May 01, 2010

Labor Story

ni last tag utk hari ni....dah lama hutang nie...nasib baik x b'kulat..hehehe...sori ea my dear friend,arini aku tunaikan tag yg dah lama t'perap kat sini....

kali ni aku kene tag pasal labor story....aku citer pengalaman masa pregnant kan afiqah lah yer..sbb dia yg kecit (setakat ni lah....nak sgt dapat baby boy pulak....)

meh ler kita jawab soklan2 tag yer....

3 sakit yg anda takut bila mengandung / nak bersalin

i - ( ragam mengandung ) mmg byk cabaran n dugaan masa ngandungkan afiqah...itu lah yang dinamakan pengorbanan...tp alhamdulillah masa awal2 pregnant tue aku x der kene morning sickness cuma aku x blh makan nasi...lama juga lah...dkt2 masuk bulan ke-5 baru lah blh makan..sblm tu makan biskut n roti...menu pertama yg aku makan masa tu klu x silap pucuk paku pakis perak masak lemak...masa tu mak yg bawakan dari kg...mmg berselera tul aku makan....x henget dah org kiri kanan....balas dendam ler kiranyer....pastu sepanjang mengandung aku x blh makan asam pedas...padahal itu lah antara makanan kegemaran aku....pelik??

ii- ( menanti hari nak b'salin) dah nak sampai due b'salin tp aku masih blm ada tanda2 nak b'salin...perut ni besaqnyer dah macam ngandung anak kembar...plak tu posisi afiqah masa tu byk kat belah kanan..jd perut tu cam senget jer....aku ada pi check-up kat klinik desa sbb masa tue aku mmg dah balik ke kg...tp nurse kata selagi blm ada tanda x yah pi hospital dulu...nnti kene tahan lama kat wad...dgr dia kata lama dok dlm wad tue mmg buat aku ngeri ler...x mo aku dok kat wad lama2...kompom busan gilerrr...tp tue la...2 lps tue pukul 4 pagi damya minta susu...bila aku nak bangun kaki kanan ni dah x blh nak gerak...sakitnyer..ya! Allah....x dapat nak di bayangkan...nak kata 'simpul biawak' x juga..kaki ni lansung x blh gerak...m'nangis2 aku masa tue...k'btlan pulak pagi tu hujan tgh lebat sgt2...ayah kata soh pi hospital pagi tu...tp aku x nak...aku kata tunggu lah sampai esok pagi....sudahnyer aku tido kat sofa sampai siang...nak p ken**ng kat bilik air punyer la seksa....mmg sakit sgt2...lps siap2 pagi tue..aku pi Hospital Kota Tinggi...sampai sana sorang pak guard tu bagi wheel chair...dia terus anta ke labor room...tp aku dok kat bilik menunggu....dtg sorang misi nih...check 'jalan'...

ayat dia aku ingat lagik... "alah...x der jalan pun lagik...ingat kan dah nak beranak sgt sampai kene naik wheel chair" perghhhhhh....ayat dia mmg buat aku rasa menyirap jer....dah ler time tu dia pun ngandung gak...adoii...bukan aku yg t'hegeh2 minta wheel chair tuh....

4 hari aku kene tahan kat situ...seksonyerrr...hadoiii...org kuar masuk..aku masuk tp x kuar2...jiran sblh katil silih b'ganti...tp aku x juga bersalin...tgk org b'salin buat aku tambah ngeri....

iii - (sakit m'lahirkan...) pagi isnin...doktor check lagi...masa tu aku dah overdue 8 hari,tp pelik aku x der tanda2 lansung nak b'salin...dah macam2 petua aku buat...tp fiqa ttp x mo kuar...syok agaknyer dok dlm perut lama2...lps check-up doktor decide utk tranfer ke Hospital Sultanah Aminah...sbb dah overdue byk hari...takut bby lemas...

aku terus kemas2...pengalaman naik ambulans cenggitu rupanyer...klu la aku tau x hengen aku nak naik...m'nangis2 aku kat dalam ambulans tu m'nahan sakit...bawa laju dah mcm peluru...x kira lobang ke bendul ker...main tarammmmm jer...bukan x tau yg dia bawa tu ibu2 mengandung...!! nasib baik afiqah x lahir kat situ...klu x.. x pasal2 kat dalam surat beranak... "tempat lahir - dalam ambulans" x ker parah....

masa sampai jer kat wad...doktor dah tanyer samada aku nak b'salin normal or ceasar...tp masa tuh dah tentulah aku pilih normal...nak juga rasa mcamana mak aku sakit nak m'lahirkan aku dulu...tp smpai ke malam...jalan still x nampak bayang...

subuh selasa...doktor check lagik...dia kata x blh tunggu dah nie...kene bg induce...lps kene induce tu aku sempat call en.suami...nak makan roti canai...bukan apa takut2 klu aku b'salin karang x dak tenaga lak nak "push"...tp tua dia.......x smpt aku nak m'jamah roti canai...perut dah mula m'gelodak...perghhhhhh....sapa yg dah penah rasa tau la camana sakitnyer...b'gegar kepala katil...mcm2 doa keluar....aku mmg dah x blh nak makan...sampai la ke ptg...lbh kurang kul 6 ptg..doktor kata jalan still x buka...so dia pecahkan air ketuban (betul ker ejaaan ni?) terus aku di bawa ke labor room...masa tu celik mata pun dah x larat....

aku siap ckp kat en.suami...tlg lah minta epidural...x tahan dah nie....tp doktor kata x payah...ni nak kene ceasar sbb bby besar..maybe 3.8kg...wallahhhhh...aku dgr terus kecuttt....tp badan dah x b'daya...soh sign..cpt jer aku sign...

akhirnyer tepat jam 7.16mlm (azam maghrib masa tue....) selamat lah afiqah m'lihat dunia....dgn berat cuma 3.4kg...alhamdulillah


~ nureen damya afiqah sehari selepas di lahirkan....(12 dec 2007) pipi tembam sampai skrg....~


3 proses yg anda harap boleh skip time mengandung/ bersalin

i - tidur yg tidak selesa...kalih kanan salah...kalih kiri pun salah...
ii - ambik darah...sakittttt
iii - minum air gula...klu blh yg ni mmg nak skip jerrrr...

3 beza labor story (normal/ induce/ caesar)

setakat nie blm ada pengalaman b'salin normal...insya'allah klu lps ni ada rezeki lagi mana tau blh normal plak kan......b'salin ceasar ni lps dia bius mmg hilang terus rasa sakit...rasa doktor tekan2 jer..x lama dgr la sore bby menangis...tp b'salin kat hospital k'jaan x macam kat private....sok pagi lps b'salin dia terus soh kita b'jalan sndri ke bilik air...kene byk b'gerak...tp masa tu mmg takut...dah ler cuma tampal plaster jer kat luar tu....di buatnyer tetiba kuar isi perut...x ke naya...


*****nak pas kat sapa ea...dah tentu lah ibu2 kan....aku bagi khas utk......*****



6 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

kompem jaja tak kena tag macam ni..fuhhh lega...

Lelord said... Reply To This Comment

ekeeekeke...

Sha@Mama TinaAzra said... Reply To This Comment

aku dah agak da mesti lepas ni dapat tag ni. Takpe..tengah takde masa ni. Mak abah ada kat umah. Free nanti aku datang amik ek is..tunggu citer aku pulak!

Unknown said... Reply To This Comment

jaja... hehehe...pandai ea...tp x per...1 hari nnti insya'allah jaja blh jg share citer camni eaaaa.....

Unknown said... Reply To This Comment

lelord....pandaikan cikgu jaja...suka dia dapat pengecualian.....

Unknown said... Reply To This Comment

along.... xper2,sajer aku nak jg tau pengalaman ko dulu...seronok benonyer baca pengalaman kwn2 b'salin....