February 23, 2011

Karipap Inti Sedap


ada kawan2 yg beertanya ttg resepi karipap yg aku buat semalam (refer N3 dibawah)...aku dapat resepi dari blog Kak Ayu Singapore yg sgt rajin memasak tu...klu korang tgk mcm2 resepi kuih muih n lauk pauk ada..semuanya membuatkan perut rasa lapar jer...paling suka tgk resepi2 kuih tradisional..ada yg x pernah aku dgr namanya pun.....

ok lah,bg memenuhi permintaan kawan2..aku share resepi kat sini yer..tp ada yg lia adjust sikit bahan2nya...sori yer kak.... :)

KARIPAP INTI SEDAP.

Sumber :http://curlybabesatisfaction.blogspot.com/2010/10/karipap-inti-sedap.html

Bahan2 -(20 biji)

  • 250g tepung gandum
  • 2 sudu besar marjerin - panaskan (lia x letak)
  • 2 sudu besar minyak masak - panaskan
  • garam
  • air
INTI
  • 5 biji kentang@keledek - bleh juga dicampur-(Ayu gunakan kentang aje)
  • 200g daging@ayam cincang@ peha ayam boneless potong kecik2@ bleh nk masukkan tulang2 ayam skali, tp masa nk isi inti asingkan la tulang2 tuh. cara yg nih lg sedap!
  • setangkai daun kari dan daun sup cincang halus (ni pun lia x letak jugak....)
  • 2 biji telur rebus - di belah 6/lebih setiap biji @ potong dadu-(Ayu potong baji so rebus dalam 5 biji)
  • 2 1/2 sudu besar kari ayam/daging - bancuh dgn sedikit air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 ulas bwg putih
  • garam
  • sedikit serbuk lada hitam (yg ni lia tambah)
  • gula - jika perlu
  • air

Method:-

  1. Untuk membuat kulit karipap - campurkan tepung, marjerin,minyak masak yang telah dipanaskan (utk mendapatkan kulit karipap yg rangup). Gaul rata gune sudu sbb panas.Bancuh garam dan air. Masukkan sedikit2. Uli doh hingga boleh dicanai dan mudah ketika mengelim.
  2. Untuk buat inti - kentang@keledek dikupas dan dipotong dadu dan ketepikan.
  3. Blend bawang besar dan bawang putih. Tumiskan bhn2 tersebut dan juga daun kari hingga naik bau. Masukkan pes kari dan kacau rata. Kemudian masukkan kentang@keledek, ayam@daging, air dan garam secukup rasa. Rebus sehingga kentang empuk dan ayam@daging masak dan air kering. tutup api.taburkan daun sup.
  4. Apabila inti telah sejuk, boleh la mulakan proses mencanai. Asingkan daun kari dan juga tulang2 ayam jika ada.
  5. Masukkan inti kentang dahulu dan buh satu hirisan telur tadi dan tutup serta kelim@cetak mcm biasa. *telur rebus bleh juga dipotong dadu dan dcampurkan ngan inti kentang@keledek tadi.
  6. Goreng dengan api yang sederhana. Dah masak bleh la mkn....:)
SELAMAT MENCUBA....

10 cerita dari hati:

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

kak lieya,.,bulan posa tahun lepas ayu dh try inti gini...mmg sedap tau..

sementara jaga en zalie..ayu abiskan hari2 dgn kuih muih..hhehehehhe..
yes!!! berjaya

mamalieyna said... Reply To This Comment

woooo/..org rajin je rajin mmbuat ni..hee...eina tak pernh buat karipap sndiri la..tolong mak time kecik2 ada la..hee...

oooh ada resepi la, haih bila la nak rajin mencuba ni..^_^

dieya said... Reply To This Comment

ehhh.. karipap telus rebus ni macam yg jual kat IKEA laa! sangat sodappp! diorg jual RM 1 sebiji kalu tak silap. kalu gi ikea mesti nak tapau karipap ni.. kalu gi jb nak tapau kat k lieya laa.. hahaha..

hana said... Reply To This Comment

nenonenenonenooo.... salamualaikummmmm... nih tuan karipap datang nih! tima kasih sudi try..klu sedap buat lagik! kalau tak sedap meh bg aku selori pong xpe! hahahahaha....

Mamamya said... Reply To This Comment

ayu...

sedap kan..akak mmg suka karipap lg lah klu dapat makan panas2...:) tp akak suka yg inti keledek jer...yg lain tu makan juga tp klu dapat yg keledek lg best...

Mamamya said... Reply To This Comment

iena..

dah x tau nak buat kuih apa...tetiba rasa nak makan karipap...k'btlan aritu mmg ada beli keledek...

lia buat pun x byk iena...utk makan2 anak b'anak jer...

klu iena ada masa nnti blh buat...:D

Mamamya said... Reply To This Comment

dieya..

tu la ramai gak yg b'tau akak karipap mcm ni ada jual kat IKEA...akak mana lah tau..maklumlah x penah lagi smpi kat IKEA nun...sian kan..sob..sob...sob....sedih ni....

nak tapau??? blh2...no hal.. ^__^

Mamamya said... Reply To This Comment

kak hana...

opsss...tuan punyer resepi udah sampai...yok2!! ngeteh... ^__^

terima kasih la kat akak sbb share resepi yg hebat ni...mmg sedap kak...inti ada lagik tu,mmg nak kene buat lagi lah ni....

Ayu said... Reply To This Comment

Assalam, lia,
wah bila nampak karipap lia ni, teringin rasanya nak buat lagi..sedap intinya tu kan..eh tepungnya pun sedap juga..hehe
tu dia tuan punya recipe dah datang..Hana..hehe
thanks to Hana juga for sharing & thanks to lia for trying..akak cuma panjang2kan aje recipenya..

Mamamya said... Reply To This Comment

waalaikumussalam kak ayu....

mmg sedap sgt kak karipap ni...nnti nak buat lagi lagi.. ;) tq for sharing...