February 21, 2012

bercanda di tepian pantai.....

Assalamualaikum.......

alhamdulillah arini dapat bersiaran spt biasa......

semalam aku ada citer ttg ubi rebus yg aku grg utk sarapan tu kan....haaaa...itu sbnrnya lebih aku bawa bekal ke pantai 1Malaysia ari ahad lps. masa bawa anak2 pi main layang2 kat sana....

selalunya klu pi sana jarang kami bawa makanan sbb mmg byk pilihan gerai.mcm2 ada..kopok lekor,pisang grg,jagung bakar,mee goreng,bakso n macam2 lah....tp dah namanya pun makanan yg dibeli kdg2 x menepati citarasa/tekak kita kan....t'lbh masin lah...kurang gula lah.... jd,nak yg sedap n sinonim dgn selera sndiri kene lah bawa bekal.... ^____^

aku mmg dah lama t'ingin nak makan ubi rebus ni...tp tiap kali pi Pasar Besar Melaka tu en.suami kata ubinya dah masuk angin, bak kata lieya klu kat kg mmg best sbb blh cabut jerk kat belakang umah klu beli pun blh beli kat kebun.jd mmg dijamin fresh n white... (ehehehhhh...mcm nama ubat gigi la pulok...huuu ) ye lah klu yg masuk angin tu kalernya birat semacam....

alhamdulillah minggu ni mmg rezeki kami..en.suami kata pakcik tu baru cabut ptg smlm w'pun aku ada yg sebatang tu aku tgk mmg mcm dah masuk angin juga...mujurlah x byk sgt....beli 3 btg je da 2kg = RM4... cukuplah utk kami anak beranak makan...b'baki smpi smlm blh buat serapan pagi.. :)


~ best betul dapat makan ubi rebus panas2 cicah sambal tumis ikan bilis....yg sebelah sambal tu gula utk anak2...bukan mau dia org makan sambal tuh....lagi sedap klu gula+kelapa tp anak2 plak x suka kelapa....ubinya sgt lembut ok...mmg mabelesssss!!! puas makan.... ~


~ kami smpi lbh kurang pukul 4.45ptg...masa tu org x ramai lagik,meja pun byk kosong....cepat2 kami ambik parking yg strategik... ^___^ anak2 dara ni x sabo2 nak main layang2..sampai je terus nak main..x sempat nak tarik nafas pun....sabo je lah, angin dah le kuat....t'kejar2 baba nak melayan 2 org anak dara tu..kejap lari kat pika..kejap lari kat damya...heheeee...mama mmg x dapatlah nak membantu sbb klu tinggal meja tu mmg alamatnya org lain akan ambik..... ~


~ layang2 kakak yg pertama dapat dinaikkan....suka dia!! sbnrnya klu ikutkan pika punya dulu yg baba cuba naikkan tp ntah kenapa asyik lah menjunam ke bumi... ~


~ at last...dapat juga layang2 pika n damya terbang seiringan jalan...heheheee....yg kaler pink tu pika punya tp gmbo spongebon....pattnya kaler kuning..ntah knp jd pink plak... x lama lps tu layang2 kakak tersangkuk kat pokok yg kat depan ni...jadilah "layang2 terputus talinya" mcm tajuk lagu alleycat tu...hihihiiii & layang2 pika pun t'koyak hujungnya sbb asyik jatuh jer.... ~


~ bila layang2 dah rosak baru lah sibuk nak makan...maka buka lah segala bekalan yg ada....siap bawa ikan pekasam lagik...jauh import dr alor staq tu....heheee ada honey star n cocoa crunch kononnya utk piyas makan..tp dia lbh byk makan ubi... ~


~ pembasah tekak...cendol pulut..tp rasanya x mantap sgtlah sbb x rasa lemak santan tu...blah lah utk hilangkan haus... ~


~ damya with her kite ^_____^ ~

seronok n happy bila tgk anak2 ketawa riang....ye lah dah seminggu 'terkurung' kat umah sepanjang baba x der kat umah...bila dapat beriadah mcm ni mmg puas hati lah....sepanjang perjalanan balik anak2 dah minta utk dtg ke sini lagi minggu depan...tp rasanya x dapat nak pegi sbb nak pi belanja dapur n ada undangan majlis perkahwinan....







p/s: baru masuk 3 bulan dok kat sini tp aku rasa mcm dah 3 tahun x balik kampung.......



13 cerita dari hati:

AnneRaini said... Reply To This Comment

seronoknye budak2 ni main layang2 ye..

sykan kak lia, dari kecik tak pernah lepas terbangkan layang2...so sy mmg jrg main layang2 sbb tau mesti tak terbang punye..hahaha

juliaakmal said... Reply To This Comment

bestnye jalan2 bersama family........

rasp said... Reply To This Comment

bestnya makan ubi cicah sambal tu sis...
mmg layan lah nak nak dpt makan kat tempat yg strategik dgn angin2 sepoi bahasa gitu...
perrrggghhhh terbaeeekkk lah!

Izan Ishak said... Reply To This Comment

syoknya tgk anak2 akak main layang2...

ubi rebus tu sangatlah menggoda kak... lagi2 cicah ngan sambal tumis. izan pun dah lama tak beli ubi.

lieyalatif said... Reply To This Comment

ni kalo mia mija tgk ni lia sure meroyan...dieorg dah lame nak ajak main layang2 tapi kiteorg tak layan sbb ye laa kat putrajaya ni mane laa ade tempat, lagi pun apaknye mengah nak lari2 naik kan layang2 dah hahahhah...tak mcm baba mya, pika n piyas..askar le katekan....stamina mantop lagi nak naik kan 2 layang2 heheheeheheheheh....

mmg betul2 nampak empuk dan lembut ubi tu lia...teliur menjejes2 air liur ni tau......mmg sedap cecah ngan sambal tumis atau ikan m asin kan......tapi cecah gula pun syok wooo he he he.....

tinggi gak naiknye layang2 tuh...sonok tgk....

ape2 pun mmg syok aktivit lepak2 gini kan lia...santai2 amik angin laut sambil mkn2...syok woooo!

ijayuji said... Reply To This Comment

Salam kak, uuuuwaaaaaaaaaa... mmg kita betul2 nangesssss tgk ubi rebus tu!!!!! sedapppppppppp!!!! sukanyer mkn ubi rebus cicah dgn sambal tak pun ngan ikan kering, mak kita dulu2 kalau ikan kering biasa guna ikan kering kapak tuuu, sedapnyer! sini takde ubi!!!

mamalieyna said... Reply To This Comment

aktiviti yg sgt2 best... santai2 tepi pantai, smbl minum2 makan2...n tengok anak2 riang gumbira bermain2.. ^_^

best3x..

yg pntg anak2 happy kan..^_^

::NureeN:: said... Reply To This Comment

xtvt sihaat.. lama x main kite.. ellesya klau ckp pasal kite suka crita yg dia main kite kat umah blogger eb :P

Mamaleesya said... Reply To This Comment

uiii termengidam tengok gambar ubi rebus tu...mouth watering

Kakzakie said... Reply To This Comment

Boleh tahan juga hero pun makan ubi ye Lia... nasib baik perut dia tahan... Kakak yg dua mestilah tak lepas peluang berkejaran tepi pantai. Nampak macam panas ye Lia... tapi tepi pantai berangin itu yg tak rasa bahangnya...

adarnadzmie said... Reply To This Comment

syoknya main layang2..lama x main layang2 ngan anak tepi pantai...sambil2 tu dapat mkn ubi rebus tepi pantai bestkan...:)

sue zainun said... Reply To This Comment

waduh2..nikmatnya menikmati ubi kelapa tu..sue suka cicah ngan kelapa..yummmyy ssangat..

akiratoriza said... Reply To This Comment

sonok main layang-layang dgn angin kuatkan... ubi rebus tu pun nampak sedap betui lah kak.. perut lapaq nih..