February 23, 2011

kisah petang semalam....

As Salam.....

selamat pagi...dah breakfast ker.... :) pagi ni sajer nak tayang hasil usaha gigih petang semalam...sgt mencabar juga nak siapkan menu utk minum ptg smlm....apa tidaknya,elok jer aku siap uli tepung utk buat kulit karipap ni firas pun mula lah meragam sblm tu elok jer....mcm tau2 je kan, mama bagi susu x nak...masuk buai x nak....merengek jer....aduhhh..sabar je...gini ler klu ada anak kecik,mmg kene byk b'sabar.....tp alhamdulillah siap juga karipap ni sblm pukul 6 ptg w'pu n lenguh juga lah bangun/duduk sbb tgh syok2 mengelim karipap firas tetiba menjerit...

b'ulang alik dr bilik ke dapur dekat 10 kali!!! x per lah,kira mcm buat exercise la kan,keluarkan peluh..he3!!

~ ini inti keledek aku buat sikit jer...sebiji keledek.jadi lah utk makan2 kami berempat.....tp ada lbh lagi ni...nampak gaya mcm nak kena menguli tepung lagi lah....klu rajin..klu x aku beli je kulit popia x pun isi dalam roti ala2 roti gulung sardin tue....selesai!! ngeeee.....~

~ anak dara mama ni mmg sgt rajin menolong...kakak klu tlg mmg blh diharap sbb dia sgt cermat n teliti orgnya...masa ni afiqah x der sbb pi klinik dgn baba.....suka lah kakak sbb x der yg kacau dia...~


~ aku buat karipap singapore....kononnyer lah...aku jumpa karipap cenggini masa dok dgn makcik aku kat jb dulu....x penah aku jumpa kat tempat lain selain kat Taman Anggerik, Kempas..sebiji dia jual 50 sen..tp mmg puas hati lah inti penuh dan besar...makan 2 ketui dah kenyang....yg aku buat ni comel2 jer...nak makan sendiri kan...~

~xceli masa en.suami nak bawa afiqah p klinik aku lupa nak minta tlg dia ambik kan acuan karipap ni kat dalam toyogo...nak aku angkat toyogo tu bahayalah pulak sbb berat...jadinya alternatif lain yg ada..aku guna la 'mulut' cawan utk buat karipap bolat2....ngeee...comel kan......tp kejung tangan nak buat kelim kat tepi karipap ni...maklumlah dah bertahun aku x mengelim karipap...tp ok juga lah...x ler hodoh sgt....ihikss...~

~ taraaaa...dapat lah 15 biji...tp dlm gambar ni ada 13 biji jer yer...2 biji lagi kat bekas lain....comel x? ngeeeee...^___^~


~ dah siapppp...ready to ngappppppp!!!!~

~ ini adalah image utk menunjukkan inti dalam tu slps di grg yer...mmg sedap karipap ni...kelainannya dr karipap yg biasa tu intinya di tambah dgn sedikit lada hitam & telur rebus.....kenyang kami makan karipap ni sampai ke malam x makan nasi.....alhamdulillahhhhhh~



10 cerita dari hati:

☆ lieya latif ☆ said... Reply To This Comment

rajinnye lia...lepas satu...satu satu dibuatnye...ni karipap plak...mcm karipap ikea dah hah siap ade telor....nampak pun mmg sodap nie.......lieya suke karipap nie....husben plak suke donat hi hi hi

tapi lieya tak penah buat karipap sendiri sebab tak konfiden nak buat tepungnye tu huhuhu....

Izan Ishak said... Reply To This Comment

mmg mencabar kan kak kalau buat kerja ada anak kecik ni. tp takpe...exercise ye.

sedap plak nmpak karipap akak letak telur gitu. dah terliur ni...

Zana_MamaBatrice said... Reply To This Comment

rajinnyer ko kak....sempat lagi tu buat karipap...kelim sendiri plak tu...

naper tak bawa jer si firas tu duduk sekali kat dapur.....ha haha..tu kalau zana ler kak...tak kuasa aku nak bangun duduk bangun duduk....dasar pemalas kan aku nie kak...

wah...siap ada telur lagi kak
zana suka karipap inti keledek...lagi ummp kalau nak banding ngan inti kentang.....

wahida said... Reply To This Comment

mmg sungguh rajin...kalau saya yg kelim karipap tu, ntah apa jadi, mmg fail!! hehehe...

tetiba teringat pau yg best kat Kajang, ada telur burung puyuh...best!

Mamamya said... Reply To This Comment

lieya...

yg benonya lia pun takut2 masa buat kulit karipap ni sbb takut x jadi....last buat kulit popis ni 4-5 tahun yg lps kot....lama giler kan...aritu masa buat kat kampung adik yg buat kulitnya..lia buat inti....

nasib baik yg semalam ni menjadi....;)

Mamamya said... Reply To This Comment

izan...

mmg sgt2 mencabar...tp nak buat mcmana dah namanya anak2 kan...ragamnya mmg x di jangka....

ala siannya klu dekat blh akak hulur sepiring.. :D

Mamamya said... Reply To This Comment

zanna..

alahai zanna oii...klu ada acuan tu x der lah akak ni terlebih rajin nak mengelim bagai...dgn firas yg asyik nak menjerit tue...:D

akak pun suka karipap keledek...x suka sardin..uhuhu

Mamamya said... Reply To This Comment

wahida...

ehhh...mcm best je kan klu letak telo burung puyuh...good idea lah...lain kali nak try pulak le... :D

JaJa'Z said... Reply To This Comment

wah!!! sedap nya karipap sedap!!!! jaja memang suka kalau karipap2 ni..tapi make sure intinya tak manis la..kalau manis, dan2 tu jaja tukar terus nama dia jd karipap inti tak sedap..heheh..kat pahang pun ada gak karipap gini..tapi kitorang panggil karipap DiRaja..maklumla...Riraja pahang..sama la macam puding DiRaja..jaja suka karipap ni sebab makan sebiji dua dah kenyang...

nanti buat, bawak kat jaja ek..heheh

mamalieyna said... Reply To This Comment

weeiiii comelnye karipap versi bunga2 tepi keliling..hee..selalu tgk yg separuh jer..hehe...oooh ada pembantu lg ha.. hehe..