September 19, 2011

MEE REBUS


dah lama x share apa2 resepi kat blog ni kan....maklum lah blog ni bukan blog 'blogger masakan' tp sajer aku letakkan beberapa resepi kat sini utk rujukan diri sendiri n atas permintaan kawan2 @ sdra mara.....

kali ni aku nak share resepi mee rebus...sbnrnya aku penah buat 2 kali mee rebus tp b'lainan resepi....yg 1st time aku buat masa bulan puasa kelmarin, aku ikut resepi mee rebus Hj.Wahid yg mmg t'kenal di sekitar Johor nih...selalu aku klu nak makan mee rebus Hj.Wahid aku makan kat Smart,Pandan....klu nak mkn mee rebus gear box pulak aku p terjah Restoran ZZ kat Jalan Mohamadiah (blkg Hsptl Sultanah Aminah) kat situ mee rebus dia mmg mantopssss.....x cukup weh makan sepinggan.....

yang aku nak share kat sini pulak mee rebus kak yatie.....w'pun sbnrnya aku jumpa resepi ni kat blog kak ita (blog masakan yg WAJIB aku buka setiap hari), klu masuk blog kak ita rasa mcm nak masak je semua menu yg dia tayang kat situ.....mmg terpana mata ni tgk gmbr2 masakan kat blog kak ita....klu x caya try lah korang pi terjah....mmg akan terus melekat kat hati..... (eeehhhh....lebih2 lak promote nih....huhuuuu )

resepi kak yatie ni agak berbeza dgn resepi yg penah aku cuba sbb guna santan....jd rasanya lbh lemak b'krim gitu....mmg sedap!!

ok lah jom tgk resepi yer.....sesuai utk menjamu sahabat handai yg dtg ke rumah sempena hari raya ni.....mee rebus ni aku buat masa menjamu watie dtg tempohari....


MEE REBUS

sumber : kak yatie & kak azlita

Bahan-bahan
1 kg mee kuning - di celur dan di toskan
2 cwn taugeh - di celur dan di toskan
4 biji keledek - direbus dan di kisar halus (keledek tak de ita ganti kentang)
4 biji telur - direbus dan di belah 2
4 kpg tauhu - di goreng dan di hiris nipis
lada merah da lada hijau - hiris
bawang goreng
limau kasturi - di belah 2
daun sup dan daun bawang - di hiris

Bahan Kuah
500 gm daging - di hiris nipis dan di rebus hingga empuk (ita tak rebus sebab guna batang pinang)
4 biji keledek - yg telah di rebus dan dikisar tadi
15 btng cili kering - dikisar
10 biji bawang merah - dikisar
5 ulas bawang putih - dikisar
3 batang serai - dikisar
1 inci lengkuas - dikisar
3 sb udang kering - dikisar
2 sb serbuk kari daging
1 cwn air atau secukupnya untuk blend bhn2.
1 kiub ikan bilis - ita tambah
1 kiub daging - ita tambah
2 cwn santan pekat
2 kpng asam keping
1 buku gula melaka - ita tambah
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menumis.

Penyediaan Awal
Hiris daging nipis2 dan rebus hingga lembut.
Kupas keledek, potong kecil dan rebus hingga lembut, lenyek keledek semasa panas hingga halus. Ketepikan.
Sementara itu rebus telur....dah siap, kupas kulit telur dan biarkan ketepi.

Penyediaan Kuah
Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 kisar hingga wangi, masukkan daging rebus bersama air rebusan daging.
Bila mendidih, masukkan keledek lenyek tadi, kacau hingga rata.
Tambah sedikit air jika perlu.
Perasakan dengan garam dan gula (selalunya kuah mee rebus mmg ada rasa sedikit manis) dan biar mendidih.
Masukkan santan dan asam keping, masak hingga pekat.
Rasa dan jika ok, boleh dimatikan api.

Penghidangan
Masukkan sedikit mee dalam mangkuk, susun tauhu dan telur rebus, cedok kuah bersama2 isinya dan tuang atas mee, hias dengan taugeh, taburan daun bawang/daun sup, bawang goreng, hirisan cili hijau dan belahan limau kasturi.






p.s: anak2 mmg suka makan mee...x kiralah mee kuning.mihun @ kuew tiau.....mamanya pun sama.... ^_______^ kat dlm kabinet dapur ada stok mee lidi berangan nak buat mee kari tp x sempat2 nak buat...... (eleeeehhhhh.....sbnrnya x rajin....hihihiiii )



4 cerita dari hati:

E-na Zarina said... Reply To This Comment

sedapnya mee rebus...selamat hari raya dari E-na Lovely Kitchen

ieja amieja said... Reply To This Comment

nmpak mmg marvelous mee rebus tuh..nnt nak cubalah..ingatkan ahad ni nak wat mee kari jee..hurmm tgk lah nnt..

Kakzakie Purvit said... Reply To This Comment

Samalah rumah kakak Lia kami suka makan mee tak kira diolah macam mana mesti habis...

Kalau di Angsana mee rebus Wahid tu sampai beratur nak beli....:)

AnneRaini said... Reply To This Comment

knpa sy rasa kak lia dah bertindak kejam harini????sy lapar tau..huhuhu