September 21, 2011

SOTO & BERGEDIL AYAM


resepi lagikkkkkk.....amboi2, syndrom 'kongsi resepi' sedang melanda kah???? winkkk!!!!

x der lah ini sbnrnya nak menunaikan janji pada ayu....masa dia dtg umah aritu b'ia2 dia minta aku share resepi bergedil ni kat blog...w'pun aku sogan..tp aku gagahkan juga lah demi ayu kan....

sejujurnya mmg ramai yg bertanya ttg resepi b'gedil ni (bukan memuji diri sendiri yerk...) masa aku buat mini open house aritu ramai akak2 yg dah ambil resepi ni....siap simpan dlm hp sbb malas nak tulis kat kertas takut hilang katanya....aku pun mmg x kisah n sgt b'besar hati bila dpt share resepi dgn kawan2.... org kata x baik 'lokek/kedekut ilmu'...

dulu2 aku pun x terror (skrg pun bukan terror sgt pun...tp lbh baik lah b'banding dulu) buat b'gedil ni....bila buat je x brp nak menjadi sbb b'gedil akan hancur b'derai (sama laju mcm airmata aku jugak masa tu....) bila di goreng sbb dulu aku rebus kentangnya..pastu bahan2 lain cuma aku letak serbuk kari.bwg goreng.daun sup n garam....

tp masa aku dok kat melaka,aku dpat resepi dr kakak ipar makcik aku (masa tu aku dok sebelah umah dia) dia mmg sgt2 pandai memasak....semua masakan dia sedap2 belaka....bila dia hantar soto...mmg x cukup makan sebiji b'gedil...tp x kan lah nak minta kan...buek malu jo!! tp minta resepi aku x malu...sbb nak makan punya pasal kan....aku klu buat soto x der b'gedil mmg x cukup umphhhh......rasa mcm x complete jer......


BERGEDIL AYAM

sumber : mamamya

1kg kentang

2 keping dada ayam

1 camb ketumbar

1 camb jintan

2 camb serbuk kari daging

1/2 cawan bawang goreng

1/2 cawan daun sup & bawang

2 camb tepung gandum

1 biji telur

garam,gula n serbuk perasa

caranya:

  1. kentang di potong kecil2, x kiralah bentuk apa2 pun janji blh masak bila di goreng & pastikan kulitnya dah dibuang yer....
  2. dada ayam pun potong kecil2 & direbus (airnya rebusan jgn dibuang,blh campur dlm kuah soto).
  3. kentang (yg dah grg) & dada ayam (yg dah rebus) tumbuk sampai lumat...seeloknya ditumbuk masa tgh panas.
  4. sangan (grg tanpa minyak) ketumbar/jintan & kisar halus.
  5. campurkan jintan.ketumbar.bawang grg.daun sup.garam,gula,serbuk perasa (sapa yg suka blh letak..klu x letak pun x per) & tepung dalam bekas b'isi kentang n ayam td n gaul sampai sebati n bentukkan bulat2...saiz ikut citarasa masing...klu nak yg molek biarlah sederhana besarnya...jgn lah besar sgt.
  6. pecahkan telur n kocak2 kan sedikit,celup b'gedil yg telah dibulat2kan td n grg, pastikan guna api yg perlahan (jgn kuat sgt nnti rentung!!).bila dah b'tukar warna golden brown tu..blh la angkat n hidang.

~ bergedil ni dijamin x b'derai bila di grg n rasanya lbh padat....yg buat aku lbh suka sbb daging ayam yg diguna dlm b'gedil ni dah dimasak dulu....jd grg b'gedil tu x perlu lama...agak2 dah kekuningan dah blh angkat...~

selamat mencuba!!!!


p.s: soto ni juadah yg WAJIB aku buat bila raya.....



6 cerita dari hati:

mamaarifakeemaisy said... Reply To This Comment

time kaseeeeh..nnti leh try..sbb eina bab bagedil ni tak pas2 lagi..nama je soto tp tak pernh ada bagedil..huu~

Kakzakie Purvit said... Reply To This Comment

Kalau makan soto dgn bergedil memang mantop rasanya Lia... Bilalah kakak dapat rasa airtangan Lia agaknya ye...:)

Rina Rahamat said... Reply To This Comment

sy pon suka masak soto..

masalahnya begedil sy mudah berderai..agaknya kena letak tepung ya..lg satu sy lebih suka bergedil daging

AnneRaini said... Reply To This Comment

boleh cuba resepi begedil kak lia pulak lepas ni...

Unknown said... Reply To This Comment

terharunya.
k.lieya thanks ya.
walau ini entry auto post ayu tahu,
kak mmg ikhlas nak syer pada kami

terima kasih sekali lagi, sayang kak ketat2

Lelord said... Reply To This Comment

lengkali aku nk cuba la...

selalunya aku rebus kentang lenyek pastu campur rempah soto sket, daun sup, daging/ayam...bolat2 golek tepung pastu telur