August 02, 2011

Hari pertama Ramadhan...

Syukur alhamdulillah selesai sudah ramadhan hari pertama....

hari pertama berpuasa....aku blh t'lewat bgn sahur...nasib baik sempat juga lah makan w'pun makan bagai nak t'cekik rasanya.....huahuahuaaaa......dah set jam pukul 4.45pg tp dek kerana kepenatan mengemas umah slps balik dr kampung...mata blh t'pejam semula pulak.....ngeeee...(alasan..alasannnnnnn) nasib baik ada member bagi sms ucapan selamat b'puasa...bila aku tgk jam kat hp mak aihhhhh........terus t'loncat turun dari katil....

damya pulak mmg liat sungguh nak bangunkan anak dara sorang ni...maklum lah 3 hari bercuti di kampung...penat bermain & berjalan ke sana ke mari....pagi tu dia ok jer...sampai lah dekat pukul 12, afiqah blh plak request nak makan durian....puas pujuk dia supaya makan ptg nnti tunggu kakak b'buka tp x makan saman!! sudahnya b'alah juga lah baba...buka lah sebiji buah durian utk dia....elok je baba letak dalam mangkuk supaya dia makan jauh2 dr kakak...tp x der maknanya....depan kakak tu lah di tayang2 buah durian...dah ler baunya pun dah blh m'goyangkan iman kakak yg mmg 'hantu' durian tu....sabau je lahhh....

udahnya lebur juga puasa kakak....dapat bertahan sampai 1/2 hari je....masa mama kata blh makan durian...uihhh...laju je dia ambik,tp bila suruh minun n makan dia x nak pulak n kalut b'tanya "mcmana ni mama....??? kakak dah x dapat pahala lah yer..??? kakak dah x dapat masuk syurga ke...??? "

tp aku pujuk dia "x per lah...hari ni kakak puasa 1/2 hari, esok kakak sekolah...kakak cuba puasa penuh sehari, esok mama x bawakan bekal n air tau...kawan2 kat sekolah semuanya puasa...jd,kakak pun sama2 kene puasa.... " laju dia angguk kepala......itu pun smpi ke ptg mmg dia x makan...cuma susu je 2 botol..

w'pun aku t'lewat bgn sahur...aku sbnrnya x lah risau sgt sbb lauk mmg aku dah standby masak awal2 cuma bgn tu grgkan damya telo dadar jer....sahur hari pertama aku masak asam pedas ikan pari,telo masin n telo dadar...hajatnya nak tumis peria tp disebabkan dah kesuntukkan masa peria tu aku pending utk juadah b'buka....

ni lah menu b'buka semalam....

~ kurma Yusuf Taiyoob wajib ada...aku suka yg ni w'pun KURMA MADU YUTA ni yg paling murah...kat sini sekotak RM8,yg lain2 tu x berapa nak suka lah sbb isinya keras n kenyal sikit....b'gantung pada citarasa masing2 lah kan.... ~

~ air cincau..semalam panas sungguh cuaca..panas b'denting smpi ke petang....sesekali layankan lah tekak ni dgn ais....ikutkan aku mmg kurang sgt2 minum ais n air sejuk... ~

~ main menu: ikan terubuk masak pecal....lauk kegemaran ayahanda tersayang....ini sbnrnya masakan org jawa...sbb masakan ni ada letak cekur...tu daun2 yg aku tabur tu daun cekur lah...blh makan buat ulam,awet muda tau...!!! ^______________^ masak lemak pecal ni lbh kurang je dgn masak lemak cili api cuma p'bezaan yg ketara cekur tu lah...itu yg membuatkan rasanya b'beza... ~

~ ini lauk yg sepatutnya dihidangkan waktu b'sahur di bawa ke waktu b'buka pose.... ^______^ peria katak (peria yg kecit2 tu...bukan yg besar) goreng telo... ~

~ dessert : "kuih puteri dua sebilik makan durian" ekekekeeee...sesuka suki hati aku jer ngubah nama kuih ni....nama asalnya puteri dua sebilik jer...tp disebabkan inti dalam puteri tu aku ltk durian (musim durian la katakan....) tu yg aku kata puteri makan derian...ngeee.....sedap kuih ni...lbh kurang kuih tepung bungkus jugak lah kekdahnya....anak2 aku mmg laju makan..suka bebenor... ~

hari ni dah masuk hari ke-2 kita b'puasa....ptg ni insya'allah klu m'ikut menu nak masak nasi ketumbar..aku tgk kat blog kak ayu, kak nor & kak wana....sbnrnya ramai lg blogger masakan yg dah buat...aku pun x nak ketinggalan...nak juga merasa keenakkan nasi ketumbar ni.....

agak2 apa menu korang plak?????

selingan ni.....bujang sorang ni yg semakin mcm2 ragamnya....suka sembur2 air liuq bila makan...habis nestum pun terbang kat rambut mama....bila mama sebut "mata..mata" dia pun kelip2 mata......




11 cerita dari hati:

mamalieyna said... Reply To This Comment

aduhai pagi dh terliur tgk menu ni..hee~

insyaallah hari ni kakak dpt la puasa penuh kan..godaan adik takde..hee~

Kakzakie said... Reply To This Comment

Salam second ramadhan Lia.

Kecundang juga akhirnya anak dara dua org tu ye... Tak apa kena try lagi sehingga berjaya. Dulu anak kakak masa 5 tahun berbuka pukul 5 pun ada. Kakak takut terjadi yg tak diingini. Kalau dia nak buka kakak bagi. Tapi kita sebagai ibu kena bagi semangat dan lihat kedudukan dirinya. Kalau boleh bertahan kita cari jalan supaya dia leka. Adik (anak kakak suka baca novel sedari usia dia 5 tahun itu yg dia khayal)...

Firas sembur tu buat rambut mama gugur kata org tua-tua...

AnneRaini said... Reply To This Comment

menu sy hari ni adalah er..er..er..er... belum ade menu lg hihihi

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

selamat berpuasa, Lia.. Amboiii, dia punya juadah...

Lelord said... Reply To This Comment

ekekekekee saja aje kat fiqa menayang dpn damya. wah nasi ketumbar ek..aku plan nasi ambeng tp smlm cari kelapa parut takde, tgk la kang camne

lieyalatif said... Reply To This Comment

bagus kakak!! die cube jugak puase....heheeheheh...tapi adik plak dok menggoda ngan durian yeak...semerbak agaknye bau durian tu yg die tak tahan tu...ekekeekek...tegelak2 lieya tau lia bace kisah durian ni eheheheeheh....takpe2, ari ni cube lagi .....

wow...menu yg lazat tu lia...lagi2 ikan terubuk...dah lame tak mkn....weekend ni boleh laa masak terubuk panggang....lieya masak weekend jek...ari keje penat ar lia.....huhuhuh

JaJa'Z said... Reply To This Comment

lah, lebur rupanya puasa kakak...ingatkan berjaya la semalam...takpe la..ajar dia slow2 kak..afiqah ni nak kena babap ni..seka benor goda2 kakak dia...hehhe

chinta... said... Reply To This Comment

xhanks kak..follow saya..saya dah follow akak balik tau...aduyaiii...sedapnya nmpak ikan terubok masak pecal tu..pagi2 dah terliur nih...nak ctit...

dieya said... Reply To This Comment

it's okay damya.. aunty dieya dulu dah masuk darjah satu still puasa 1/2 hari gaks ^_^

semalam berbuka nasi ambang beli kat pasar ramadan.. teringat kat k lieya.. bila makan apa2 yg jawa style mmg teringat kat akak lah!

rizaros said... Reply To This Comment

alamak terliur lak di tghari ni..huhuhu... apapun selamat bbuka posa mlm nnt :P

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

tak apa..
esok2 cuba lagi..
hari ni sampai maghrib tak kakak?

alo..alo... si firas dah pandai sembur2 eik,.. sure mintak adik lagi.. hehehe