March 25, 2011

PASAR TAI HONG

yuhuuuuu...lewat masuk 'umah' arini....sibuk bebenor..pepagi dh kuar umah....sebab menemankan adik ipar yg baru nak belajar meniaga kecil2an...byk gak dia borong tudung n kain pasang,aku...??? x borong apa pun...cuma beli sehelai blouse,long skirt n sehelai tudung yg di sponsor oleh adik ipar....tq noe!!

balik dari Pasar Tai Hong pi Kota Tinggi plak belikan adik aku (yg dok kat sarawak tu...) buai letrik utk anak dia,pastu pi Restoran Baser (restoran paling terkenal kat Kota Tinggi..) beli nasi ayam ( x sempat mak masak dah...), pastu ambik anak2 kat sekolah plak...sampai umah dah pukul 12 t/hari...b'pinau2 mata sebab cuaca panas sgt2!!! dah ler tgh selsema+batuk....makin perit tekak ni rasanya.......

arini aku nak share citer pasal Pasar Tai Hong (tempat yg aku pegi pagi tadik...) bagi sesiapa yg dok kat Kota Tinggi ni mesti tahu ttg kewujudan pasar ni....kat sini sapa2 yg nak memborong kain pasang, tudung & shawl (mmg byk giler n murah klu beli byk...), TOTO ( bukan yg tikam nombor 4D tu yer...), periuk belanga pun ada, telekung, sejadah, emas palsu (aku nak ambik gambar gerai tu tadik tp takut plak kene baling dgn kasut...ngeeeeeeeeeee) n mcm2 lah..kecuali makanan/minuman...sila bawa sendiri yer..pastikan bawa air guna botol free BPA (apakahhhh??? tetiba masuk citer free BPA plak....sajer,kan musim botol free BPA skrg ni...^___^) klu bulan Ramadhan kat sini lagi lah meriah....maklumlah nak raya kan....b'rebut2 org memborong baju n tudung.....

meh aku kongsi beberapa keping gambar yg sempat aku snap guna hp cap ayam itik aku nih.....

~ ni masa mula2 sampai....cuci2 mata jer dulu...survey2 harga....~

~ pelbagai jenis kain pasang...nak beli sepasang dua boleh...nak beli terus satu kodi pun blh...lagi murah klu beli byk....aku tgk ramai 'pakcik2 bai' kat sini...dia org beli pastu jual balik kat kampung2 naik moto (korang penah jumpa x?) biasanya dia org jual hutang....~

~ tu kain cotton....murah jer..sepasang RM15 klu beli2-3 pasang dapat lah RM10...blh la kan....klu bawa cu manis nih kompom dia beli...minah tu tgh hangat mengumpul koleksi baju cotton...~

~ ni pulak b'jenis2 tudung....dalam van pakcik ni penuh dgn tudung....ada yg warna pelangi.ada yg kain denim.ada yg b'kilau2.ada yg b'lapis2...fuhhhh...mmg mcm2 ada!!! tp aku ttp suka yg plain color....ataupun x lbh dari 2 color lah...klu dan meriah sgt warnyanya pening aku tgk....:D tp selera masing2 kan.....ikut suka lah..majoriti kat sini aku tgk mmg jual tudung....b'lawan2 harga..kene pandai tawar menawar jugalah.....~

~ shawl pattern baru katanya...harga RM25,aku x beli sbb x pandai pakai shawl...cu manis pandai lah....mmg peminat tegar shawl ^______^ betul x cu??? cantik tau dik...kak noe beli 1 tadi...sesuai utk adik yg selalu menggayakan shawl ala2 yuna gitew!!! ~

~ sajer tepek gambo cu manis pakai shawl kat sini...ngeeeeeeeee ~

~ tadi aku belikan mak penyangkut tudung mcm ni...RM10 jer...ni aku punya dah lama beli...masa aku beli tu ralat sgt sbb x belikan mak...so,td sampai je pasar aku terus beli sbb takut terlupa......x byk pun koleksi tudung aku...byk lagi ruang kosong yg perlu di isi....! ~

~ tu diaaaaaa..periuk belanga pun ada kan....aku x tanya harga pun sebab mmg x der niat nak beli periuk...tgk je..cuci2 mato!! ~

~ tgk lah adik ipor aku yg sibuk mengira duit....hehehehe....org tgh semangat nak niaga...:D ~

p/s: lamanya x bersiaran selama 18 hari kan...uhuksss......



5 cerita dari hati:

wahida said... Reply To This Comment

teringin nak meniaga, tapi modal x de...huhu...

bila lappy nak dibawak lari?

Mamamya said... Reply To This Comment

wahida...

aku nak niaga cheese...ko nak beli x??? ehehehe...guwau jerk jah oii....

esok...pasti aku akan rindukan ko...n3 ko yg lawak2 tu...hurmmm...sodih bonar nih...;(

Lelord said... Reply To This Comment

hehehehe aku baru jek order shawl bunga, rini ke esok smpai la umah mak dan jawabnya raya la br dpt berpesen

My Bloggie ! said... Reply To This Comment

kak long!!! tak belikan ponnn. sentap ah!!! geram tgk kain cotton tu . adoiiii keje banyak, cmne nak balik. shawl dah tak heran sgt coz kene pakai spec jek. nnti kene marah x pakai spec. hehe kak !! seronoknye. tak ajak pn eh. kak noe nak niaga ape ??

Sha@Mama Tina said... Reply To This Comment

owh rindunya nak kesini.dah lama tak gi tai hong..