February 16, 2011

dulu lain sekarang lain......

dulu lain...sekarang lain...dulu bujang sekarang dah kawin...ngeeeeee!! ^___^

kenapa aku google gambar2 di bawah ni....?? sbb nak share pengalaman/citer dgn kawan2.....x tau la korang ada x pangalaman mcm aku ni atau x....

masa aku blm kawin dgn en.suami...aku x penah makan kerdas, jering , pucuk gajus, siput sedut,ikan pekasam n lebih2 lagi tempoyak....tp bila dah kawin kene la ikut selera suami...jd, slow2 aku belajar makan makanan kegemaran dia....

ada citer yg paling yg aku x blh lupa masa mula2 kawin dulu..en.suami suruh aku masak ikan patin masak tempoyak....t'kebil2 aku pandang tempoyak tu sbb mmg aku x reti nak masak.....maklum lah aku org jawa mana reti makan tempoyak klu tempe mmg aku terror la....

en.suami pesan suruh campur je tempoyak tu kat dalam kuah lemak cili api...masa tu dia beli 2 peket yg sederhana besar n aku masak ikan tu kat dalam periuk kecik je (nak makan 2 org je kan....) dek kerana x bertanya..aku campur semua 2 peket tempoyak tu.....

en.suami balik je keje terkejut tgk ikan patin dah x nampak rupa lg sbb dah penuh dgn tempoyak semata.....!!! ekekekeke.....mana lah aku tau....rupa2nya masuk 1/2 peket je tempoyak tue.....itu kisah 9 tahun yg lalu, skrg aku dah terror dah......ehemmmmm...

~ jering ni mmg aku x reti makan sblm kawin dulu...tp klu petai mmg dari dulu aku suka...skrg sambal jering (jering tua....di kopek n di grg dulu sehingga lembut baru di buat sambal tumis) lah yg akan aku request kat MIL setiap kali tiba musim jering~

~ yg ni kerdas...dulu aku x tau pun ttg ulam ni,baunya kuat n rasa lemak2 sikit...kat umah MIL ada tanam pokok ni..skrg dah reti la sikit2 makan kerdas ~

~ pucuk gajus ni aku suka..masa dok melaka aku selalu jumpa tp sejak dok kat kota tinggi ni payah nak nampak lah.....~

~ uhuhu....tempoyak penuh nostalgia,dalam family aku sorang je pandai makan tempoyak ni...itupun setelah aku menjadi isteri org.... :D ~

~ siput sedut....dulu aku x reti makan tp sekarang siput gonggong pun aku bedal...ngeeeeee~

~ ikan pekasam ni dulu x tau makan...skrg pantang jumpa....sedap rupanya yer...syg aku lmbt tau ttg kesedapan makan ikan pekasam.... ^___^~

anda sekalian bagaimana??? ada x perubahan selera makan selepas bergelar isteri.....yg aku perasan kan sejak aku kawin ni hampir semua jenis masakan kebanyakkannya mengikut selera suami...maklum lah org kata nak rumahtangga bahagia kene jaga 'perut suami'....btl x?



******untuk makluman...gambar2 dia atas adalah ehsan dr pihak google...tq


8 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

kalau jaja..terbalik la dr akak...sebab lepas kawen, zack yang kena banyak makan ikut selera bini dia..nak2 plak bab western food..dedulu mak dia mana la nak buat menda2 spagetti ke apa ke..sebab dia tu dia jarang nak makan menda2 gitu..

jaja memang tak makan menda2 ulam ni kak..kerdas ke, petai ke, jering ke..tempoyak lagi la jaja tak makan..sebab apa2 yg campur durian..memang jaja takkan makan kecuali ikan patin tempoyak...
kalau atas meja ada tempoyak..jaja akan tolak dok jauh2..hehhe tak sukaaaaa..

sepanjang dekat 4 thn jaja kawen ni..percaya tak kalau jaja cakap..zack tak pernah pun request nak makan apa...apa2 pun tak pernah mintak..or cakap teringin nak makan apa2...tu yg jaja jd buntu nak masak..kalau jaja tanya ' abg nak makan apa lunch ni..?' dia akan jawab..' awak masak la apa2 pun..abg tak kisah'..
last2 bini dia ni yg tention...nak pemanis2 mulut ke apa2 ke..lagi la jauh nya...

☆ lieya latif ☆ said... Reply To This Comment

kikikiki....lieya plak kan lia, hubbyyg belajar mkn bende2 tu sume lepas kawin ngan lieya...ingat lagi mase mule2 masak lemak tempoyak...boleh hubby lieya tanye " eh syg, nape campur durian dlm lauk ni...boleh ke" hahaahahaha....muntah tempoyak aku gelak.....jenuh laa nak eksplain tu masak tempoyak ....adoi laaaa....

tapi tu laa asam garam rumah tangga kan lia...bende yg tak tau kite belajar, bende yg kite tau, kite plak ajar org lain kan....

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said... Reply To This Comment

pucuk gajus tu best wat ulam kan?..
skrg, seikat lima posen sket je..
huhuhu, kalo duk kg tak pyh beli, pakai petik je kat pokok.. la ni sume jd rege.. :P

shamsiah shamsuddin said... Reply To This Comment

hmm saya pun tak makan benda2 camtu...
lau dapat suami yang makan benda2 tu kena belajar makn gak la ea benda2 tu?

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja...

uih...pjg benau comment ni...suka akak baca!! :D la t'balik pulak kita yer....klu ikutkan en.suami ni mmg sgt tidak cerewet bab makan2 ni...semua dia bedal jer...maklumlah kmdo kan...dulu pun lagi pelik2 dia makan masa kat dalam hutan..:)

cuma bila akak masakkan lauk kegemaran dia tu...mmg seronok lah tgk dia makan kan...berselera gitu...tu yg nak x nak kena la blaja makan apa yg dia suka....

Mamamya said... Reply To This Comment

lieya...

he3...betul la lieya,bila dah kawin ni mmg byk blaja benda2 baru kan...seronok juga sebenarnya...

Mamamya said... Reply To This Comment

leily..

mmg best n sedap...tp skrg mcm ssh nak jumpa lagi lah...

Mamamya said... Reply To This Comment

shamsiah...

dulu akak pun x makan...tp skrg dah makan....

kne blaja juga la...slow2 x per....