May 26, 2011

Kuih Nagasari

Kuih Nagasari..x der kene mengena dgn buah naga atau pun kain sari....kikikiki...ada sesetengah org panggil kuih ni tepung bungkus....kuih ni tepung yg diletak pisang kat tgh2nya atau pun blh juga di gantikan dgn nangka masak....

kuih ni antara kuih yg paling aku suka.....dulu2 aku mmg x suka nak buat kuih ni cuma suka makan jer...klu aku nak makan pi la beli kan...sbb apa aku x suka buat??? sbb masa dulu2 klu aku nak buat kuih ni bab nak kene godak tepung dia tu yg aku lomah sungguh....masa tu kan aku kurang cerdik sikit bab2 buat kuih ni...( skrg pun x lah cerdik sgt pun...) aku pulun lah m'godak bancuhan tepung tu sama mcm klu kita nak buat bubur som2...korang tau ke bubur som2??? jap ea aku google......

~ haa..ini lah rupa bubur som2....gambar dr dapur CMG nih...~

klu buat bubur som2 ni kita mmg kene godak n masak bancuhan tepung beras+ santan tu sampai kental n btl2 masak..sbb klu x masak maunya sakit perut sbb makan tepung mentah....

berbeza dgn buat kuin nagasari ni....kita cuma perlu kacau tepung td sampai pekat/kental jer..kira separuh masak lah..sbb lps bungkus tepung ni kita perlu kukus lagi 20-25 minit..jdnya tepung tu akan masak dgn sendirinya.....

~ ginilah rupa lbh kurangnya...harap maap yer masa ni dah last2 m'bungkus (baru t'ingat nak ambik gmbo) so...tepung ni dah mula nak mengeras....nak bungkus kuih ni kene laju2 sikit..klu tepung dah keras da x elok lah rupanya...jadi lah mcm yg di atas nun.... ~

~ ni lah pulak setelah siap di bungkus....ada kecik ada besar...huhuhuuuu...nampak benau tangan x b'seni yerk..x per lah janji sedap di makan... ~

~ setelah siap di masak.....yummy!!! sedap sgt2....lemak berkrim...^___^ damya suka btl kuih ni...dah request nak makan lagi...tp masa makan kuih ni aku x bagi anak2 makan pisang sbb takut batuk...fiqa pulak ada asthma...mmg di larang makan pisang....lain kali buat aku nak bungkus kosong je lah..senang anak2 nak makan... ~

~ gambar selingan yer...anak dara yg mmg "rajin" membantu di dapur....habis daun2 pisang tu di gunting2....pose ala2 iklan rambut gitu....^____^ ~

KUIH NAGASARI

Bahan-bahan:

1 cawan tepung beras*
5 cawan santan*
2 sudu besar tepung jagung*
2 sudu besar gula*
sedikit garam*
pisang secukupnya
daun pandan & daun pisang secukupnya

cara-caranya:
  1. Campurkan semua bahan2 yg bertanda (*) dan kacau hingga sebati.
  2. Tapis dan kacau di atas api yg sederhana hingga pekat & ketepikan.
  3. Ambil sedikit adunan & letakkan di atas daun pisang yg tlh dilayukan.
  4. Letak sepotong pisang di atas adunan tepung td n bungkus kemas.
  5. Kukus 20-25 minit.

rasa mcm ssh pulak nak reka resepi ni sbb biasa ambik dr blog sifu masak2 tinggal copy/paste jer...bila buat resepi sendiri merangkak nak menyusun ayat....^____^ resepi ni anggaran yg aku buat sendiri...klu ada sesiapa nak mencuba n nak adjust sendiri pun blh juga...tp pada aku resepi ni dah sedang elok lah.....

SELAMAT MENCUBA!!



22 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

tukang gunting daun pisang tu yg tak tahan sangat tgk...ala2 model 'guna jari pun bolehhhhh'..hehhehe

Unknown said... Reply To This Comment

ya allah kak. rindunya nak makan kuih ni. kalau kat kampung mmg byk. ni yg nak suruh mak saya buat ni

wifemdnavy said... Reply To This Comment

ooo.. ini kuih nagasari.. cam tepung bungkus.. ape2 pun post anak tu lagi mengiurkan he he ;b

mamaarifakeemaisy said... Reply To This Comment

oooo kuih ni...tp yg eina biasa mkn ..dipggl tepung bungkus, ada inti tengah2 tu letak kelapa+gula merah...bulan puasa sgt suka ....beli je la..buat tak pernh, eh pernh masa kt kg, dulu2...hehe~

dap tuu...terliur dah..huu~

chichi said... Reply To This Comment

akak..terima kasih share resepi ye..kebetulan rumah ada pisang..oo senang jer...

wahida said... Reply To This Comment

nok, baru ko tau azabnya menulis resepi kan? mcm tu lah aku rasa kalau ada org komen mintak resepi bagai...mmg hazab aku menulis...kejap tulis delete, tulis delete, kadang2 aku rasa bila time aku tulis resepi, ayat aku mcm paria pun ada...hahaha!!

dieya said... Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
dieya said... Reply To This Comment

fiqa pun dah pandai buat pose lentok mcm damya :-D

k lieya.. boleh tak dieya gelak baca perkataan "godak" tuh.. hehehe.. teringat dulu my adik kena gelak pasal sebut perkataan "godak" coz bunyi very the kampung melaka.. rasanya org melaka n johor je paham "godak" tu apa, kalu sebut kat org kl kompom tak paham.. hahaha!

Unknown said... Reply To This Comment

jaja...

tangkap lentokkkk.....hihiiiiii

Unknown said... Reply To This Comment

asfa...

sbb rindu lah akak gigih buat sendiri....kat sini payah nak jumpa org jual...sedap kan kuih ni...:D

Unknown said... Reply To This Comment

WN...

a'arr...kuih ni mmg ada yg panggil tepung bungkus...tp rasanya klu kat area jhr sini namanya nagasari....

huhuuu....gmbr selingan tu model 'daun pisang' heheheheeee....

Unknown said... Reply To This Comment

iena...


alahai...ni rasa bersalah tunjuk gmbo makan2 kat ibu mengandung...klu dah t'liur mmg ssh....

owhhh..lia x penah pulak makan kuih ni yg ada inti kelapa mcm tu....mesti sedap jugak kan....

Unknown said... Reply To This Comment

chichi...

sama2...1st time ni letak resepi sndri...

cuba lah buat...mmg mudah jer n yg penting sedap.... :D

Unknown said... Reply To This Comment

wahida...

mmg hazab ko...tunggang langgang ayat aku...klu ko nak tau aku buat n3 dari malam tadik...huhuuuuu...punya lah benak nak mereka ayat...pada hal senang je kan....

mmg aku x talent lah jadi sifu masak2 bagai.....

Unknown said... Reply To This Comment

dieya...

heheheeee...baru nak start belajar tu...dia mmg suka tiru aksi kakak...:D

dieyaaaaaaaaaaaaaa.....honestly akak x perasan pun ttg perkataan "godak" tu...kikikiki....dah terbiasa guna ayat tu klu sembang2 dgn mak....maklum lah sya mmg org kampung...huhuhuhuuuuuu....

p.s: rasa nak tergelak pulak....^______^

JaJa'Z said... Reply To This Comment

hahahhaa..jaja tau jek godak..cuma tak pernah guna je la...tapi kadang2 jaja guna perkataan 'godek'..untuk kacau..hehehhe

Unknown said... Reply To This Comment

jaja...

hiihiiiii....bahasa pasar tu jaja...

klu akak pulak kdg2 guna p'kataan "kodek"...mcm2 kan tp sbnrnya perbuatan yg sama jer...

Izan Ishak said... Reply To This Comment

izan tak pernah buat lagi kuih ni sendiri. cam leceh sikit. tapi kalau teringin sgt kalau balik kg mesti suruh mak buat~

Kasih Ibu said... Reply To This Comment

wah!!!sedapnya kuih ni...dah lama tak mkn...feveret ni..tapi nak buat aduhai bercinta mlsnya..tunggu balik kg baru dpt mkn...he..he...

akiratoriza said... Reply To This Comment

erm dah lama tak makan kuih nagasari nih, terasa macam nak try buat la. akan ku cuba satu hari nanti.

Anawahid said... Reply To This Comment

kuar api x pas mkn kuih ni lia.... heeeee...

ieja amieja said... Reply To This Comment

teringat masa arwah mak n nenek ada..selalu dorang wat kue nih..bezanyer dorang suka wat ngan daun pisang dlm bntk kapal..bubur som2 plk akk sy rajin buat..