November 25, 2010

Petua Agar Anak Ikut Cakap Ibubapa

1.Setiap pagi, sebelum pergi sekolah, anda berdiri di belakang anak dan kedua-duanya (anak dan ibu atau bapa) menghadap kiblat.


2.Letakkan kedua-dua telapak tangan ibu/ayah yang dirapatkan atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang 1 inci dari rambut.


3. Bacakan al Fatihah dan Alam-nash-rah... hingga habis.


4. Niat dalam hati mohon pada Allah: "Ya Allah permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan hati, lembutkan hati dan ditetapkan iman dan mohon anak aku ini mendengar cakap ibu bapanya".


5. Kucup dahi anak dan biarkan dia pergi ke sekolah. Telapak tangan anda (ibu/bapa) ada aura dan gunakannya sebaik-baiknya.



~ semoga anak2 mama & baba akan jd anak yg solehah..... amin.....~




11 cerita dari hati:

Zaidah said... Reply To This Comment

terima kasih mama berkongsi info...nak cuba...

wahida said... Reply To This Comment

very2 gud info!!! thanks lia!!!

K.Nor said... Reply To This Comment

amiin...

dieya said... Reply To This Comment

selamat masuk sekolah mya and fiqa! berkat mama baca doa ni hari2 inshaAllah tercapai cita2 jadi peramugari.. eh.. jadi doktor! :-D

bagus juga dua2 masuk sekali, ada geng. dieya dulu masuk tadika nangis2 nak balik. hahaha kelakar betul bila ingat2, bikin malu my parents je. sekarang ni "terlebih suka" pulak belajar sampai sambung study ;-)

comelnya gambar awek pakai tudung belang2 tu!

Ain Atika Zailani said... Reply To This Comment

ohhh..macam 2...thanks =)nasihat berguna ni..

Mamamya said... Reply To This Comment

kak zai...

sama2 kak..lia pun dapat dr fb nie...sajer share kat sini...meh sama2 kita cuba amalkan....

Mamamya said... Reply To This Comment

wahida...

sama2 :D...

Mamamya said... Reply To This Comment

kak nor...

amin2.... :)

Mamamya said... Reply To This Comment

dieya...

amin2...insya'allah....skrg klu tnya mmg jawabnya nak jadi doktor...esok2 dh besar x tau la nak jd apa pulak....harap2 jd lah anak yg bijak mcm auntie dieya...:)

mya n fiqa sekolah jer sama...tp kelas lain2 sbb afiqah blm cukup 5 tahun....
jgn lah dia menangis bila kene tinggal nnti....

gambar tue damya umur 2 tahun....cute kan... :)

Mamamya said... Reply To This Comment

ain..

sama2... :)

Nur Mudrikah said... Reply To This Comment

petua yang berguna..tenkiu!!!hihi