February 15, 2011

steak vs getah ojol!!

selamat petang....

n3 panas nih...dah lama x buat n3 and on the spot publish..biasanye tepek stok yg dalam draft tu....di sebabkan arini cuti & en.suami ada....byk keje yg blh di kongsi2...jd,x la busy sgt..

anak2 pulak..mya/fiqa dok layan citer mickey mouse..firas pulak lena dalam buaian...mama??? apa lagi ambil la peluang on9 sekejap...( setelah semua keje n t/jawab di settlekan...)

ha..berbalik pada n3 sebelum ni,aku ada b'tau kan arini kami masak steak.....aritu masak chicken grill sosej rentung..kali ni masak steak dah jadi getah ojol plak...korang tau x getah ojol??? ala...getah sekerap @ yg baru lps di toreh tu...yg masih dalam mangkuk getah lagi...haaa...gitu ler...

aduhai..liatnya sampaikan en.suami kata "ini klu makan blh tido pastu bgn balik semula baru lumat" huaaaaaaaaaaa....sodih hati den oiii...

konon lah nak blaja buat steak kan....tp x menjadi la pulak...mungkin salah potong daging tu kot..agaknya lah..lain kali x yah beli yg seketui gini...jaja kata pi cari kat giant ada jual daging yg dah siap potong2 n marinate..balik umah tinggal bakar/grill jerk....sonang kojo kan....

x per lah...1 lagi proses pembelajaran kan...pengalaman ni.... (uhuksss...pujuk ati sendiri)

~ rupa daging yg telah di perap semalaman....kemain lagi semangat masa ni nak membakar...dah t'bayang2 keenakkan steak air tangan sendirik.....~

~ hah...tu dia!! siap ada mashed potato bagai....tp daging tu liatnya...aduhai!! malu lah nak kata..hurmmmm...nak x nak kene la makan juga kan...rezeki x baik di buang.....aku masak 3 ketui,yg 2 ketui tu aku simpan dalam tupperware...ckp kat en.suami "kita simpan je la daging ni...nnti klu nak buat nasi/mee grg ke...blh la bubuh dalam tu.." yg sekeping tu aku makan kongsi dgn en.suami.....sampai skrg.....ketika aku menaip n3 ni...masih x habis2 lagik...sadis sungguh lah....sampai sengal mulut mengunyah..adehhhhh!!~


p/s: bukan senang nak buat steak rupanya...last aku makan steak yg sedap kat Hotel Equtorial Melaka....mmg sedap n lembut sgt dagingnya...lps tu makan kat hotel 5 star pun (makan kat hotel ni sbb ada peluang ikut en.suami....aku numpang jer...) blm jumpa steak yg betul2 sedap.....


12 cerita dari hati:

hana said... Reply To This Comment

salam lia..
lia bli daging bahagian mana tuh? kalau utk steak ader bahagian2 tertentu yang sesuai utk dbuat steak... kalau yg daging biasa kiter masak2 tuh tak sesuai.. mmg liat macam sipar jepun! hihihi..... lg satu cara nk lembutkan daging, cucuk2kan daging guna garfu..pehtu ketuk2 sket.. xpe lenkali leh cube lg yer...lawak pulak baca ayat en.somi tuh.. hihi....

JaJa'Z said... Reply To This Comment

betul la cakap kak hana tu..nak buat steak..ada part2 tertentu jek yg bleh buat..kalau main beli jek daging mcm biasa tu memang la keras kak...lain kali beli yg readymade jek ek..tinggal nak grill jek..pueh hatii!!!!

dieya said... Reply To This Comment

k lieya meh datang kl. banyak kedai steak sedap2 kat cni, nanti dieya bawak k lieya gi makan :-)

dieya tengok kat astro food channel, chef tu pun ketuk2 daging steak pakai something macam anak lesung nak bagi lembut, pastu baru masak. atau mcm k jaja cakap beli readymade pun ok. jusco nyer marinade sedap!

p.s. teringat kecik2 main getah sekerap kat kampung :-D

Sha@Mama TinaAzra said... Reply To This Comment

a'ah la is..kat jusco & giant ada jual daging yang dah marinate pun. balik tinggal bakar jek. senang.

kalau nak beli kat giant, jgn bali bila gi sana dah lepas petang. aku pernah terkena sekali..daging dah masam. ntah stok bila

kalau kat jusco..okeh sangat. jusco dah nak tutup pun ko beli masih tip top..tak mahal pun..sedang2 jek..

Takpe2..lain kali buat lagi eh. aku tak pandai sgt tang steak2 ni..cik abg aku mmg pakar..

kat area maidin ada satu kedai steak nama 'restoran daging segar'. Steak dia wallah..sedap..lembut..kenyang makan sbb portion dia banyak.. aku tak sure restoran tu ada lg tak tapi last year kitaorg gi ada lg..

jgn sedih eh..

☆ lieya latif ☆ said... Reply To This Comment

TAKPE lia....practise make perfect.....cube lagi...maybe pilihan part daging tu silap kot.....jgn putus ase okey heheheehehe......

lieyapun selalu ngelat beli yg siap2 dah marinate tu kat carefour hahahaah....senang sikit keje aku..

Unknown said... Reply To This Comment

kak hanaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....uhuhuhuks....

x tau la bahagian mana kak...en.suami yg beli ka pasar seketui pastu potong la nipis2 jadi 3...mmg sah la daging biasa yg kita masak ni kak...ptt lah pun liatnya kalah ojol n selipar jepang!!! ekekeke...klu ingat2 lawak punyer...sedih pun yer juga... :D

lain kali lia nak beli yg dah siap marinate je la kak...x mo dah pisang berbuah dua kali..... ^__^

terima kasih bagi tips.... :D

Unknown said... Reply To This Comment

jaja...

tu la...org baru blaja gini la jadinya..xper2 lps ni akak cari jer kat giant/jusco...balik terus bakar pastu ngappppppp!!!! :D

Unknown said... Reply To This Comment

dieya...

insya'allah klu pjg umur nnti akak dtg KL mesti pi cari dieya....all day's dieya yg belanja makan2 blh??? eheheheheh....

p/s: psssttttt...sbnrnya akak x penah tgk pun getah ojol tu liatnya camana??? wakakakak...sajer je bubuh tajuk tu sbb selalu dgr org kata getah ojol mmg liat..... ngeeeeee...!!!

Unknown said... Reply To This Comment

along...

ye la long...nampak gayanya lps ni aku pi cari yg dah siap2 marinate je lah kat mana2 pasaraya kan...senang keje....:)

aku blm penah sampai lg mydin jb ni..nnti lah aku try2 tanya makcik aku...dia selalu gi sana..klu ada lg restoran tu nak juga try...

Unknown said... Reply To This Comment

lieya...

yes..yes...practice make perfect kan...kita kdg2 belajar dari kesilapan.....:)

lps ni mmg kompom pi cari yg ready made je ler...bak kata lieya...sonang keje aku..cpt siap n kompom x liat...ekekekeke

wahida said... Reply To This Comment

oklah tu liya, drpd saya ni, x pernah langsung nak mencuba buat steak, takpe satu hari nnt saya nak cuba jugak la...

takpe liya, belajar drp pengalaman kan...caiyok caiyok!!

Unknown said... Reply To This Comment

wahida...

lia pun sajer nak blaja ni...ingatkan semua daging blh buat....rupa idok...

ye la kan...blaja dari kesilapan....lps ni sumpah x buat lagi dah....