang utk m'ikut semua tips yg diberikan tp itu semua aku jadikan asas n panduan supaya menjadi mama yg lebih baik pada anak2....






~ kak ngah yg sentiasa ceria....sentiasa moody....nakal & comel!!! ~


t'ingat dgn satu pepatah (ke peribahasa...dah lupa lah... )

"setandan kelapa tak semestinya semua buahnya elok" (lbh kurang mcm tu lah...) tp klu x elok pun jangan lah smpi ke tahap yg terus x blh digunakan......

setiap saat mama sentiasa mendoakan yg terbaik utk semua anak2 mama......





~ mama & baba saaaaaaaaaaaaaaaaaaaayang kak ngah...mama nak kak ngah tau w'pun skrg mama selalu 'gaduh' dgn kak ngah selalu marah2 kak ngah itu semua mama buat sbb mama terlalu sayangkan kak ngah...... ~


“Wahai Amirul Mukminin! Adapun anak itu ialah buah hati kita, tulang belakang kita. Kita ini adalah bumi yang lebar tampanya berpijak, langit tempat mereka berlindung teduh dan bernaung dari kerananyalah berani kita menempuh kesukaran bagaimana sulit. Dari itu bila mereka meminta, berikan, bila mereka kecewa, senangkan hatinya agar di balasinya dengan cinta pula dan hargainya kepayahan kita.”




p/s: maaf n3 hari ini terlalu panjang n b'emosi rasanya.....sekadar b'kongsi rasa n pengalaman tiada niat yg tersembunyi...














19 cerita dari hati:

mamalieyna said... Reply To This Comment

huu~ sebak pulak bila baca..

herm..nak komen lebih eina pun baru kecik lg anaknye, masih byk kena blajar bab nak didik anak ni..apapun harap sangat2 anak2 kita boleh jadi yg terbaik bila dah dewasa nanti..pandai jaga diri, berjaya, hormat org tua dan insan yg soleh n solehah~

harap2 kak ngah akan jadi bijak pandai nanti ye..Amin.. kecik lg tu..mungkin ambil masa sket lg..Insyaallah~

cik dah faridah said... Reply To This Comment

comey rambut afiqah...

sabarla insyaallah berkat doa & usaha akak & suami pasti afiqah boleh nnt...

AnneRaini said... Reply To This Comment

sabarlah kak..setiap perkembangan anak mmg berbeza..mugnkin belum masanya lagi...mana tau dah besar sikit die mula berubah...

doakan saja moga pika jadi anak yang baik..Insyaallah.

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

salam, Lia.. akak dah baca, tapi macam hilang kata2 tataw nak komen apa, nanti smbung kat pm box la... kuatkan semangatmu dik..

~aSFaLiZa~ said... Reply To This Comment

betul kak. sbg ibu msti la kita rasa tak selesa kalau ada yg tak kena gaya. sabar ye kak. Tuhan msti bagi jalan yg terbaik buat akak dan anak2

JaJa'Z said... Reply To This Comment

emm..sebak plak baca entry akak ni..jaja tau, akak mesti menangis masa mengarang entry pjg ni kan....

insyallah, akak jgn putus2 berdoa yek..insyallah, allah akan permudahkan..mungkin masa ni dia selalu memebri ragam pada akak..mana tau, nanti2 dia akan membahagiakan akak..sabar yek...

lieyalatif said... Reply To This Comment

lieya paham perasaan lia....ibu mane tak risau kan kalo tgk perkembangan anak pertama dgn anak kedua tak sama....tapi tu laa bak org lain kate, setiap anak ade perkembangan yg berbeza...cume nasihat lieya, kalo lia risau sgt better bawak pi jumpe specialist.....at least boleh dpt kepastian yg sebenar....tapi pada lieya takde ape tu kot....maybe bile die dah 6 tahun tu baru rase 'tanggungjawab' terhadap pembelajaran dan homework tu ade kot......not to wories to much okey......insyaallah takde ape2 tu....

adarnadzmie said... Reply To This Comment

betul kata rakan2 lain...perkembangan anak2 tak sama...mungkin cara pika lain dari kakaknya...insyaallah setiap anak ada kelebihan nya....kita sbg ibubapa doakan yg baik2 saja buat mereka...insyaallah...

wahida said... Reply To This Comment

aku faham perasaan ko nok...mana ada ibu yg tak risau...
anak pakcik aku sorang ada yg hiper, mmg masa kecik dulu parent dia siap bawak jumpa ustaz mintak air penawar bg kurang sikit sikap 'nakal' dia tu...berubat lama jugak la...

lama2 sekarang budak tu dah ok dan dah masuk sekolah rendah pun...hiper dia dah kurang dan belajar pun dah bagus sekarang...

apapun, ko sabar ye nok...bykkan istighfar kalau anak buat perangai...
peringatan utk aku jugak ni...

*SiRibenMerah said... Reply To This Comment

kuatkan semangat ye.. comel sgt neh... geram tgk pic2 dia...

Cho Zila said... Reply To This Comment

teringat gak nak buat satu entry pasal anak dan perangainyer tapi tuler kadang takut orang salah pahamkan..
tapi yang pentingkan bagi akak kita sebagai ibu bapa terus memberikan dorongan dan teruskan berdoa utnuk menjadikan dia lebih baik..
takder masalah sangat rasanya tapi sebagai ibu bapa memang kita hendakkan yang terbaik untuk merekakan...

Cho Zila said... Reply To This Comment

teringat gak nak buat satu entry pasal anak dan perangainyer tapi tuler kadang takut orang salah pahamkan..
tapi yang pentingkan bagi akak kita sebagai ibu bapa terus memberikan dorongan dan teruskan berdoa utnuk menjadikan dia lebih baik..
takder masalah sangat rasanya tapi sebagai ibu bapa memang kita hendakkan yang terbaik untuk merekakan...

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

satu persatu ayu baca...
hingga deras air mata...
kak...tabah ya..
insyallah... angah akan menajdi anak yang solehah..

ainnoraini said... Reply To This Comment

kakain pun ada punya anak saudara yg tersgt aktif tapi tak pandai cakap cume tunjuk jer nak apa2 barang yg dia nak..sampai bwk jumpe dokter..alhamdulillah sekarang dah ok dah besar pun..

Lelord said... Reply To This Comment

jangan putus asa..biasa la budak2 mainnya yg lebih. aku memahami pasal najlaa pun kalau diajar kejap aje tatau la kot dia cepat bosan dengan cara aku.

yg aku perasan najlaa lebih minat belajar dengan cara audio dan visual. so dalam ipad banyak bahan belajar yg aku download. skang aku cam nak cuba bg dia coklat minda..kang aku tag ko

Papa Mifz said... Reply To This Comment

papa mifz doakan yg terbaik untuk akak sekeluarga....apo yg papa mifz tau perkembangan budak2 nih berbeza beza....nanti lamo2 ok la tuh..:)

juliaakmal said... Reply To This Comment

sabarlah lia...anak akak yang sulung pun ada masalah macam nie gak belum boleh membaca lagi waalupun dah masuk tahun 2.....berbeza sangat dengan adiknya....akak dapat rasa apa yang ada dihati lia..sebab akak pun punya anak yang begitu....segala usaha kita lakukan dan doa seoraang ibu tiada batasan...itu saja pegangan akak yg dapat meredakan apa yg akak rasa..........

Nieza said... Reply To This Comment

semoga sentiasa sabar selalu...kita doakan yang terbaik saja ya.

Sha@Mama Tina said... Reply To This Comment

siyes aku pun emo baca entry ko is. aku faham.. bila kita boleh nampak perbezaan dlm perkembangan pembelajaran anak-anak kita akan risau. apalagi dalam 1 rumah. aku ni tina sorang je tp bila spelling dia zero pun aku dah sedih.. macam aku tak pandai mengajar dia.. :(

mungkin fiqa perlukan kaedah pembelajaran yg berbeza dari damya. untuk membaca dan mengenal huruf aku rasa laptop boleh membantu..

tapi kalau bab menulis, aku pun tengah risau juga sebab masih perlu kerja keras mengajar tina menulis...

walaupun aku pun selalu tak sabar mengajar tina.. tapi kdg2 aku pun terpaksa jadi singa. so nak tak nak kene jugak buat.. siapa lagi kan..

Aku try bagi dia madu habbatussauda untuk kesihatan keseluruhan & tumpuan. tapi fiqa ko mungkin susah nak bg madu. ko leh try examo. pun untuk otak. examo ni kecik giler tablet dia. tak yah telan2..letak kat lidah & akan cair sendiri.takde rasa apa2 pun...

kismis agak susah. tina pun sama. aku bg dia.. dia suap abah dia makan pulak huhu..

pape pun.. camtulah tugas ibu.. kita buat sehabis baik.. doa ibu tu penting & mujarab.. doalah selalu.. k..