September 28, 2011

AYAM GORENG PANDAN

Assalamualaikum....

huuuuu.....pagi2 dah tayang ayam goreng ^________^ sajer nak bagi korang t'liur tgk..ngeeee.....sesapa yg b'kerja tu klu rasa mcm nak makan blh la pi cari kat kefe masa lunch nnti...klu x b'kerja mcm aku ni......meh le jengah kat esbok ada ke idak bahan2 nak buat ayam grg pandan....senang je ni...

masa aku meronda ke blog wahida aritu (aku dah x ingat lah bila....tp x la lama sgt...iskhhh3! byk makan semut ke apa nih...tu yg asyik lupa je tuh...) dia ada tayang ‘ayam goreng pandan’ ni...masa tu aku mmg t’liur sungguh lah (sampai hati ko tau wahida...!!) dek kerana t’liur tu lah aku gigih m’google mencari resepinya....nak beli kat sini aku x penah jumpa plak org jual ayam goreng pandan ni.. (mmg nak suruh aku buat sendiri le tu...)

mcm2 versi aku jumpa....ada yg letak gula...ada yg letak madu..ada yg perap dgn air daun pandan yg diblender n mcm2 lah....tp yg ni aku buat ikut resepi yg paling mudah rasanya....dan rasanya pun x mengecewakan lbh kurang mcm ayam grg berempah juga lah...bezanya ayam ni dibalut dgn daun pandan...so,masa di grg tu baunya mmg buat perut m’nyanyi lagu ‘hiphop’!!! pada aku ayam ni sedap klu di makan dgn nasi lemak or nasi putih....klu ratah gitu je pun soooodapp!!! Anak2 aku makan gitu je....x mau mkan dgn nasi pun....

ada sesepa yg rajin nak buat???? Jom tgk resepi......aku pilih yg ni sbb rasanya ini yg paling mudah....huuuu....cari yg senang sajorrr....

AYAM GORENG PANDAN

SUMBER : NZ resepi World

Bahan-bahan'


1/2 ekor ayam
2 inci halia
3 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
21/2 sudu kecil serbuk kunyit
11/2 sudu kecil serbuk ketumbar
1/2 sudu kecil serbuk jintan putih
1/2 sudu kecil serbuk jintan manis
ketumbar*
jintan putih*
garam*
madu**
daun pandan



Cara



  • Cuci ayam bersih-bersih

  • Blend halia, bawang putih dan bawang merah

  • Campurkan semua serbuk2 , ketumbar dan jintan putih.

  • Balut ayam yang telah diperap dengan daun pandan

  • Goreng sampai coklat keemasan..


  • ~ yang ni sebelum di goreng....aku lilit je daun pandan tu sesuka hati aku...ngeee....janji dia b'balut dgn pandan... ~

    ~ yg ni selepas di keluarkan dari kuali yerk.....fuhhhh....mabelesss...makan panas2 dgn nasi putih jer pun soodapppp.....klu di'kawin' kan dgn nasi lemak lagi ngam nih...len kali nak buat lagi dgn nasi lemak plak...kita ternak lemak byk2 ea...huhuuuuu... ~


    p.s: semalam hati mcm celaru sikit...tu yg layan lagu jerk....sesekali layan jiwang karat...ngeh..ngeh....arini dah ok sikit la......adat resam dalam hidup x penah sunyi dr segala macam dugaan.....


    "Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar ditengah lautan yg telah banyak kapal karam didalamnya......andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini." AMIN.


    13 cerita dari hati:

    lieyalatif said... Reply To This Comment

    fuh...konpem wangi semerbak kan lia....lieya nak buat gak le....tapi takleh buat kat putrajaya laa lia sebab daun pandan kat sini kalo kat pasar mahal gile hahaahaha....4 keping dah lapan posen...mati aku....so kene import daun pandan dari johor ...kene tgu lik kg le lieya sebat serumpun....ari tu ade amik nak tanam belakang umah sini, mati plak...tak sesuai tanahnye kootttt.....stress mak....

    Hanis Azla said... Reply To This Comment

    alamak.. tgk gambar pun dah nampak sedap benar.. nnt klu rajin (mmg sah pemalas.. he..he..) boleh cuba resepi ni..

    Kakzakie said... Reply To This Comment

    Mas menggoreng mesti semerbak satu rumah. Anak dara 2 org itulah mesti yg merasmikan masakan Lia kan...

    mamalieyna said... Reply To This Comment

    uuik ingt salah masuk umah tadi..hee..cute je umah baru..^_^


    aduuh banyaknye resepi..maceh kongsi2..ada time leh cuba..

    adarnadzmie said... Reply To This Comment

    ayam pandan yg mengancam kalbu akak... sedappp...mesti ayam tu wangikannn???...hehe

    ieja amieja said... Reply To This Comment

    ari ni jgk nak cuba..kebetulan dah kuarkan ayam dr esbok..brg2 lain pun ada...time kasih yer..

    Mamamya said... Reply To This Comment

    lieya...

    mmg harum lia...rasanya pun sgt2 sedap... :) weekend nak buat lagi..huu... mak aihhh! mahal beno pandan kat sana yerk...kat sini kira ok jugak lah serumpun tu baru RM1...kat umah ni lia ada tanam jugak tp yg jenis daun kecit cinonet..x lps nak bungkus ayam tu..kene beli gak daun pandannya....

    Mamamya said... Reply To This Comment

    kak hanis..

    senang je ni kak..minta tlg han bungkus2 ayam ni mesti dia suka... :)

    Mamamya said... Reply To This Comment

    kak zakie...

    mmg wangi sungguh...perut pn terus lapar heheee... anak2 dara ni klu lia masak apa pun mmg dia org la yg akan rasmikan dulu..."pengkritik" tegar.... :D

    Mamamya said... Reply To This Comment

    iena...

    heheheee....sje je iena..boring2 mlm td godek2 tukar langsir...huuu...

    senang buatnya ni iena...makan dgn nasi lemak or nasi ayam pun best... :D

    Mamamya said... Reply To This Comment

    adarnadzmie....

    sahih wangi kak....mmg harummm :)

    Mamamya said... Reply To This Comment

    ieja...

    cuba lah...mmg x mengecewakan... :)

    Lelord said... Reply To This Comment

    wahh menarik ni is...aku nk cuba gak arr