August 24, 2011

BOTOK BOTOK IKAN

ada sesiapa yg ingat x aritu aku ada b'tau nak minta mak buat botok2 ikan (sebut btl2 yer....botok tau bukan botox...hihihiiiiii ) masa b'buka pose kat kampung....????

sebenarnya aku pun x brp pasti resepi asal botok2 ni dari mana...tp klu di lihat pada namanya rasanya mesti dari tanah seberang (indonesia) ...rasa botok2 ikan ni pada citarasa tekak aku ni ler mmg sgt2 sedap....mcm aku citer sblm ni klu dah ada botok2 x yah ada lauk lain pun x per cukup dgn sepinggan nasi panas...

gambar botok2 ni aku ambik masa 1st time aku buat dgn mak dulu...dah lama dahhhh....sbb masa aku balik kg aritu x dapat nak buat....cari ikan tenggiri x der pastu nak turun ke pasar firas plak tido n masa tu hujan lebat.....sudahnya aku buat sendiri masa dah balik ke rumah,tp sekali lagi kecewa sbb ikan tenggiri x der....jadi,aku guna ikan kembong...sedap jugak tp aku lbh suka ikan tenggiri......

meh arr aku tunjuk mcmana nak m'buatnya yer....

~ mula2 kita letak segala mcm ulam2 kat lapisan bawah sekali...biasa mak guna daun bebuas,pucuk ubi,pucuk betik,ulam tenggek burung....ada jugak yg suka ltk daun mengkudu n daun kunyit...ulam ni senang citer t'pulang pada citarasa korang lah..... dah letak ulam2 tu letak lah paste sambal pastu ikan..ltak ulam2 lagi last paste lagik....pastuuuuu............. ~

~ bungkus elok2 n kukus..... ~

~ dan ini lah hasilnya bila dah siap.....perghhhh...mmg mabelessss.......makan panas2....klu sahur sedap makan lauk cenggini.... ~


meh tgk resepi pulak.....mana lah tau ada yg t'ingin nak try kan....aku pun nak letak resepi kat sini sbb len kali nak buat senang.....maklumlah x terror masak kan.....asal nak masak mesti tgk resepi....uhuuuu.....resepi ni aku dapat dari blog Sis Lin

Botok-Botok


Bahan A
Lada kering
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Rempah kari
Kerisik
Asam jawa
Bahan-bahan tersebut dikisar halus, dan masak tanpa menggunakan minyak

Bahan B
Ketumbar
Jintan manis
Jintan putih
Garam, gula secukup rasa
Masukkan bahan B ke dalam A dan masaklah sehingga terbit minyak

Ulam-ulaman
Pucuk ubi
Daun mengkudu
Daun kunyit
Daun betik
Daun pisang untuk membungkus
Bila bahan-bahan rempah itu sudah masak asingkan ke dalam mangkuk. Ulam-ulaman disusun, letakkan ikan di atasnya dan bubuh bahan rempah tersebut. Bungkus dengan daun pisang dan kukus sehingga masak.



7 cerita dari hati:

~aSFaLiZa~ said... Reply To This Comment

maverles la kak. oooo cenggini rupe nya ye. huhuhu. nampak sedap wooo

AnneRaini said... Reply To This Comment

nampak menyelerakan...mungkin boleh cuba nanti...

@e_da said... Reply To This Comment

sedapnya .. nak cuba buat la

dieya said... Reply To This Comment

ooo.. gini rupanya ikan bila pakai botox yek :-D

nampak sedap teramatnyer laa.. bergenang air liur ni.. serius!

Lelord said... Reply To This Comment

sedapnya..lenkali nk buat arr tp mana nk cari ulaman tu kat sini huhuhuh

lieyalatif said... Reply To This Comment

LIEYA PUN suke botok2 ni lia...ni mknan jawa ni....lagi satu ikan paes..tupun sedapkan....bertambah2 kalo dpt nasi panas ...dah le harum bau daun pisang tuuu...wangi jekkkk...

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

teringin plak nak mkn botok2