June 10, 2011

FITNAH


SESUNGGUHNYAfitnah merupakan satu elemen yang cukup bahaya, apatah lagi fitnahterhadap agama yang boleh menjurus kepada hukum membunuh, keranaal-Quran ada menegaskan bahawa fitnah itu lebih dahsyat daripadapembunuhan. (Maksud ayat 191 dan 217 surah al-Baqarah)


Manusia suka memfitnah kerana :

1.Hendak berjaya dalam pekerjaan.Contohnya seseorang memfitnah pegawai lain semata-mata inginkan naik pangkat dan sebagainya.

2.Memburukkan peribadi orang lain.

Ini dilakukan kerana hendak menunjukkan diri betul atau mmepunyai kepentingan tertentu.

3.Tujuan tertentu.
Contohnya inginkan sesuatu seperti teman wanita atau tunang orang.Lelaki tersebut memfitnah tunang wanita tersebut demi mendapatkan wanita tersebut.

4.Ingin glamour.
ada juga yang suka memfitnah kerana inginkan nama,kedudukan,status dan sebaginya.

5.SUka-suka.
ada juga yg memfitnah kerana suka-suka.

6.Ahli neraka.
Dalam hadis sahih jelas dinyatakan tempat seseorang ke syurga atau neraka ketika ia masih dalam rahim ibu nya.
Mungkin golongan suka memfitnah ini memang menunjukkan ciri2 ahli neraka....
Ia menunjukkan jika kita suka memfitnah,ia tanda kita ahli neraka.


p.s: sekadar utk renungan bersama.....




6 cerita dari hati:

Kakzakie said... Reply To This Comment

Ada yg merekacipta fitnah hingga mengaburi ramai pihak...takut bala Allah turunkan kerana percaya pada fitnah itu...

dieya said... Reply To This Comment

yg no. 5 tu heran betul laa.. ada ke fitnah utk suka2.. takde keje lain ke org mcm tu.. ish2

sW33tdARLiNG said... Reply To This Comment

takutnya nak memfitnah orang.. kalaulah kebenaran nanti timbul, mana nak letak muka...

orang yg dah biasa memfitnah, sikit pun tak rasa bersalah bila kantoi... napa erk..?

Lelord said... Reply To This Comment

Takut dan menakutkan

Nur Hawa Mohd Zin said... Reply To This Comment

yang hendak berjaya tu...jadi kat awe..so skunk awe tak kerja sbb org atasan percaya fitnah dia

♥ Che NamNam ♥ said... Reply To This Comment

terima kasih sudi berkongsi.

fitnah neh memang bahaya.boleh memecah belahkan orang.

moga kiter semua dijauhkan dari fitnah dan menfitnah.