March 09, 2012

ASAM PEDAS CLAYPOT

Assalamualaikum.....

minggu ini tema blog ialah "jalan-jalan cari makan" ye kawan2.... ^____^ n3 penutup di hari jumaat...insya'allah akan bertemu lagi di hari isnin nnti....biasa le blog ni mmg jarang2 b'update klu hari minggu...

kali ni nak share tempat makan kegemaran en.suami...klu nak makan asam pedas mmg x penah le pi tempat lain, mmg inilah restoran yg dituju.lagi pun lokasinya x jauh dari umah...cuma lbh kurang 10 minit jer.

Melaka kan mmg terkenal dgn keenakkan asam pedasnya...ada byk restoran/kedai yg menjual asam pedas ni tp yg ni mmg pilihan aku n en.suami.penah juga cuba tempat lain tp x kene plak dgn citarasa kita org...dulu2 masa belum ada anak kita org selalu makan kat Asam Pedas Hajjah Mona (area Taman Laksamana jugak depan sikit jerk dari Asam Pedas Claypot ni) tp skrg dah tukar ke sini sbb menu kat sini lbh byk, selain asam pedas kat sini ada jugak nasi ayam, mee grg, nasi grg, burger/roti john, roti canai, sate & mcm2 jenis pau....

biasanya klu kami makan asam pedas anak2 mmg akan makan roti canai n firas makan pau kaya.



~ tempat ni klu malam minggu atau ada cuti2 am mmg full...tp xder lah smpi x dapat tempat duduk..cuma kene menunggu la 2-3 minit ^___^ ~


~ biasanya kita org mmg order asam pedas ikan pari...penah juga makan asam pedas ikan kembong & tenggiri.....tp kan aku rasa mcm ada perbezaan lah makan kat 2 tahun lps dgn skrg... skrg ni kuah dia lbh pekat sikit n pedasnya perghhhh.....berapi!! klu jenis x tahan pedas mmh b'peluh ler ketiak nak perabis semangkuk ni....hahahhaaaa... tp bagi yg mmg suka pedas mcm aku sesuai lah makan kat sini... ^____^ klu dulu en.suami blh hirup kuahnya...skrg da x berani... ~


~ asam pedas ni dihidang begini yer kawan2...nasi putih + telo masin + sayur kobis grg atau kdg2 kacang panjang grg atau tauge grg + sambal belacan....udah le pedas asam pedas tu tambah plak sambal belacan mmg b'asap berapi ler...huhuhuuu..selalunya aku x makan pun sambal belacan ni...boh tepi jerk.... ~

penah juga try makan kat tempat2 lain....tp yg ni juga melekat kat hati.ada sekali tu kami try makan kat satu kedai asam pedas dia letak lada hitam..sama mcm mak mertua masak tp yg kat kedai kami cuba ni pedasnya terlalu menyengat...!! x blh lps kat tekak...rasa membahang semacam.....

aku tgk org lain makan laju jer...kita org jer yg t'kebil2 nak perabis semangkuk asam pedas tu....huhuuuu...lain org lain citarasanya kan....

klu kat asam pedas claypot ni x penah lak aku t'jumpa daun kesum kat dalam kuah tu...cuma ada daun kunyit n daun limau purut..sama jugak mcm kat asam pedas Hajjah Mona tu....mungkin style org melaka masak asam pedas cenggitu kot..... ada sesepa anak jati melaka kat sini...????? ^_______^







p/s: minggu depan cuti sekolah tp kami x kemana pun...Big Boss x dak...kompom anak2 riuh ler dok complain bosan dok dgn mama & kepada kakitangan kerajaan pastinya ramai yg berpuas hati dgn keputusan PM kita.....alhamdulillah gaji naik....cola pun naik.... ( eehhehhh...org x keje pun nyibuk2 ambik tau...ahahhaaaa.. )

13 cerita dari hati:

Kakzakie said... Reply To This Comment

Orang Johor kalau asam pedas memang tak boleh tinggal Lia. Lebih kurang dgn Melaka juga...so dah duduk Melaka dan ada tempat memang sesuai sangatlah makan di situ. Warna merah dia pun kakak tahu mesti sedap...

*SiRibenMerah said... Reply To This Comment

terliur lagi.. adeshhh~

Izan Ishak said... Reply To This Comment

tgk pun dah tau asam pedasnya power kak lia. kami pun kalau makan asam yg pedas drp biasa ni boleh berasap telinga dibuatnya.

boleh cuba ni kalau bila2 jalan ke melaka...

Lelord said... Reply To This Comment

aku pun suka g asam pedas claypot ni...pari selalunya eri yg amik, aku akan amik kembung @ jenahak. kalau makan roti canai amik asam pedas tetel

AnneRaini said... Reply To This Comment

boleh try nnti kalau gi melaka..

wahida said... Reply To This Comment

dgr pedas berapi ni yg aku suka sgt ni...

aku pun sama mcm ko, kalau dah layan asam pedas berapi mcm ni, mmg sambal belacan tolak tepi dah...

ada pulak telur masin...perghhhh...mmg kena la ngan tekak aku ni...

ko dah buat aku terliur, tahu tak???????

ainnoraini said... Reply To This Comment

lama tak pegi kat sini..nnt bila balik kampung nak gi la..pekena asam pedas ni...

**liya dah ok la..tak msk kat spam lagi...

Nur Hawa Mohd Zin said... Reply To This Comment

pergh!!! gambr asam pedas akak tu...mengiurkan..hehe

mamalieyna said... Reply To This Comment

next week blk johor, sure menu ni jd pilihan, MIL masak asam pedas mmg terbaeeeeeeek..hehe~

eB ezrin said... Reply To This Comment

wo ho ho...
buat ku terpanggil utk kesaner :)

C.M.A @ CikMoonAdnan said... Reply To This Comment

wowwwww... pantang klu org sebut asam pedas nie... bleh terliur... huhu

adarnadzmie said... Reply To This Comment

alahai sodappnya asam pedas...:) leleh air liur akak tau...hehe

dieya said... Reply To This Comment

Amboi makan sedap2 je mak buyung ni tau. Dieya sula asam pedas dekat ngan hotel straits meridian. Tapi dah lama giler tak pegi. Tatau wujud lagi ke tak.