May 04, 2010

KUIH LAPIS

Dah sarapan??? hehehe...kuih lapis ni bukan lah sarapan pagi utk aku arini...aku buat ptg semalam..dah lama aku x try buat kuih muih tradisional..bukan x suka...masalahnyer bila aku buat madang jer x jadi...haihhhh...tu yg cam trauma jer nak buat...tp masa aku jenjalan kat umah kak hana yg nun jauh kat negara matahari terbit tue...rasa cam terliur jer nengok kuih lapis yg dia buat...uihhh...x leh tahan lah...tu yg kidnap (kidnap dgn izin yerk....) resepi dari dia... seremmm juga la masa buat semalam petang siap aku kunci alarm kat hp...maklum lah takut terleka...karang habis rentung kuih lapis aku...

masa tgk kuih lapis ni jadik....cam x sangka...gumbira sungguh hati ni...en.suami pun puji sedap....(cehhh...kembang2 setaman hidung...ekekekeke) anak2 pun kemain lagik laju jer makan...tp afiqah dok kata kuih lapis ni kek....hihihi...nampak sangat mama dia asyik buat kek jer....wakakaka....lps ni tambah semangat aku nak try lagik buat kuih2 tradisi ni....terutamanyer kuihkegemaran aku kuih seri muka n segala jenis talam....

harap maklum yer...kuih aku ni x secantik gambo yg kak hana ambik tuh...al-maklum ler x dak DSLR yg canggih tu...aku snap guna kamera digital cap ayam jer.....ekekeke...

meh kita layan resepi pulak...kak hana, copy/paste dr umah akak ni...kawan2 sekalian try arrr resepi ni...insya'allah mmg menjadi...thanks to kak hana...tp katanyer dia dapat resepi ni dari kak yatie...so,tahnks to both of you... ;)

Bahan-bahan
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 3 sudu besar tepung beras
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1 cawan gula
  • 5 cawan santan
  • 1 sudu kecil garam
  • pewarna merah dan perisa rose
Cara Penyediaan
  1. Gaulkan semua bahan-bahan dan tapiskan.
  2. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
  3. Masukkan perisa rose dan pewarna merah dalam 1 bahagian adunan dan biarkan warna putih dalam 1 bahagian lagi.
  4. Panaskan kukusan dan sapukan sedikit minyak pada loyang yang akan digunakan.
  5. Masukkan 1 senduk adunan merah dan kukus selama 5 minit.
  6. Lapiskan pula 1 senduk adunan putih dan kukus lagi selama 5 minit.
  7. Lapiskan lagi adunan merah dan putih berselang-seli hingga habis. (*bagi adunan terakhir, saya balut tudung periuk dengan kitchen towel agar air tidak menitis ke atas permukaan kuih dan dikukus dalam 20 minit ).
  8. Sejukkan dan bolehlah di potong dan di hidangkan.

p/s : kuih lapis ni sedap sgt rasanyer...smooth jer...cubalah....



10 cerita dari hati:

dayangredzuan said... Reply To This Comment

mama sedapnye kuih lapis..hantar kan ke johor boley..?

Mamamya said... Reply To This Comment

apa kata kakak yg dtg cni...johor n kota tinggi x jauh kan... :)

Mama Hanim said... Reply To This Comment

perhhh.. mmg sedap tu.. trus jd lapar nih..

mamalieyna said... Reply To This Comment

waa ada resepi..tapiii mcm la rajin nk buat ni..ekeke..sedap nmpak kuih lapis ni! sekali sekala bleh la try ni..

Mamamya said... Reply To This Comment

mamahanim.. mmg sedap..hehehe..puji dri sendirik nih... ;)

Mamamya said... Reply To This Comment

mamalieyna...x per simpan dulu resepi tue..bila dh dtg mood rajin nnti blh la buat... :)

Yatie said... Reply To This Comment

Salam Mamamya, salam ziarah kembali...wow menjadilah kuih lapisnya...kuih2 mcm ni kena betul2 sejuk, baru boleh di potong...akak mmng peminat setia kuih kukus2 ni...ada lagi tak..nak sepotong..hi3..

dieya said... Reply To This Comment

mendarat dari blog cikgu jaja. buka2 je nampak kuih lapis yg sedap itu! sgt mengujakan.. lagi2 tgh puasa ganti ni.. terus rasa nak makan kuih utk berbuka :-D

Mamamya said... Reply To This Comment

salam kak yatie...

terima kasih sudi singgah sini...hehehe..kuih lapis tu mmg blm btl2 sejuk tp dek kerana keterujaan nak makan...masih suam2 kuku lieya dah potong...hihihi...

eh..ada lagi kak...meh ler ke umah... :D

Mamamya said... Reply To This Comment

hai dieya...

m'darat naik air asia ker...hehehe...t.kasih yer sudi singgah sini...klu dieya dekat blh lieya anta utk b'buka.... :)