September 30, 2011

HUKUM MENYAMBUT HARI LAHIR DGN KEK SERTA LILIN

x lama lagi b'day damya...hari2 dok asyik ckp ulang2 nak sambut b'day dgn kawan2 kat sekolah...nak beli kek coklat yg ada ceri (tahun lps pun camtu jugak...tp bila mama belikan buah ceri tu dia x makan pun.... )

bila sebut ttg majlis hari lahir ni aku byk kali dgr org kata x elok buat majlis mcm ni lbh2 lagi klu ada tiup2 lilin....lbh elok klu buat doa selamat...tp dah namanya pun anak2, bila tgk kawan2 buat dia pun merengek sama nak buat mcm org lain....klu mama ni mmg x penah le nak celebrate tiup2 lilin bagai....biasanya pi makan2 yg biasa ajer....

kebetulan masa singgah ke blog mamaleesya....terjumpa plak n3 INI, alhamdulillah t'ungkai juga segala persoalan.....

aku copy jer ni dari utusan malaysia online

Sambut hari lahir: Ganti lagu dengan doa

SOALAN:

APAKAH hukum sambutan hari lahir dengan menyediakan kek serta lilin dan diiringi laguhappy birthday to you. Ada yang mengatakan kek yang diletakkan lilin itu sebagai simbolik orang kafir memecahbelahkan Islam ketika zaman dahulu.

Bagaimana pula sambutan yang dibenarkan oleh Islam?

JAWAPAN:

Kita sering diingatkan supaya tidak menyerupai sesuatu kaum, seperti mana hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia dikira dari kaum tersebut". (riwayat Abu Daud, no: 4031, Ibn Hibban, no: 437, Al-Haithamiy, Majma' al-Zawaid, jld: 10, hlm: 274).

Maksudnya kita ditegah supaya tidak menyerupai mana-mana kaum yang jelas ingkar kepada Allah SWT.

Kalau dilihat sepintas acara sambutan hari jadi tidaklah menggambarkan apa-apa. Namun banyak yang diceritakan bahawa memotong kek dengan meniup lilin adalah sambutan golongan bangsa yahudi atas kemenangan mereka ke atas umat Islam.

Apa yang dikhabarkan ialah kek itu umpama dunia Islam dan lilin itu cahaya Islam. Lalu ditiup lilin menandakan mematikan cahaya Islam dan memotong kek maksudnya membahagi-bahagikan taklukan yahudi atas negara-negara Islam.

Saya kira semacam ada dongengnya. Alasan saya, cahaya lilin tiada kena mengena dengan cahaya Islam, cahaya Islam adalah Nur yang tidak boleh dipadam oleh sesiapa pun, kerana ia bukan cahaya hakiki (cahaya sebenar seperti cahaya lampu) tetapi cahaya maknawi (yang diumpamakan tetapi tidak sama).

Umat yang beragama Islam tahu bahawa bangsa Yahudi tidak pernah rasa tenang dan reda atas orang Islam, kerena mereka benar-benar inginkan umat Islam terpedaya atas segala ajakan mereka dalam segenap kehidupan manusia. Ini termasuklah mempengaruhi umat Islam supaya meniru mereka.

Allah SWT yang mengutus Rasul-Nya Muhammad saw telah berfirman yang bermaksud:Orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu. (al-Baqarah: 120)

Allah SWT memaklumkan dan memberi peringatan agar umat Islam berhati-hati atas segala tindak tanduk kaum Yahudi yang sentiasa merancang jahat atas kemusnahan agama Islam. Adapun cahaya Islam tiada kaitannya dengan cahaya lilin, kalau dipadamkan cahaya lilin dengan meniup tidak bermaksud terpadam cahaya Islam.

Allah berjanji akan menjaga cahaya Islam, biarpun golongan yang memusuhi Islam cuba memadamnya, firman Allah SWT yang bermaksud: Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang kafir tidak suka (akan yang demikian). (al-Saf: 8)

Cahaya Allah dalam ayat ini bermakna Islam yang sedang berkembang dan akan terus berkembang biarpun ada usaha untuk memadamnya (menghentikan).

Menerusi kedua-dua ayat yang di atas dapat disimpulkan bahawa meniup lilin dan memotong kek tidak seperti yang dimomok-momokkan oleh segelintir penulis.

Mungkin cara berfikir sesetengah dari kita yang tidak analis sesuatu cerita dari sudut latar belakangnya, lalu mudah menerima perkhabaran yang belum tentu kesahannya. Apa-apa pun setiap amalan kita bergantung kepada niat.

Budaya potong kek diterima dan diislamisasi dengan tujahan nilai-nilai Islam. Justeru, bagi mereka yang ingin menyambut hari jadi setelah dia memotong kek adalah lebih baik kalau disertai dengan bacaan doa selamat.

Adapun nyanyian iringan happy birthday to you ditukar kepada "Allah selamatkan kamu". Seperkara yang perlu diingat ialah tiada acara melalaikan.

Oleh yang demikian, iringan doa adalah lebih utama kerana majlis itu disambut dengan kegembiraan dengan peningkatan usia yang dikekalkan kesihatan dan keafiatan.

Walaupun demikian, tokoh dan sarjana Islam, Prof. Dr. Yusof al-Qaradawi, menganggap bahawa menyambut hari lahir adalah suatu yang kurang tepat kerana kenapa harus disambut usia yang kian meningkat tua.

Sambutan yang dibenarkan oleh Islam adalah, dengan mengadakan majlis kesyukuran, dengan mengajak orang makan dan lain-lain amalan kebajikan yang lain, dan tiada aktiviti-aktiviti maksiat dalamnya.


"Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum.Jalanilah kehidupanmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis."



8 cerita dari hati:

adarnadzmie said... Reply To This Comment

terima kasih atas info ni... semoga kita sbgai umat islam dapt menilai yang mana baik dan x baik....

apakata beli jer kek tu tak payah kita psg lilin dan acara tiup meniup... potong kek dan mkn beramai-ramai sbg kenduri...
selalu akak potong kek kat umah ja ngan keluarga kami...

AnneRaini said... Reply To This Comment

good info kak...

chinta... said... Reply To This Comment

xhanks kak..info yang berguna ni..

Hanis Azla said... Reply To This Comment

info yang menarik dan penjelasan yg cukup lengkap.. terima kasih kerana berkongsi di sini..

Lelord said... Reply To This Comment

hehehhehe aku dh plan dan nak wat besday najlaa

mamalieyna said... Reply To This Comment

thanks for the info..sama2 ambil panduan..

kalau nak senang, beli kek jamu org makan je kan..^_^..suka bab jamu org mkn ni..hee~

Mamaleesya said... Reply To This Comment

kesian kan kat budak-budak, mesti diye sedih mak diye tak buatkan bufday diye. Kekawan lain buat. Camtu la bebudak sukakan keseronokan. Tapi niat kita baik apa salahnya kan

ct rahani said... Reply To This Comment

gud info.. tq 4 sharing..

* salam kenal.. sy follow yer..