September 14, 2011

bila dah jemu.....

haaa....gini lah jadinya bila dah masuk hari raya ke 3...ke 4 dan seterusnya......tekak dah mula jemu makan ketupat,rendang,lemang,lodeh dan segala mcm lauk pauk hari raya....masa mula2 mmg syok.....ye lah x meriah n x bermakna lah hari raya klu x der lauk pauk raya kan....

tp bila dah b'hari2 di sajikan dgn juadah yg sama....perut mula b'gelora nak makan lauk bening (ni bahasa jawa lah...melayunya masak air/tumis air)....masa tu dok t'bayang2 alangkan syoknya klu dapat makan pucuk manis masak air+sambal belacan+ikan masin...perghhhhhh....mmg mantop!!!! huuuuu............

tu yg balik je umah masa raya ke-3 aritu, en.suami request masak yg simple2....


~ simple giler kan.....kentang grg+bwg besar+ikan bilis+cili api (berasap pedasnya baru syok nak makan....heheheee...) telo dadar & ikan tenggiri jeruk.....huhhhhh...mkn mmg x angkat kepala dah....kikikiiiii....en.suami pun tambah2 makannya..... ~

~ yg ni pulak...bayam masak air+carrot+bunga kobis,aku x tumis sayur ni...masuk bwg merah/putih yg di mayang+ikan bilis...letak air.bila mendidih ltk lah garam pastu masukkan sayur2 padam api...siap!! ringkas kan.....pastu grg ikan,buat sambal belacan n ulam daun selom......fuhhhhhhh!!!! mabelessssssssssssss....!!!! ~

~ yg ni lagi ringkas.....nasi grg kampung..dulu aku x pandai makan nasi grg kg ada kangkung...rasa mcm pelik....1st time makan nasi grg mcm ni masa kat melaka dulu...aku ingat itu stail org melaka masak nasi grg kampung, rupanya kat mana2 pun mmg gitu...huhuuuu.. ~





p.s: hujung minggu ni MIL nak dtg......dah b'kira2 nak pi cari ikan pari nak suruh MIL masak asam pedas....mak mertua aku punya asam pedas mmg terbaekkkk....!!! dah b'kali2 nuntut ilmu tp x lulus lagik...huuuuu.....



6 cerita dari hati:

mamalieyna said... Reply To This Comment

tulah kan..makanan raya ni tokleh makan hari2..sure jemu jugak kan..hee~

samalah eina pun nuntut masak asam pedas smpai skrg tak lulus2..MIL nye asam pedas terbaeeek~ hee~

halila Ibrahim said... Reply To This Comment

tu la... saya pun kena ada sambal belacan baru selera nak makan ...

Mamaleesya said... Reply To This Comment

mamamya: Bufday kalau takde kek macam tak lengkap je kan. Mama pun suke sangat nak buat bufday pawtay sebab nak bagi diye hepi dengan kiddos. Tambahan pula tahun lepas bufday diye jatuh time bulan ramadhan.

Owh happy bufday in advance to your child. Mesti tengah tercari-cari tema untuk bufday tu yea.

Silakan share dear, apa-apa pun bole share dari belog ni :)


Wahhh sedapnyeee makanan tuu. Terliur kejap

AnneRaini said... Reply To This Comment

Betulla kak masuk hari ketiga mmg telur goreng dgn kicap lagi sedap drpd rendang..hahhaa

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

kalau kak nak tau, malam raya ayu dah masak nasi putih.. hahahha

perut jawa mmg kan>>

kak..
tadi ayu baca 3 entry sekali gus..
sibuk dan demam mmg buatkan ayu kurang BW

ayu mendoakan persahabatan kak dengan kak lelord dan kak watie kekal selamanya....

dan...
esok agak2 free tak??
kecurlah lihat soto. hehehhe

Fatin Mraz said... Reply To This Comment

hi..salam ziarah.. im the 333 polower..=}