August 04, 2011

ole-ole dari kampung

last week balik kampung sbb ayah ada buat kenduri arwah n doa selamat (huhhhh...citor dah basi dah ni...tp nak gak tepek kat sini....) bila balik kampung ni mmg mcm2 buah tangan yg aku dapat...biasalah mak n mak mertua aku ni...klu blh semua makanan yg anak2 n cucu2 dia suka nak di suruhnya kita ni bawa balik.....klu x di bawa x sampai hati pulak menghampakan hati org tua kan......

jadi...inilah antara ole2 kali ni.....

~ durian ni ada 5 biji....sebiji dah di makan afiqah smpi kakak t'goda tu lah.....2 biji lagi dah aku bagi kat sepupu en.suami..ada lagik 2 biji...rasanya nak buat bubur pulut hitam nnti... ~

~ 2 biji cempedak yg sgt harummmm baunya...i like...yg ni mmg aku yg minta dgn MIL sbb aku mmg sgt2 suka makan cempedak grg....nak beli mahal wooo... (dah selamat aku grg cempedak nih....) ~

~ setandan pisang kapas...dah b'angan2 nak buat kek pisang ni....pisang kapas ni yg muda lagik blh gak buat sayur....masak lemak.... sedapppp...ada pulak ikan masin sambal belacan...perghhhh....mmg t'angkat!!!! ~

~ 3 btg ubi kayu ni plan asalnya nak buat talam ubi tp sygnya sebatang jer yg ok....yg lain2 dah masuk angin..... ~

selain yg di atas mak aku ada bawakan ikan bilis yg tlh siap di kopek...( terima kasih mak..... ) mak aku tahu aku ni mmg malas kopek bilis...heheheeee.....tp klu dah terpaksa aku kopek jugak bilis tu sbb aku x suka beli yg dah siap kopek...x sedap...

selain tu mak bawakan serunding....aku punya peberet...kebetulan masa kenduri mak buat nasi ambeng n mmg ada lbh serunding....ikut menu bulan pose ni aku mmg ada nak buat nasi ambeng....sonang kojo den x yah dah buat serunding lagik.....ngeeeee....

MIL plak tiap kali aku balik mesti buatkan rendang minang (negeri 9) peberet aku n en.suami....sempat gak mak tapaukan semangkuk buat lauk b'sahur & mak sempat buatkan serawa durian...

alhamdulillah.....untungkan kawin sekampung...heheheeeee...byk ole2 aku dapat bawa balik sbb bila balik umah mak aku mesi balik umah en.suami jugak.....

gambar candid afiqah masa kenduri aritu....aku suruh duduk sblh baba dia x mau sbb dia ada takut kat sorang kawan ayah tu...kita org panggil dia 'tok musa' orgnya tinggi dan besar....ntah knp afiqah mmg kecut perut klu tgk dia...baru sebut nama pun dia dah lintang pukang lari....lawak sungguh....



p.s: arini tiada menu utk berbuka pose yer... 'tukang masak' gantung segala periuk belangnga sudip senduk bagai.....sbb pasangan utk berbuka ada jemputan khas b'buka di tempat lain...jadi 'tukang masak' order je juadah berbuka kat kodai.......wahhhh...rilek I arini yerk....blh bercanda lama dgn anak2 dara n hero idaman malaya tu.....yuhuuuuuuuuuuu...!!!!



13 cerita dari hati:

Sari Yusa Ibrahim said... Reply To This Comment

wah!! Byyknya ole2.. beruntung & murah rzeki.. dah byk ole2 tu, bleh pulak nak gantung piyok?? Habis tu, sahur nanti nak mkn apa yang oiiii... huhu

Izan Ishak said... Reply To This Comment

banyaknyaaaa ole2 dari kg kak...untung kan kalau kat kg ada macam2.

izan 2 ari lepas gantung periuk...meraikan besday boss lah katakan...hehe...

arini cam tak tau plak nak masak apa...

Hanis Azla said... Reply To This Comment

bestnya byk dpt ole2 mcm tu.. bermacam jenis lagi.. mcm akak, mak mertua pun ddk di pekan.. klu balik tu selalu dapat lauk tapau ajelah.. tp itupun dah suka sgt dah.. he..je..

Sha@Mama Tina said... Reply To This Comment

Wa..best3x..aku pun lebih suka cempedak goreng drpd makan mentah..huhu tak pandai..

Kakzakie said... Reply To This Comment

Kakak suka ubi kau buat lepat pun sedaplah Lia...Banyak betul mengangkut dari kampung...:)

JaJa'Z said... Reply To This Comment

amboi2..gantung kuali nampak hari ni..jaja plak hari ni NO nasi2! tak daya nak makan dah sampaikan semalam bleh time berbuka ratah lauk sotong tu ngan kuish seri muka jek..tak rasa langsung nak makan nasi...pagi td sahur pun sket jek..so, hari ni..Mihun bakso!!!

zaidah said... Reply To This Comment

banyaknyer buahan2 dari kampung..hari nie tukang masak cuti ker..hehehe....

wahida said... Reply To This Comment

wah...byknya ole2 ko nok...aku suka cempedak tu nok...bestnya buat goreng kan?

best jugak kawen sekampung kan..senang...kalau balik raya pun tak gaduh dah...hehe...

kasih suci said... Reply To This Comment

wah..banyak ole2 dari kampung...best2..

AnneRaini said... Reply To This Comment

wah bestnye ade org nak belanjer...buka kat mana tu kak?

lieyalatif said... Reply To This Comment

wow!! meriah ole2 tu lia heheheeheh...syok kan....mcm2 leh buat....mcm lieya laa kalo balik kg...tak sah tak penoh belakang livina tuuuuu......dah takyah gi pasar dah seminggu eheheheeheh.....

alahai comelnye anak dare dok betudung kat situ tu....mane akaknye.....selalu berkepit jek berdua.....

ieja amieja said... Reply To This Comment

gtu ler gamaknyer bila blk dr kg..macam2 ada kan...lia nie mmg rajin masakkan..bagus2..ada lbh leh ler anto cni..hehhehe

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

mmg untung dapat jadi anak peneroka, atau menantu anak peneroka..

macam2 ada..
kak. nak balik kampung!!
rindu