May 25, 2011

Pot Luck di rumah Tok Mama

ini lah aktiviti kami hujung minggu aritu...(arini baru nak citer...huhuuuu..) saje bawa anak2 jalan2 pi umah Tok mama (adik mak aku yg bongsu..) kebetulan masa tu aku masak nasi dagang n kuih nagasari (kuih kegemaran makcik aku ni lah..tu yg masa buat tetiba t'ingat kat dia...)

lagi pun dah lama x bawa anak2 jalan ke sana....sian pulak dia org asyik dok dlm umah je kan..suka kemain lagik damya n fiqa masa mama b'tau nak p umah mak fatin (satu2nya ank makcik aku nih...)

~ mula2 sampai dah sibuk main kucing...tp dia org bukan berani dekat pun...main jauh2 jerk...lagi pun afiqah kan ada asthma...mana blh main dgn kucing kan...tgk je blh... ~

~ tekun damya tgk Tok mama menguruskan kucing2 tu....~

~ sempat lagi pose manja2 gitu... ~

~ kucing ni klu ikutkan ada 4 ekor...yg sekor tu dah mati kene langgar dgn kete...masa kucing tu mati makcik aku siap sms lagik suruh aku pujuk anak dia sbb menangis dah smpi tahap x blh nak mengalirkan airmata lagik...kebetulan yg mati tu pulak yg paling comel n rapat dgn dia.....haduhai...sayang sungguh dia dgn kucing tu n skrg tinggal lah 3 ekor (yg sekor x der dlm gambar) ~

~ mcm nak menari lak damya ni..heheheheeee... ~

~ penat main....makan pulak....b'peluh2 dia org ni main...b'lari2 ke sana ke mari,mmg kene dera lah mak fatin sbb kene ikut cakap damya/fiqa....huhuuuu...~

~ lps makan kuih...makan mi pulak...tp dia org ni klu makan mi x suka ada sayur2 bagai..kecuali udang or ayam...mmg mama kene jadik 'musang berjanggut' lah jawabnya...jenuhlah dok nak asing sayur2 yg ada....hurmmmm..... ~

~ antara makanan yg ada petang tu....kuih nagasari,roti hotdog (fiqa makan hot doh jerk...), buah betik, mihun singapore...mmg kenyang lah sampai ke malam....~

~ set nasi dagang...percubaan kali ke-2,1st time buat nasi dagang aku x jadi berdagang...kikikiki...dah jadi mcm bubur nasi masa tu...frust giler.....tp org kata kita belajar dr kesilapan kan.....kan..kan....dan kali ni alhamdulillah mmg jadi n sedap...anak2 suka..^____^ n dapatlah bagi Tok mama merasa.....~

balik je anak2 semua kepenatan...dan spt yg aku jangka afiqah mesti kene asthma sbb mmg dia aktif sgt masa kat umah makcik aku tu...b'lari2,main sorok2,kejar anak kucing lah...hadoiii....nak di larang kesian sbb dia seronok main...tp klu x di larang gini lah pulak jadinya.....

mujurlah ubat dari Hospital Pakar Puteri tu ada lagik n cpt2 bagi dia neb n ubat demam..alhamdulillah ari isnin tu blh ke sekolah...w'pun pagi tu dia still selsema n batuk2 lagi.....





p.s: seronok bila sesekali kita b'kunjung ke rumah sdra mara kan...mcm2 citer yg dikongsi x sedar masa berlalu.....Tok mama @ cik la (erk..sama nama mcm wife ben la pulak...^_____^) antara makcik yg paling rapat dgn aku.....mmg seronok bersembang dia sbb topik kami adalah masak2 ^____^



16 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

jaja pun suka kucing gak kak..tapi tak la sampai nak bela sebab tak suka ngan bau kencing or berak kucing...member jaja zurin tu bela kucing kampung or kucing biasa2 jek tapi jaga mcm kucing parsi..tiap2 bulan gi suntik vaksin..bawak pi klinik...

Kakzakie said... Reply To This Comment

Assalamualaikum Lia,

Kakak tak pernah masak nasi dagang. Makan selalu beli di pasar malam. Lia rajinlah mencuba resepi. Bagus....

halila Ibrahim said... Reply To This Comment

tak boleh nak bayang lagi kuih Nagasari tu kuih apa... ada nama lain tak maklum la saya ni sebelah utara ... kuih koci ka ??

BTW memang best dapat p rumah sedara2 mara .. selalu kalau saya sedara mara yg selalu datang rumah .. hehehe

dieya said... Reply To This Comment

hahaha.. mama kena jd musang berjanggut yek :-D

comel laa damya buat rambut tocang dua gitu!

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja...

sama lah kita...akak suka gitu2 je lah..

org yg btl2 sabar je blh melayan ragam kucing ni...akak ada sorang lagi mak sdra yg mmg sgt2 suka bela kucing...dah mcm anak sendiri...belanja utk makan.ubat mencecah ratus2 sbln....

org klu dah minat gitu lah kan....kita tumpang tgk jer...:D

Mamamya said... Reply To This Comment

waalaikumussalam kak zakie...

lia mmg dah lama t'ingin nak belajar buat nasi dagang ni kak...kebetulan adik kawin dapat org kelantan,tu yg memborong beras nasi dagang ni...dah lama beli sejak bulan mac tahun lps...huhuuuu..lama kan...baru skrg nak membuatnya...;D

Mamamya said... Reply To This Comment

halila...

jap lg lia buat n3 pasal kuih nagasari yerk....tungguuuuuu...:D

btl la halila..mmg seronok jumpa sdra mara ni....kami selau tukar2...kata org saling kunjung mengunjungi...:D

Mamamya said... Reply To This Comment

dieya...

heheheee...mmg gitu lah anak2 ni,klu kat umah akak siap2 buatkan dia org punya mi kosong je...x ltk sayur...klu pi umah org x kan kita nak demand2 lak kan....kene lah mama jd musang b'janggut tue....^____^

comel kan damya...??? mcm mama dia x?? huhuuuuu...

ieja amieja said... Reply To This Comment

ank2 sy pun suka main ngan kucing,klu blk kg tuh jer lah yg dikejar dulu..benda len dah x ingat..ada jgk ank suh bela kucing, nak wat cam ne commitment x de..tu yg ssh..

salam kenal yer..

Lelord said... Reply To This Comment

x suke kucing...x suka nasi dagang lauk ikan..kalau lauk ayam aku mkn la


kim salam kat cikla, last aku jumpe dia ms mkn nasi ambeng umah ko kan

Mamamya said... Reply To This Comment

ieja...

ha..sama lah dgn anak2 ni sbb kat umah ada kucing...tp dia org sdnrnya takut kucing...:D

salam kenal..terima kasih sudi dtg....

Mamamya said... Reply To This Comment

leord..

aku suka gitu2 jerk..:D incik suami suka lauk ikan la pulak...lain kali aku try lauk ayam pulak...;D

insya'allah nnti aku sampaikan...ye lah kot..aku pun dah ingat2 lupa lah beb...huhuuuu...

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

semua makanan dlm gbr tu feberet akak tau lia, lain kali ajaklah akak skali, kita sedara jugak, kan.. kan.. hik2

Nur Hawa Mohd Zin said... Reply To This Comment

banyaknya kucing...kuih nagasari kuih yang mana kak? tak pernah dengar

Siti Indrawati said... Reply To This Comment

Salam kak..saya pun masa first time buat nasi dagang lembik je..kali ke 2 buat belajar teknik2 dari kakak ipar,alhamdulilah jadi,buat 2 minggu lepas masa balik jb suka sangat..pasni boleh buat lg..seronok bila adik2 n mak cakap sedap..

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

waduh..
kucing ayu suka, nasi dagang pun ayu suka..

kak........ nak rasa air tanganmu!!