May 09, 2011

Nasi Ambeng

~ aku punya versi ni....sedap x t'hingga...^___^~

selamat petang...mesti semua org dah kenyang lunch t'hari td kan....

sajer aku nak menayang nasi ambeng ni....sebenornya ini bukan lah juadah makan t/hari utk hari ni...tp aku buat ari rabu minggu lps...masa balik kampung cuti hari pekerja aritu aku 'jumpa' serunding kat umah mak...aku mmg pantang jumpa serunding...kompom aku 'kebas' bawa balik....huhuhuhu...kebas dgn izin bonda yer...sbb mak pun tahu aku mmg suka serunding.....bila nak buat nasi ambeng ni...bab nak kene buat serunding tu lah yg paling aku malas sekali...ntah kenapa lah agaknya....w'pun aku tahu buat se runding ni x la rumit sgt pun....

korang tau ker nasi ambeng ni??? klu org jawa kompom tau...apa itu nasi ambeng?? ataupun sesetengah org panggil nasi ambang...tp klu ikut bahasa jawa mmg panggilannya "nasi ambeng"

nasi ambeng ni adalah makanan tradisi org jawa...biasanya nasi ambeng akan dihidangkan dgn ayam masak kicap, mee grg, sambal grg jawa, ikan masin bulu ayam, serunding & kadang2 diletakkan juga urap pucuk ubi... (biasanya klu ada kenduri je urap pucuk ubi ni ada...klu beli yg bungkus tu jarang org nak buat sbb mungkin takut cpt basi bila di bungkus lama)

kalau kat kampung dulu...bila ada kenduri (biasanya kenduri doa selamat) nasi ambeng akan dihidangkan dalam satu dulang besar n tuan umah akan sediakan plastik utk memudahkan para tetamu m'bungkus nasi ambeng...nasi ambeng ni biasanya x akan di makan kat umah tuan punya majlis...biasanya kan dibungkus n di bawa balik...dulu2 klu arwah atok pi kenduri aku mmg akan t'nanti2 bungkusan nasi ambeng ni.... (rindunya kenangan itu......) kadang2 siap b'rebut2 makan dgn makcik2 aku..huhuhuhu...

~ contoh nasi ambeng yg di letak dalam dulang besar ehsan dari google~


p.s: tetiba t'ingat kat satu kedai kat Perhentian R & R Pagoh yg menghala ke Johor Bahru..ada satu kedai yg menjual dari ambeng ni sgt sedap...( tp sygnya aku x ingat nama kedai tu apa...) dulu masa aku dok kat melaka...tiap kali nak balik kg...WAJIB beli nasi ambeng kat situ...kadang2 siap beli lebih n bawa balik.....





16 cerita dari hati:

Hot Mama said... Reply To This Comment

sedapnya...hehehe

JaJa'Z said... Reply To This Comment

waduh!...jadi kepingin plak nak merasa nasi ambeng..jaja pernah makan sekali kat tmn umah jaja..ada orang johor tu buat baca yassin then dia jamu nasi ambeng..tapi jaja tak reti la kak nak gaul semua sekali..sebab jaja memang pesen tak suka campur2 makanan..end up jaja makan mee dulu..pastu baru makan nasi..heheh

~aSFaLiZa~ said... Reply To This Comment

lama dah tak makan nasi ambeng!!!

dieya said... Reply To This Comment

wargh.. sodap nyer nasi ambeng! walau pun bukan org jawa, tetap suka mkn nasi ambeng! kat kl susah nak dapat, ada pun time bulan puasa kat pasar ramadhan.

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

isk! besok pagi kena carik kat BBU nih

AnneRaini said... Reply To This Comment

baru lepas mkn nasi ambeng hari sabtu..teringin punya pasal...nmpk gmbr ni teringin lagila..hahaha

Mamamya said... Reply To This Comment

hot mama...

mmg sedap.... :D

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja...

klu org jawa mmg wajib buat nasi ambeng bila ada majlis doa selamat...akak makan pun x la gaul semua lauk pauk yg ada...makan sikit2...paling best klu serunding dia byk....:D

Mamamya said... Reply To This Comment

asfa...

akak pun dah lama x makan...tu yg tetiba jd rajin nak buat sendiri...:)

mamalieyna said... Reply To This Comment

tak pndai makan..hee~ wlupun en suami org johor, tp dia bukan jawa..jrg2 jugak jumpa nasi embeng ni..hu!

Mamamya said... Reply To This Comment

dieya...

suka ker?? meh datang kota tinggi akak buatkan sedulang khas utk dieya...:D

Mamamya said... Reply To This Comment

kak yus...

cari kak jgn x cari....kat BBU mmg ada jual nasi ambeng ni kan...

Mamamya said... Reply To This Comment

anne...

best kan makan nasi ambeng ni...mmg x jemu sekali makan nak lagi 2.3.4 kali....he3

Mamamya said... Reply To This Comment

iena...

owhhh...en.suami bukan org jawa yer....ingatkan dia org jawa sbb kg kat pontian kan...:)

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

kak lieya--
alahai.. sedapnya..

gamaknya ayu kena buat versi sihat kalau teringin nak masak utk family..
kalau utk ayu..
semuanya tak pantang.. ikan bilis, udang kering boleh makan..

hehehe

Lelord said... Reply To This Comment

huhuhuhu dah lama aku x wat nasi ambeng....sejak dok sini baru 3x aku buat.

masa kat mlka sekali pun x penah masak wakakkakaa