February 22, 2012

YONG TAUFU "GELOMBANG BIRU"

Assalamualaikum......

sapa suka makan Yong Taufu....??? aku mmg suka giler makan Yong Taufu....smpai kene tegur dgn en.suami "asyik2 Yong Taufu.... " x tahulah kenapa mmg peberet lah....makan hari2 pun x per.. ^____^

masa dok Johor dulu klu lepak2 makan kat tepi Dataran Johor Bahru (sebelah Hospital Sultanah Aminah) ada byk gerai jual steambot (betul ke ejaan ni ke mcm ni "steamboat" heheheee..) steamboat ni lbh kurang juga mcm yong taufu...bahan2nya sama jer....cuma xder sup.kene makan dgn kuah kacang. udah le en.suami mmg 'pantang' makan kacang....mmg x penah le dia bawa aku makan kat sana..klu nak makan kene pi dgn adik2....

klu masa kat Kuala Kubu Bharu pulak..makan dgn kuah hitam mcm petis tu...aihh..mmg x kene dengan selera..aku ttp suka makan dgn kuah sup n sambal merah....lain org lain citarasa kan....t'pulang lah pada masing2...

pindah ke Melaka aritu mmg Restoran Gelombang Biru ni lah yg aku terjah dulu...mmg rindu sgt nak makan yong taufu kat sini....dulu kami selalu pi makan kat Pantai Puteri & yg ni adalah cawangannya...memandangkan lokasinya lbh dekat dgn umah (10 minit jer) aku pilih yg kat sini...lokasinya adalah di dalam kawasan Pulau Gadong....2-3 minit je dari lebuhraya AMJ tu...

Restoran ni ada 2 tingkat...tingkat atas ada air-cond & lbh selesa lah....tp aku jarang naik atas kecuali kat bawah mmg dah xder tempat.....malas lah nak naik turun dgn anak2, pilihannya sgt byk yer..smpi rambang mata tp aku xder ambik gmbo...sogan lah pulak nak ambik sbb org mmg sentiasa penuh t'utamanya klu cuti sekolah,hujung minggu & cuti am...silap2 kene berdiri nak tunggu tempat duduk...

masa adik aku dtg aritu  (cuti CNY) aku belanja dia org makan2 kat sini.....ada lah ambik gmbr beberapa keping....


~ firas sibuk main mangkuk kosong...lama giler tunggu turn masa ni..siap ada satu meja tu tersalah ambik org punya..yg bestnya dia buat x tahu je masa pekerja restoran ni tanya...mcm2!! ~


~ fiqa yg x reti dok diam...biasalah anak2 ni kan...bila lambat sikit mula lah bosan, jd nak hiburkan hati dia tawaf pusing keliling meja main lari2..... ~


~ nuha yg dah x lama lagi akan jadi 'kak long" nuha....x sabar nak tunggu anak sdra baru... ^____^ ~


~ akhirnya makanan pun smpi...kat sini korang blh pilih samada nak tambah kangkung shj atau kuew tiau ataupun mihun....harga utk satu mangkuk ni RM50 dia akan letak satu kertas kat bawah mangkuk ni...bila kita dah habis makan..angkat mangkuk tu n ambik kertas tu utk di bawa ke kaunter.... ~


~ aku lbh suka tambah kangkung shj.... ~

tgk gambo ni dah rasa t'ingin nak makan lagik... ^____^ 







p/s: arini mak akan menjalani rawatan mata kat HSA plak.....ayah kata mungkin kene operation :( semoga semuanya akan berjalan dgn lancar.....aku sentiasa berdoa semoga maka akan kembali sihat spt dulu.....amin.



11 cerita dari hati:

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

semoga urusan pembedahan mata tu berjalan lancar dan sempurna..

p/s: ny fav jugak tu, yong taufu, tapi rasanya yong taufu johor terbaikkkklah! hehe

akiratoriza said... Reply To This Comment

sy pun suka makan yong tau foo dari steamboat... kat jb area kg melayu majidee ada yong tau foo kak... slalu pegi kat situ sedap sambal dia...

harap seme selamat ye kak... doa bayak tok kesihatan mak akak..

ainnoraini said... Reply To This Comment

wahh..sedap tuu...
mmg suka makan yong taufu ni...kadang2 buat sendiri ...bila habis tu kira sedap la kot anak2 makan ...

wahida said... Reply To This Comment

sedapnya nok...huhu...


p/s: nok, ko preknen ke nok???
ya Allah, aku baru tau ni...terlambat nak say tahniah my dear!!

jaga diri bebaik tau!!

AnneRaini said... Reply To This Comment

sypun suke yong tau fu tp sy suke yg letak petis pastu pedas..jrg org buat camtu...

Salina@IbuAqil said... Reply To This Comment

Kak!!!
Awok ni nengok pun teringin kak..
Slurpppppppppppppp!!

lieyalatif said... Reply To This Comment

lieya pun suke mkn yg kat pantai puteri tu......sedapppp....tapi tu la, manjang ramai org jek heheeheh....tapi nak mkan punye pasal kene laa pergi jugak.....

budak2 mmg bosan kalo menunggu lame...jenuh kite nak pujukkan lia....

insyaallah, semoga mak lia okey dan segala urusan berjalan lancar yeak...

adarnadzmie said... Reply To This Comment

selalu beli yong tau fu kat pasar mlm jer...ada kuah itam ngan sup...dua2 dapat...hehe..

moga ayah lia selamat buat pembedahan mata...aminn..

eB ezrin said... Reply To This Comment

uishhhhhhhhh. g2 la roper fish ball soup kat ipoh tuh... wahhhhhhhhhhhh nk gi lagi...
tetiber rs cam nk mkn.... huwaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Teratak Hami said... Reply To This Comment

Mak dah ok ke?

Akak pun suka Yong Tau Fu. Macam boleh buat sendiri tapi tak pernah buat lagik.. hehe

Papa Mifz said... Reply To This Comment

sedap nyer...lamo dah tak pekeno yong tau fu...huhu