February 21, 2011

al-kisah si bawang....

nak citer sikit al-kisahnya harga bawang....

sejak akhir2 ni..terutamanya masa nak CNY aritu aku ssh sgt nak jumpa bawang ros.....klu ada pun harganya teramatlah mahal, klu x silap last aku beli 1kg = RM11....korang perasan x?? ke kat tempat aku je yg kekurangan bekalan bawang ros ni??

~ bawang ros~

aku klu masak mmg x reti guna bawang 'jenama' lain sbb mmg dah terbiasa dgn bawang ros ni sbb rasanya lbh manis & klu buat bawang grg rangup jer.....aku ni jenis suka buat bwg grg sendiri klu buat sup or soto...

~ bawang siam~

dan disebabkan harga bawang ros dah m'lambung2 tingginya..aku terpaksa lah beralih arah guna bawang siam ni pulak...w'pun aku x berapa suka guna bawang ni sbb dia berair klu ditumbuk....tp guna je lah....

masa mula2 aku beli harga 1kg = Rm6-7 jer...tp sekarang dah naik mencanak jadi RM10-11 !!! mak kata kat Kipmart Kota Tinggi RM13!!!! giler arrr...apasal mahal sgt nih??? ada sesepa blh b'tau x??? musykil sungguh ni.....

bawang besar pulak....aku biasanya guna bawang besar yg kaler merah tu...tp sekarang bawang2 tu besaq2 yg amat!! aduh....knp jadi gini yer?? klu yg besar2 ni nnti cpt je tumbuh....dan aku terpaksa beralih arah guna bawang besar yg kaler kuning ni....

aku perasan kat kedai2 makan biasanya dia org byk guna bawang yg kaler kuning ni kan....en.suami kata bawang ni lbh manis rasanya....

bawang besar ni aku x kisah sgt...x kira lah guna yg mana2 pun...tp sgt ssh hati bila stok bawang ros ni sekarang terus lenyap...mmg dah x de jumpa kat mana2 kedai pun.....

mana aku nak cari bawang ros ni??????

6 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

ada satu masa hari tu..bawang kecik tu memang susah nak jumpa yg ok..kalau jumpa pun dah bercambah2..siap bleh tanam dah...dulu jaja guna bawang besar yg merah tu..tapi cepat sangat bawang tu jd berair..tak elok..lepas2 terus jaja guna bawang holand yg warna kuning tu..senang cerita..tapi bawang holand ni bapakkkkkkk la besarnya..sebijik tu bleh guna untuk dua tiga kali masak.....

@e_da said... Reply To This Comment

la ingatkan sy je mencari.. rupanya mmg betul bawang ros ni dah susah nak jumpa Lepas CNY kan... sy pun suka bawang ni

AnneRaini said... Reply To This Comment

betullah..macam dah tak nampak kelibat bawang ni..

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja...

klu dapat yg dah bercambah tu x suka btl kan...aritu en.suami dah terbeli bwg besar yg besar sama saiz dgn kelapa...pastu dah bercambah lak tu...sudahnya akak tanam je...dapat gak daun bawang x yah p beli...ekekeke....

skrg akak pun dah guna bawang holand tu sbb en.suami suka.... :)

Mamamya said... Reply To This Comment

eda...

la..kiranya mmg semua tempat x der bawang ros la yer...ingatkan kat sini jer...harap2 nnti muncul semula lah bawang ros ni...x suka lah yg bawang siam....

Mamamya said... Reply To This Comment

anneraini...

mmg betul....mmg dah x penah nampak lagi lah.....